Author Topic: DCS SA342 GAZELLE  (Read 2416 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Salsam

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 595
    • View Profile
    • Email
DCS SA342 GAZELLE
« on: September 05, 2016, 12:33:43 »
Nu är jag åter ägare till 100% helikoptermoduler i DCS  :)
Någon mer som skaffat Gazellern redan eller väntar på rabatten?

Jissus vad svårflugen den är. Verkligen som att halka runt på bananskall, speciellt vid hovring. När man väl fått uppfarten är den nästan som ett flygplan - fort går det.
Kanske inte underlättar att jag gick direkt från Mi-8an som väl får räknas som en klump i jämnförelse  :P
Kan nog bli en utmaning att hovra och göra pop-up med  :-X

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: DCS SA342 GAZELLE
« Reply #1 on: September 05, 2016, 14:44:52 »
Jag tycker ju Ka-50 är svårflugen i DCS, men har läst att både Hueyn och Gazellen är värre...

Vet att du varit inne på det tidigare - men hur är läsbarheten på instrument, möjlighet att se fiender etc. med OR CV1?

Funderar mer och mer på om jag ska slå till på en OR / Vive, men är lite rädd att tekniken inte är mogen fullt ut för DCS "på riktigt" än.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: DCS SA342 GAZELLE
« Reply #2 on: September 05, 2016, 22:44:17 »
"Som en tvål i en tvålkopp" var ju det stående intrycket av Ka-50 när man flög den för några år sedan. Tack för autohover osv. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Salsam

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 595
    • View Profile
    • Email
Re: DCS SA342 GAZELLE
« Reply #3 on: September 06, 2016, 15:51:32 »
@Lupson ang. HMD och DCS:
Ja och nej. det finns inget lätt svar på den frågan (och jag är definitivt partisk i den) :-P
DCS är ännu inte helt mogen för VR men...


DCS är inte från grunden uppbyggt för VR och kräver därför en REJÄL speldator för att få det att flyta bra. Framförallt är det CPU krävande sedan tidigare, så även mer i VR.
Nu när GTX 1080 korten börjat landa in hos DCS VR folket, rapporteras oroväckande låg prestanda ökning i fps.

IOM nya CV1an tycker jag det är en otrolig förbättring i läsbarhet på både HUD och instrument. Man kan nu åter använda sig av HUDn och de flesta mätare.
Så nej, ALLA instrumenten är inte läsbara (jag kan som sagt bara svara för CV1) MEN DCS utvecklar VR stödet hela tiden, vilket är jäkligt kul.
För några patchar sedan infördes en "VR-tab" med en "Pixeldensity slider". Med hjälp av den kan man då supersampla upplösningen och på så sett göra de mindre mätarna läsbara - dock på bekostnad av GPUn. Främst detta som avhjälpts med nya GTX1080 korten, de får inte högre FPS i VR men kan köra med högre Pixeldensity på samma FPS.

När det gäller tävlingen "Spot-the-dot" kommer du ha svårare att upptäcka flyg eller markenheter vs. någon med vanlig skärm pga. upplösningen
dock går det nu att ställa upp "target size" vilket hjälper VR mycket, samt kunna stötta med lables ibland.
Sen är frågan hur illa det är egentligen - i A10C, F15, KA-50, SU-25T osv. spanar och hittar du ju ändå målen via dina sensorer, vilka läsbara i VR.

JAG bedömer mig kunna, flyga stridsuppdrag på servrar. Det innebär begränsningar inom vissa områden och övertag inom andra.
Framför allt är jag beredd på att ta ett, eller ett par, steg tillbaka i grafik och realism, för att upplevelsen av VR är OSLAGBAR, verkligen!

Ååååh, andra sidan kostar det med både HMD samt datorn att driva det...

Gällande OR vs. VIVE:
Konkurrens är bra!
Fast - utan att ha ägt och testat VIVE - så känns VIVE mer som ett Nintendo Wii. Något jag skulle skaffa främst för att ha i vardagsrummet, som barnen kan testa och spela med. Inget ont om det alls! Kanske åker på att köpa det till sönerna tids nog :-P
Känns som de mesta av den positiva recensionerna för VIVE är kopplat till upplevelsen med handkontrollerna, inte HMD i sig.
Får väl se hur det blir när OR släpper sin version.


@Horizon:
KA-50 är ju nästan easy mode med alla autopiloter och koaxialrotor :-P
UH-1 var första hkp jag lärde mig trimma-flyga-trimma-flyga sättet, den får man ständigt flyga.
Mi-8 har iofs bra autopilot i sig, men knepig att starta och landa med då den verkligen upplevs som tung.
Gazellen.. efter två korta flygningar är nog slutsatsen att det är som att rida barbacka på en vildhäst! Den försöker döda en!
Får man bara upp farten så är den snabb och smidig som få, men att stanna och hovra? Vekligen tvål i tvålkopp! Minsta överkompensering av dig så, vips har man rollat runt och ligger på rygg :-P 

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: DCS SA342 GAZELLE
« Reply #4 on: September 06, 2016, 22:38:05 »
Hehe, undrar om Gazellen verkligen är sådan irl, eller om det handlar om svårigheter att simulera riktiga flygetyg i en dator. Kan tänka mig att man får en helt annan kroppslig uppfattning om hur en helikopter beter sig när man väl sitter i den och känner g-krafter åt olika håll och direkt kan kompensera med spak, collective (vad heter den på svenska?) och pedaler. I en simulator har vi ju bara synen än så länge.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: DCS SA342 GAZELLE
« Reply #5 on: September 06, 2016, 23:01:43 »
Tack för svaret Salsam. Skulle verkligen behöva testa själv, synd att jag aldrig har vägarna förbi dina trakter.

Jag har ändå inte plats för att röra mig med en Vive så blir det något lutar det nog åt Riften. Synd bara att OR + GTX 1080 lämnar ett visst hål i plånboken. Mitt R290 möter minimikraven men lär som sagt inte räcka långt i Dcs.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X