Author Topic: Uppgraderat riggen  (Read 4212 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Uppgraderat riggen
« on: October 22, 2016, 16:14:51 »
Har slutligen pensionerat X36an, köpte ett paket på blocket med TM Warthog, Saitek Pro Flight pedaler samt TrackIR 5 Pro. På bilden ser man Theo, 6 år, utvärdera de nya kontrollerna i ArmA 3 medelst helikopter.

Kvalitetskänslan i Warthogen är ju fantastisk, men det kommer ta ett tag att vänja om sig från gamla setupen i framförallt DCS A10C.

Är dock lite besviken på TrackIR. 6DoF etc funkar ju bra i sig, men jag har svårt att förlikas med den delay på gissningsvis 50-100 ms mellan huvudrörelse och faktisk rörelse i spelet. Jag blir lite åksjuk av det, hade faktiskt förväntat mig såpass låg latency att ev. eftersläpning inte skulle vara märkbar.

Hur upplever ni andra som har TIR 5 Pro eftersläpningen? Det är alltså inte bara i Dcs utan också i ArmA 3 och i TIRs kalibreringsprogram som jag upplever en klart märkbar delay mellan huvudrörelse och skärmuppdatering.

Har även en eyefinitylösning nu med 24" 1920x1200 i mitten med en 1600x1200 20" 4:3-skärm på vardera sida. Dvs 5120x1200 totalt. Funkar fint i DCS men det tillför egentligen inte så himla mycket när man tar lägre fps med i ekvationen.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: Uppgraderat riggen
« Reply #1 on: October 22, 2016, 22:49:31 »
1. Jag ser ingen bild.
2. Angående TIR så kanske det är den lilla "deadspace"-inställningen i mitten som du upplever som lagg? Alltså att TIR inte direkt vevar iväg bilden bara för att man rör pyttelite på huvudet? Annars kan jag inte säga att det är något jag tänkt på under alla mina år med TIR5. Du kanske är mer kräsen än mig. :) Välkommen för övrigt till TIR-världen, du kommer aldrig att vilja flyga utan den när du vant dig. ;)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: Uppgraderat riggen
« Reply #2 on: October 23, 2016, 12:45:55 »
1. Jag ser bilden, den är bifogad som bilaga.
2. Centreringsgrejen är bra, den underlättar. Sänker jag smoothing blir det lite bättre känsla men då blir det å andra sidan lite skakigt så man får väl hitta en bra balans. Ska testa IL2: BoS med Track ir också, klart högre framerate där vilket kanske hjälper.

Ska kolla vad för slags USB port den sitter i, kanske funkar bättre i en 3.0-port?
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: Uppgraderat riggen
« Reply #3 on: October 23, 2016, 23:55:50 »
Det är väl det där gamla skräpet att jag aldrig kan se bilder som är uppladdade direkt till forumet. Jag ser bara om man länkar till en bild.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: Uppgraderat riggen
« Reply #4 on: October 24, 2016, 12:05:01 »
Test:

Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: Uppgraderat riggen
« Reply #5 on: October 24, 2016, 12:14:28 »
Länkade in den uppladdade bilden. Ser dock lite knepig ut, som om det är en thumbnail och inte den riktiga bilden.

Nåväl. TrackIR är säkerligen en vanesak, kändes bättre igår efter att jag pillat lite med smoothing-inställningarna och helt enkelt börjat vänja mig lite också. Ska också försöka få till så bra alignment över mina tre skärmar som möjligt samt kolla om man kan få till sån där correction som "tar bort" renderingen av ytan mellan skärmarna. I enklare uppdrag i A10:an känns inte fps som ett problem ens i 5120x1200.

DCS är kanske mer CPU-än GPU-begränsat.

Apropå CPU så såg jag någon som jämfört i5 3570K (som jag har nu) med en i5 6600K och det skiljer överlag max 10% i prestanda vid samma klockfrekvens så inte lönt att ens fundera på att uppgradera. Skulle vara till en i7 3770K men dom tillverkas ju inte sedan flera år tillbaka och de få exemplar jag sett på andrahandsmarknaden har varit dyra. Tyvärr är mitt moderkort med sockel 1155 en återvändsgränd. Dessutom har jag en OEM-licens av Win 10 som inte lär funka om jag byter till nytt moderkort så den dagen blir det en dyr uppgradering.

Hittade iaf en Samsung 500GB SSD på Webhallen för 995:- härom veckan, blev ett trevligt tillskott. DCS laddar oerhört mycket snabbare från en SSD. Gäller även annat jag spelar såsom ArmA 3 och Fallout 4.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: Uppgraderat riggen
« Reply #6 on: October 25, 2016, 17:29:53 »
Länkade in den uppladdade bilden. Ser dock lite knepig ut, som om det är en thumbnail och inte den riktiga bilden.

DCS är kanske mer CPU-än GPU-begränsat.

Hittade iaf en Samsung 500GB SSD på Webhallen för 995:- härom veckan, blev ett trevligt tillskott. DCS laddar oerhört mycket snabbare från en SSD. Gäller även annat jag spelar såsom ArmA 3 och Fallout 4.

Jag ser också bara "tumnageln". Något skumt är det. Jag brukar länka till min dropbox, då funkar det.

Ja, DCS ska enligt uppgift (Salsam?) köra ganska hårt med just CPU'n.

Har själv en Samsung 250 GB SSD. Är mycket nöjd med den, men tyvärr går den inte i full fart eftersom mitt moderkort inte stöder SATA6. Ska bli kul att se skillnaden när jag uppgraderar nästa gång. Det är hur som helst redan stor skillnad mot min gamla systemdisk (Seagate Barracuda).
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

ft

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2725
    • ICQ Messenger - 612969
    • View Profile
    • Email
Re: Uppgraderat riggen
« Reply #7 on: October 27, 2016, 14:43:19 »
50-100ms?! Det är tre till sju evigheter i sammanhanget!

Jag upplever ingen latency alls. Det fanns viss latency med TIR men den var ändå hanterbar - inga 50 ms. TIR 5 tog bort det problemet.

Dessutom ser jag bilden, så det är Horizon som behöver felsökas. Inte helt säker på att det är han som är skyldig till eftersläpningen i TIR men man vet ju aldrig... ;)

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus