Author Topic: Datorhaveri  (Read 4414 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: Datorhaveri
« Reply #8 on: September 07, 2016, 07:46:26 »
Grunden i mitt system är från tidigt 2008, så jag tycker att jag kan få kosta på mig lite uppgraderingar, även om jag helst hade lagt pengarna på andra saker. Grejerna fungerar ju fint till WoT och de flygsimulatorer jag kör. Det har iofs varit lite irriterande att inte kunna köra 1080/60 i Youtube utan att bilden hackar. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: Datorhaveri
« Reply #9 on: September 07, 2016, 12:42:11 »
Äger själv ett MSI GTX 970 och har varit väldigt nöjd med det hittills.
Dock väntar jag på GTX 1080 TI korten till vintern, men det beror bara på mitt VR intresse.

Det är nog rätt tänkt. Nästa generations VR-headset kommer förhoppningsvis ha ett snäpp högre upplösning, 1440 linjer ist. för dagens 1080 kanske, vilket gör att ett 1080 kanske ändå inte kommer orka driva det hela i 90 fps.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: Datorhaveri
« Reply #10 on: September 07, 2016, 23:26:53 »
Nya grafikkkortet kom idag och jag belamrade snart hela köksbordet med datordelar. Upptäckte att 970-kortet är sjukt stort med sin jätteheatpipekylare och det var med skohorn och vaselin det gick in i lådan. Fick liksom knö in det på skeven och vrida det rätt väl inne i lådan. Kortet är så tungt att det hänger ner lite grann i högerkant, men jag antar att tillverkaren räknat med detta. Funderade en stund på om jag skulle fixa någon slags upphängningsanordning...

Nåväl, i med extra PCI-e-strömsladd och bootade upp. Succé! Avinstallerade mina gamla Catalystdrivare och gjorde misstaget att använda mig av den medföljande CD-skivan från ASUS för att installera drivrutiner. Fick en jävla massa mög (som Salsam & Co. säger) på köpet, men det får vara. Jag är glad att burken lever igen och tackar och bockar för att det inte var mobo, CPU, minnen eller hårddisk som rasade. Nu ska jag fira med ett glas mjölk. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: Datorhaveri
« Reply #11 on: September 10, 2016, 10:54:10 »
Gött Horizon!

Apropå CPU:er kollade jag lite benchmarks etc. som jämför min i5 3570K med en modern i5 6600K, de har i stort sett samma bashastighet i ghz. 6600K är ca 15% snabbare, men till kostnad av lite högre strömförbrukning.

Inte direkt så att man lägger x antal tusenlappar på ny CPU, moderkort och minnen för så liten prestandaökning. Bättre isf att skaffa en riktig mastodontkylare och överklocka lite mer.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: Datorhaveri
« Reply #12 on: September 10, 2016, 20:26:13 »
Frågan är vad för förbättring jag får jämfört med min gamla Core2Duo E8500. Gissar att det är mer än 15%. :)

Har testat de olika spel jag har och märker ingen direkt skillnad i hur det flyter med nya kortet, jämfört med det gamla HD6870-kortet. Känns som att jag bara uppgraderade min sportbil med ny xenonbelysning istället för halogen. Jag ser lite bättre, men den går inte fortare och väghållningen är densamma. :)

Dessutom tror jag att jag skulle märka en ganska stor skillnad om jag fick SATA6 istället för SATA3 som jag kör min SSD på nu.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: Datorhaveri
« Reply #13 on: September 10, 2016, 21:40:27 »
När det gäller SATA3 vs 6 har jag ingen koll. Har ett sammelsurium av diskar i burken just nu (2 SSD + 2 HDD), borde ersätta de äldsta med en ny 512 gigs SSD eller så. Har 60 + 120 SSD idag och 60-disken är nog 7-8 år gammal, samma sak med (minst) den ena mekaniska disken.

Har DCS på mekanisk disk f.n. och laddningstiderna har blivit helt löjliga. Det tar > 1 minut att ens komma till huvudmenyn, sedan uppåt 2 minuter när man ska in i ett uppdrag.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: Datorhaveri
« Reply #14 on: September 11, 2016, 10:59:14 »
Ja, just laddningstiderna är uppåt väggarna med gamla diskar eller nya som inte lirar bra med moderkortet. Jag kan bara jämföra med svärpäronens dator som jag byggde för några år sedan. Den är blixtsnabb i uppstart och i övrigt med en Intel-SSD och SATA6. Min SSD klagar i ett litet meddelande på att den måste gå i SATA3 och vill att jag ska uppgradera moderkortet. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names