SAAB Baby SHARC flyger (film)

Started by ft, July 24, 2002, 17:42:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ft

Östgötacorrespondenten har en artikel med tillhörande filmsnutt.

Mvh,
 /ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

griffin

#1
Ja, det skall vara en östgötsk tidning till det! :D

Cool!

[EDIT] Ehhh... det där var en länk till artikel om Gripens misslyckande i Österrike. Iofs intressant, men inte det du tänkt?
snappahead

ft

Heh, sådär, länken uppdaterad. Titta och njut!

Ha det,
 /ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Horizon

Är det någon mer än jag som tycker att Baby SHARC ser ut som en liten gul SR-71?  :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

griffin

kanske det, kanske :)

fast när jag såg filmen slogs jag snarare av tanken att "va fan, modellflyg har ju flugit bra länge, vad äre för konstigt med det"... ;) såg så ut på filmen iaf.

Men tja, jag skulle vilja se den hobbybutik som kränger modellplan packade med den tekniken, och som saab själva planerar, flyger helt själva :D

Cool e det iaf. Minns att jag var på ett föredrag i Linköping för några år sedan där de forskade på programvara för att göra just sådana saker, AI för att navigera efter terräng, följa en bil med fokus även om bilen åker in i en tunnel. TÄnkt för krig, leta folk eller trafikövervakning. Men de hade då inget flygplan att stoppa det i.... vet inte om de är inblandade på nåt sätt, men intressant var det iaf! Är det.

Griffin
snappahead

zebra

Häftigt värre.
Detta är ett stort steg mot framtidens flyg. Tänk efter,,, vad är det som begränsar antalet G vid svängarna? Piloten,,,, Nu får han sitta på marken (som vi gör) och sköta allt utan att behöva riskera liv och lem. Man kommer att kunna sitta i baksitsen på JAS och styra den. Och det blir inga problem att utmanövrera bemannade flygplan med sina begränsningar.
Som UAV, i den storlek som den är nu, är den perfekt för rekognosering mm och ev som en lättare vapenplattform.
Gott att se att jänkarna fått konkurrens...... :D

zebra.

SledgeHammer

....men vad vet vi vad de har i luften?

Och sen heter det Gripen ju. Du säger väl inte JA eller AJS när du pratar om Viggen? =)
Mvh  - Stefan -


ft

Fpl 39 om rätt skall vara rätt... ;)

Mvh,
 /ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus