News:

No significant change

Main Menu

Pilotlösa flygsimulatorer

Started by Phlerp, August 10, 2002, 13:18:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Phlerp

För sådär trettio, fyrtio år sedan pratades det mycket om förarlösa flygplan och att nästa generation stridsflygplan skulle likna missiler mycket mer än flygplan. Nu visade sig problemen vara fler och större än man räknat med och efter ett tag upptäckte man ju till och med att den gamla hederliga kanonen fortfarande var användbar. Nu pratas det återigen om att nästa generation flygplan kommer att vara pilotlösa, och en del pratar till och med om att de kommer att antigravitationsdrift istället för jettmotor och vingar (yeah, sure... det tror jag på när jag ser det, precis som Jultomten Snövit och Kalle Anka :) ). Antigravitation eller inte så verkar pilotlösa flygplan klart mer genomförbara även om det återstår att se det aplicerat fullt ut.

Var kommer detta lämna oss i så fall? Kommer vi bara kunna flyga historiska flygsimulatorer när alla nya plan flygs av datorer? Någon som är insatt i ämnet kanske kan svara om jag borde skriva en petition till SAAB och be dom sluta med sina nya projekt, eller kommer vi även i framtiden ha heroiska riddare i luften som Biggles? ;)

ft

För att citera något jag själv skrivit:

"UAVs have a major role to play in recon and attack. However, air superiority will need piloted aircraft in the foreseeable future. You just can not get an UAV to do that job. It takes situational awareness, intelligence, creativity and flexibility that we are nowhere near achieving artificially today.

UAVs might look like aircraft but they really have more in common with robots, missiles and, especially, advanced cruise missiles. The main difference is that all the expensive parts return home for another mission. An air-to-air UAV would only be a complicated and expensive SAM... or target drone for the enemy pilots, to look at it another way."

Mvh,
 /ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus