Inofficiell flyguppvisning på F10?

Started by Fozz, August 24, 2002, 22:07:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Fozz

Hepp, nån som hört nåt om detta? Jag har iaf inte hört ett smack.
Var ute o körde idag lördag och blåste förbi F10 när jag hör ett vrååååål.
Ställer mig på bromsen och in på en rastplats och ut ur bilen och får se en Lansen som blåser förbi ovanför huvudet i full kräm. Står där o myser i närmare 10 minuter medan den gör diverse små manövrar och sen landar igen. Trevligt tänkte jag, länge sen man fick se en Lansen flyga. Satte mig i bilen och körde vidare. 2 min senare hör jag ett ÄNNU fetare vrål! Ingen rastplats i sikte, men jag ger sulan och blåser in på en traktorväg in mot en åker och stannar där.
Vad händer, jo en styck J35 drar på i seriös hastighet max 100 meter över ena banan på F10 och stiger ser i en looping som han avslutar genom att flyga rakt mot mig, och sen bankar 45 grader och blåser förbi rakt ovanför mig i en hård sväng med tänd EBK.
Nackhåren stod rakt upp och jag bara mös. :)
Efter några loopingar till så landar även den. Sen kommer en Herkules och gör en imponerade flygning. Ser grymt ut att se det stora runda planet göra såna manövrar som den kan. Antar att där är bra kräm i turboprop motorerna.
Efter en riktigt cool landning så blir det tyst igen. Jag väntar kanske 15 min innan jag kom på att jag måste bege mig ut till min bror. Tyckte det var konstigt att där inte kom en 37 eller 39'a, men jag kunde inte vänta längre så jag stack.
Hos min bror som bor närmare 2 mil ifrån F10 kunde jag från hustaket se att dom senare flög med iaf Viggen eller Gripen, samt att Teram60 var uppe en sväng. Synd att jag inte kunde stannat kvar längre.

Anyway, någon som vet vem denna uppvisning var till för? Några utländska gäster eller nåt kanske?
Synd att man inte visste om det i förväg så man kunde bänkat sig rejält o tittat.
Alla generaliserar...