News:

No significant change

Main Menu

Falcon 4.0

Started by zak, August 22, 2002, 15:59:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

zak

Tack alla hjälpsamma, som orkat svar på mina frågor i sommarhettan. Inser av svaren
att mina dator- och flygsimkunskaper ligger ljusår efter era. Får väl skylla på att jag är
pensionär. men dock med ett våldsamt intresse för flyg och flygsimulatorer.
Självlärd under ett år med dator och flygsims. Har ändrat upplösning till 1024x768
och"Player bubble" till 3. Bokstäver och siffror på HUDen har blivit skarpare, men tyvärr
lika små. Går kanske inte att få dem större? Tycker också att markgrafiken blivit
bättre.
Hittar dock inte 2x antialiasing. anisotropisk filtrering och objektfiltrering i "Set up".
Hittar ej heller kontrollpanelen för grafikkortet eller hur jag skall öppna SP3 Config
editor.
Börjar fundera på om jag har fått SP3 installerat. Hittade SP3 uppgradering på en sajt på Google. Om jag hade 1.08 patch installerad behövde jag bara klicka på en ruta för att installera SP3. Tog ca 25 min. Fick en "maskinikon"bredvid Microposemappen Falcon 4.0 under Win 98 (C:). Under ikonen står Falcon SP3_Inst... och klickar men på den får man Falcon SP3Installer.zip. Storlek 78554kB.
I går läste jag om installation av SP3 från F4ut.falcon 4 unfied team, med adress
http://f4.ut.frugalsworld.com. Står på Site updates: SP3 Installation, Instuctions updated. Verkar oerhört krångligt och så har jag ju inte alls gjort.
Är den beskrivningen riktig? Om så är, finns det någon sajt med en begriplig bruksanvisning, helst på svenska, om nu min inte är rätt installerad?
Med hopp om hjälp och svar på detta långa inlägg.
Hälsningar från Zak i Göteborg.

Fluff

Enligt mina erfarenheter är det bästa och säkraste sättet att installera sp3 att starta från scratch. D.v.s. att avinstallera sin "gamla" falcon och lägga in en ny fräsch version. Därefter applicerar man 1.08US och SP3. Någonstans läste jag något om att backup:a någon terrängfil också eller vad det var men det har jag aldrig brytt mig om. Vill man dessutom vara säker på att få en "nosigkompatibel" SP3 så kan det vara bra att använda den sp3 som maverix har på sin sida. Denna är identiskt med den vanliga SP3:an fast med lite andra defaultinställningar. Hos maverix finns även en hotfix som motverkar att programet kraschar när en viss SAM visar sig. Denna skall appliceras efter det att SP3 installerats. Hoppas detta kan vara till någon hjälp och har jag missat något räknar jag med att någon messerschmitt snabbt hoppar in och rättar mig   :D


/fluff
Odi profanum vulgus, et arceo

Horizon

Hej igen zak!

Jag skall inte rätta Fluff, bara göra en liten lista av det han sade:

1. Avinstallera hela Falcon 4.0 (Se till att du verkligen får bort hela programmet (förslagsvis genom att du använder funktionen "Lägg till/ta bort program" i kontrollpanelen i Windows) och mappen det ligger sparat i).

2. Skapa en ny Falcon4-mapp i din spelmapp (förlåt, Flygsimulatormapp =) ).

3. Installera Falcon 4.0 i din flygmapp.

4. Starta om datorn.

5. Installera 1.08US-patchen.

6. Starta om datorn.

7. Installera SP3 (som du hämtar hos Maverix

8. Starta om datorn.

9. Installera hotfix (som finns med i paketet du laddade ner från Boban (Maverix)).

10. Starta om datorn.

11. Kör! :)

- - - - - - - - - -

Det är inte nödvändigt att hålla på och starta om datorn hela tiden, men jag (och många andra) brukar göra det för att installationen verkligen skall gå rätt till.  ;)

Bästa instruktionerna för hur du skall gå till väga för att installera och flyga Falcon får du nog på detta forumet (det är bara att fråga! :) ), eller kanske på något annat svenskt flygforum som jag inte vet namnet på.

Lycka till!
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Maverix

Här kommer länken till min sida, patchen är på 78 MB & heter SP3.

http://www.bonetweb.com/boban/ovre_sida1.htm

Maverix;)

SledgeHammer

Lite mer om inställningar...


I grafikfliken under Setup:

Mindre än 1GHz processor välj Direct3D T&L HAL, mer än 1GHz processor välj Direct3D HAL
Enbart "Lift Line" underlättar
Alla iklickade på vänstersidan

Under "Advanced" knappen:

Fast 2D cockpit
Anisotropic Filtering
Filter Objects
Fast Air to Ground radar
Mvh  - Stefan -