Author Topic: Youtube 1080p60 laggar  (Read 6528 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Fluff

  • Administrator
  • Sr. Member
  • *****
  • Posts: 302
  • Dum felis dormit mus gaudet et exsilit antro...
    • ICQ Messenger - 1198899
    • View Profile
Re: Youtube 1080p60 laggar
« Reply #8 on: January 04, 2017, 18:46:40 »
Vad får du om du kör den här videon https://www.youtube.com/watch?v=79ImZE0K7xc med "statistik för nördar" påslaget i chrome? För mig flyter det på bra (på min laptop) men ser att jag tappar en del frames när jag håller på och grejar dvs går ut och in i fullskärm och sådant men inga tappade när jag håller mig lugn så att säga. Ingen skillnad alls med hw-stöd på/av?
Odi profanum vulgus, et arceo

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: Youtube 1080p60 laggar
« Reply #9 on: January 06, 2017, 00:18:29 »
Jag är osäker på vad du menar med vad jag får när jag kör videon. Jag får stutter/lagg med jämna mellanrum. :) Jag filmade skärmen med min mobiltelefon för att visa hur det ser ut, men när jag försöker lägga upp en länk till min Dropbox vill forumet köra någon slags inbyggd mediaspelare i min post och den funkar inte alls. Den omvandlar automatiskt min länk till ett videoklipp som inte går att visa.

Jag läste någonstans att den här raden (i "statistik för nördar") ska spela in: "Mime Type:video/webm; codecs="vp9"". En skribent föreslog att man skulle ladda ner ett tillägg till Chrome som ändrar codec från vp9 till något annat. Ska se om jag kan hitta det där inlägget igen, det var i något techforum tror jag.
« Last Edit: January 06, 2017, 00:20:49 by Horizon »
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

F16_Filur

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1527
    • View Profile
Re: Youtube 1080p60 laggar
« Reply #10 on: January 07, 2017, 01:13:41 »
Man får inte en massa skräp med det där programmet? Jag är lite försiktig med att installera saker jag inte känner till eller absolut behöver. Kanske lite väl paranoid ibland...

Notera att det bara är 1080p60 jag har problem med. Vanlig 1080p är inga problem alls.

Nej, inget skräp där. Har kört det 2-3 år utan problem, och uppdaterat emellanåt. Endast egen reklam i programmet, för betalversionen som kan ladda ner hela kanaler obegränsat, men är enkelt att klicka bort. Tror sista versionen är från aug 2016.
Eftersom det specifikt låter dig ladda ner i 1080p60 när youtube har det valet i kvaliteten så är det nog en bra början att kolla hur det spelar offline.

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: Youtube 1080p60 laggar
« Reply #11 on: January 07, 2017, 15:09:01 »
Man får inte en massa skräp med det där programmet? Jag är lite försiktig med att installera saker jag inte känner till eller absolut behöver. Kanske lite väl paranoid ibland...

Notera att det bara är 1080p60 jag har problem med. Vanlig 1080p är inga problem alls.

Nej, inget skräp där. Har kört det 2-3 år utan problem, och uppdaterat emellanåt. Endast egen reklam i programmet, för betalversionen som kan ladda ner hela kanaler obegränsat, men är enkelt att klicka bort. Tror sista versionen är från aug 2016. Eftersom det specifikt låter dig ladda ner i 1080p60 när youtube har det valet i kvaliteten så är det nog en bra början att kolla hur det spelar offline.

Laddade ner videon Fluff lade ut ovan och den spelade perfekt som .mp4. Inget hackande alls. Min lina är 100/10 mbit via fiber, kan man kolla på något sätt om det är linan som strular?
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

F16_Filur

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1527
    • View Profile
Re: Youtube 1080p60 laggar
« Reply #12 on: January 14, 2017, 20:41:21 »
Hoppas du kan det på något sätt. Antar att Bredbandskollen ger acceptabelt resultat trots detta?

När jag hade motsvarande problem gällde det en laptop med budget-processor från AMD och mediokert grafikkort (E-350 och Radeon HD6470M). Förvisso köpt 2011 och 4Gb RAM men hade då problem med HD-videos även offline. Normal 720-kvalitet var precis på gränsen där det ändå hackade ibland.

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: Youtube 1080p60 laggar
« Reply #13 on: January 17, 2017, 12:41:58 »
Jag får väl stå ut tills jag kommer på något...
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

F16_Filur

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1527
    • View Profile
Re: Youtube 1080p60 laggar
« Reply #14 on: January 19, 2017, 00:32:11 »
Finns det någon anledning att titta på 1080@60 istället för 1080@30?

Trodde 60 fps mest var bra om man vill göra slow motion av sina filmer.

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: Youtube 1080p60 laggar
« Reply #15 on: January 19, 2017, 19:05:12 »
Nej det flyter mycket bättre i 60 fps. Det är en märkbar skillnad.

Edit: Det här är så skumt alltså... Nu kollade jag en gång till på videon som Fluff postade (longboardåkningen) och det laggade bara till kort vid två tillfällen. Tidigare har det varit osebart. Jag blir tokig...
« Last Edit: January 19, 2017, 19:13:10 by Horizon »
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names