Author Topic: Studiebesök på Blueshark F7  (Read 2384 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Studiebesök på Blueshark F7
« on: February 04, 2016, 21:37:44 »
Jag fick förmånen att häromdagen delta på ett studiebesök hos Blueshark på F7. Det var Grästorp Essunga Flyghistoriska Sällskap som ordnat studiebesöket. 

Blueshark är alltså en STRIL-enhet som bedriver utbildning och verksamhet kring militär flygledning och stridsledning.

Vi fick se på storbild aktuellt luftläge över södra Sverige och följa några Gripenplan via ljud och radarbild när dom övade 2-mot-1 intercepts. Intressant! Radarbilden påminner ju helt klart en del om gamla Harpoon eller modernare Command: Modern Air/Naval Operations. Dock inga range-cirklar för egen radar och beväpning att skåda. Gissar dock att vi inte fick se allt om man säger så.

Kul var också att det i sällskapet var många pensionerade flygförare och andra från flygvapnet som noga förhörde sig om vad som hänt sen deras tid. Allt var nog inte bättre förr, men det var ju lite träffande att Länk 16 togs upp och de gamla rävarna tyckte att "styrdata fick vi ju redan i 35:an på 60-talet". Stril-officerarna som höll i besöket var dock rätt tydliga med att Länk 16 är bättre än sitt rykte.

Annan kul anekdot var när de klassiska SR71-händelserna från 80-talet kom upp. Ett par av de gamla piloterna hade varit med då och flugit JA37, de hade ofta väntat på SR71:an när den gick på hög höjd i det smala bältet med internationell luft mellan Öland och Gotland. Dom hade låst många gånger fattade jag det som, men trodde väl inte att deras robotar skulle kunnat nå upp till de snabba amerikanarna på hög höjd.

Men en gång hade ju en 71:a fått motorproblem över Östersjön och en av de gamla farbröderna hade då varit i luften med sin Ja 37. Tydligen stänger en 71:a av båda motorerna ifall den ena lägger av i hög fart för att inte riskera att den sneda dragkraften i hög fart sliter sönder planet. Så 71:an hade snabbt tappat hastighet innan den hela motorn kunde startas om i underljudsfart och på beskedlig höjd. Dom hade snabbt kommit ifatt 71:an och kunde som han sa "bli en av de första som sett en Blackbird ovanifrån. Tyvärr hade han ingen kamera med sig.

Man har ju läst om de där historierna förr, var kul att höra om det direkt från en som var med.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: Studiebesök på Blueshark F7
« Reply #1 on: February 05, 2016, 09:26:52 »
Tackar för redogörelsen! Låter som ett bra studiebesök och att få höra historier från gamla flygare är guld värt för en nörd som aldrig kunde bli pilot själv. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

F16_Filur

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1527
    • View Profile
Re: Studiebesök på Blueshark F7
« Reply #2 on: February 19, 2016, 20:44:36 »
Härlig beskrivning, kul att du delar med dig!