Author Topic: Tjejen fyller tre, klart hon ska ha ett flygplan  (Read 4533 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Phlerp

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1417
    • ICQ Messenger - 2462430
    • View Profile
    • SUL37
    • Email
Tjejen fyller tre, klart hon ska ha ett flygplan
« on: October 08, 2016, 22:36:29 »
Lääääänge sedan man hängde på det här forumet. Kul att se att det lever fortfarande trots att det inte är så jätteaktivt. Tänkte bara dela med mig av lite bilder från ett litet projekt jag jobbat med sedan i Juni.















Salsam

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 595
    • View Profile
    • Email
Re: Tjejen fyller tre, klart hon ska ha ett flygplan
« Reply #1 on: October 08, 2016, 23:43:06 »
Svårt avis! Hur ska jag överträffa detta så mina söner kan följa pappas fotsteg?

Phlerp

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1417
    • ICQ Messenger - 2462430
    • View Profile
    • SUL37
    • Email
Re: Tjejen fyller tre, klart hon ska ha ett flygplan
« Reply #2 on: October 09, 2016, 10:50:59 »
Har vissa planer på att digitalisera ritningarna, så du kan kanske bygga ett likadant iaf.  ;D

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: Tjejen fyller tre, klart hon ska ha ett flygplan
« Reply #3 on: October 09, 2016, 12:11:31 »
Fantastiskt! Vilken grej. Mina barn får nöja sig med att bygga "flyplan" med soffkuddar och mattor :)
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: Tjejen fyller tre, klart hon ska ha ett flygplan
« Reply #4 on: October 10, 2016, 17:31:38 »
*gnuggar ögonen* Phlerp, är det verkligen du? :)

Beundrar er som orkar stå och mäta och såga och fila sådär. Blev ju hur fint som helst.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Obizzz

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2971
    • MSN Messenger - martin@martinoberg.se
    • View Profile
    • www.martinoberg.se
    • Email
Re: Tjejen fyller tre, klart hon ska ha ett flygplan
« Reply #5 on: October 10, 2016, 19:06:31 »
Hej Horizon!

Phlerp: Har sett bygget på Facebook, klockrent.
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Öberg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

ft

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2725
    • ICQ Messenger - 612969
    • View Profile
    • Email
Re: Tjejen fyller tre, klart hon ska ha ett flygplan
« Reply #6 on: October 10, 2016, 21:29:51 »
Kors! Finns ritningar?

Nu måste jag ha en snickarboa. Lillkillen (2,5) satt vid köksbordet häromdagen. Plötsligt hämtade han två grytlappar och lade på låren.

"Vad gör du?", frågade hans rätt korkade pappa.

Som svar fick pappa en sådan blick man reserverar för människor som är lite för korkade för sitt eget bästa.

"Flyger flygplan. Wroooooooom!"

Sedan satt han och körde med min Saitek-yoke häromdagen och insisterade på att få ha headsetet på sig. Han var inte nöjd innan jag hade justerat in mikrofonen så han kunde sitta och prata med tornet. Undrar var han lär sig allt?

Päronet faller inte långt från hästen, som de säger i Danmark (väldigt fritt översatt). :D

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Phlerp

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1417
    • ICQ Messenger - 2462430
    • View Profile
    • SUL37
    • Email
Re: Tjejen fyller tre, klart hon ska ha ett flygplan
« Reply #7 on: October 11, 2016, 12:36:52 »
Jodå, det finns ritningar. Hade gärna sagt att jag både byggt och designat det men ritningarna kommer ursprungligen härifrån: http://www.pedalplanekits.com . Där finns flera andra modeller också. Jag lyckades aldrig få svar från dem så jag fick tag på ritningar och metalldelar (innehåller all metall utom aluminiumplåten. Det går att göra metalldelarna själv från ritningarna, men det förenklar att slippa) i andra hand genom en annons på tiger moth-klubbens hemsida i England. Det finns ett kit med dekaler också, men det är för brittiska målningar. Jag ville köra svenskt, så jag ritade dekalerna i illustrator och fick dem gjorda av Novelair AB.

Sedan har jag gjort lite andra egna modifikationer också. Fempunktsbälte, propeller, lanternor, knappar och instrument finns inte i original. Jag har inte hunnit koppla in elen ännu och bara ett instrument med belysning är klart. Och jag har även gjort ett antal andra förbättringar som inte är så uppenbara.

Bara ritningar (utan dekaler eller metalldelar) ska tydligen gå att få tag på här: https://www.eaa.org/en/eaa-shop/kids-apparel-and-collectibles/pedal-airplane-plans . Jag har som jag nämnde funderingar på att digitalisera ritningarna så för den som kan vänta så kanske de kan få dem. Bör vara relativt enkelt att modifiera till andra modeller också.

Jag har under byggets gång haft mycket hjälp av de här sidorna eftersom de medföljande instruktionerna är mer eller mindre bara text (inget IKEA-bygge direkt) : http://www.hcpconsulting.ca/tigermoth/tigermoth.htm
http://www.hcpconsulting.ca/p51/p51.htm

Om någon får för sig att bygga ett så bistår jag gärna med tips, filer för dekaler och annat som jag kan bidra med