En kul historia från Desert storm.

Started by zebra, February 22, 2002, 23:09:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

zebra

Boban,,, du som inte har hunnit lika långt i boken kan sluta läsa nu eftersom jag går händelserna i förväg.

Jag läser för tillfället Vipers in the storm skriven av Keith Rosenkranz, en F16-pilot som deltog i Desert Storm. En intressant bok med en del vinklingar som jag skulle vilja prova på framöver. Denne man är förresten kontrakterad som teknikal advisor för Falcon V-projektet.

Hur som helst...

I boken berättar han om en händelse då två piloter skickas tillbaka till Usa pga olika skäl.

Den ene av dem tillhörde 421:a och verkade vara en minst sagt "lustig" typ. Det hela hade börjat med att han fått flygförbud under en period. Anledningen var att när han hade slut på bomber odyl så gick han över till att "strafa" irakiska SAM's, dvs peppra dem med kanon. Jag undrar vilken höjd han höll. Hur som helst så var inte befälet alltför nöjd över denna taktik så killen fick lugna sig på marken ett tag.

Efter en tid så fick han komma upp luften och efter att ha tappat bort sin wingman så går han lös på irakierna med samma föredömliga taktik samtidigt som han förbannar befälen som tidigare hade gett honom flygförbud. Hans problem var bara att allt som sägs spelas in tillsammans med HUD-filmen. Smart kille.....

Den andre piloten tillhörde 4:e och han lyckades med en smärre tabbe,,,, eller tvÃ¥. Första gÃ¥ngen i striden hetta rÃ¥kade han trycka iväg en AIM-9 rakt ut i luften.... Detta hände dÃ¥ han gick över frÃ¥n A-G mode till A-A- dogfight mode samtidigt som han fortsatte att hÃ¥lla in launch-knappen. Resultatet .... som ni förstÃ¥r. Hans befäl var schyssta och sa att detta kan hända i striden hetta,,, dvs att man är sÃ¥ uppumpad av adrenalin sÃ¥ att man helt enkelt inte släpper knappen.  Problemet var bara att tok-fan gÃ¥r och gör samma grej igen en kort tid senare. Hans kollegor/wingmen tyckte inte det var lika kul längre och kände väl ingen större lust att flyga med honom.... AIM-9 gör ju som sagt ingen skillnad pÃ¥ "friendly" eller "bandit".

Ska bli intressant att se vem som står charaderna när vi ses på lanet.......

:p  Zebra.

Horizon

Horizonten kommer _garanterat_ att stå för charaderna... Som t.ex. att flyga med stället ute i 500 knop, eller krocka MD-500:or när han desperat försöker få _en_ liten kill att skryta med... :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

zebra

Tja,, det  där med landningsstället i 500 knyck har blivit lite av rutin. Trodde att jag skulle lära mig, men till slut insÃ¥g jag att det vara lika bra att avprogammera gear-funktionene frÃ¥n min hotas. Livet blev mycket enklare efter det....

Maverix

#3
Horizon.... du skulle inte kunna tänka dig att koka kaffe pÃ¥ LANÃ,´et? Vi behöver helst vara jämt antal med piloter och sköter du kaffeautomaten sÃ¥ löser det sig av sig självt. he he.

Maverix




Horizon

Boban:>> Om du önskar en lätt kaffe-förgiftning så... ;)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

Maverix ska bara dricka förgiftat kaffe... :)
Jag tänker äta mackor och fil hela helgen...

We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Mr Jim

När jag blir förmögen och mäktig kommer jag också kunna medverka! Ser fram emot det ;)
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

SledgeHammer

Måste rota rätt på den i röran och läsa igen, var ett tag sen nu. Var köper man den nuförtiden? Jag är medlem i en militärbokklubb, Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek, och där var enda stället att få tag i den i Sverige när jag köpte. Har bokhandlarna sett ljuset? :-)
Mvh  - Stefan -