News:

No significant change

Main Menu

Dela ADSL?

Started by BEQ, September 18, 2002, 19:48:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

BEQ

Jag har skaffat ADSL via Glocalnet och har delat ut det till min rumskompis och det går jättesegt för honom (och min andra dator) fastän ingen annan bandbredd utnyttjas. Jag hade Telias ADSL tidigare och delade ut det på samma sätt som nu, och det fungerade hur bra som helst. Är det någon som har någon snabb idé vad det kan vara?

Tekn spec:

ADSL modem -> 10 Mbit nätverkskort
100 Mbit nätverkskort bryggat med 10Mbit -> 10/100Mbit hub -> andra datorer
Win XP

/BEQ

Streaker

HEj BEQ jag undar om du vet hur man delar adsl mellan två datorer via crosskabel. Alltså hur man ställer in i OS  Har 2000 och vet inte hur jag ska göra riktigt.










"The only place in the world where the pilots can ride the waves is on Maui"
/ --Maui--

BEQ

Om du inte har en router måste du ha två nätverkskort till att börja med. Ett att ta in ADSL med (om du inte har ett USB-modem?) och ett som skickar vidare signalen till nästa dator.

Därefter bryggar du internetanslutningen och nätverksanslutningen genom att i egenskaperna för nätverksanslutningen välja internetdelning och över nätverksanslutningen.

Säg till om du behöver vidare instruktioner.

/BEQ

Streaker

Tackar  jg har kommit så öång innan och delat internet men sedan när jag ska gå in på den andra datorn ska jag connect genom något ip nummer eller hur connectar jag till anslutningen.


/ --Maui--

BEQ

Den datorn du har ADSL anslutningen kommer att vara värd i ditt nätverk och tilldelas den interna ip-adressen 192.168.0.1. Den andra datorn skall ip vara inställt för dynamisk tilldelning, automatisk tilldelning eller vad det nu kallas. Du väljer egenskaper för nätverksanslutningen, egenskaper för tcp/ip och sedan ip. Finns det förresten ingen guide i internetinställningarna där man kan ange att man får internet via nätverket? Kommer inte ihåg 2000. Det var ett tag sedan jag höll på med det.

Det är svårt att ge lagom instruktioner. Det är svårt att veta hur hemma du är på det här. Skjuter jag över/under eller är det på rätt nivå?

/BEQ

Streaker

Det räcker jag är hyfs hgemma på nätverk men inte i win 2000.
Ja tackar det funkar nu!!!
/ --Maui--

BEQ