Author Topic: Datorhaveri  (Read 4393 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Datorhaveri
« on: September 04, 2016, 23:57:14 »
Behöver lite second opinions. Satt och lirade WoT ikväll när datorn plötsligt låste sig med en konstigt svart-grön-randig skärm. Ctrl-alt-del fungerade inte så det fick bli resetknappen på lådan. När datorn startade om noterade jag att även BIOS-skärmen hade lite konstiga färger, med ränder och sånt. Även de små meddelanden som dyker upp efteråt, typ "Could not detect hard drive" (som alltid står där) hade lite konstiga tecken istället för de vanliga bokstäverna.

Efter detta kom det en massa text rasande och det pratades om crash dump osv. Det hela avslutades med valet att antingen starta normalt eller i felsäkert läge. Det gamla vanliga alltså, om man råkat ut för en BSOD. Jag valde vanlig start och systemet toklåste sig igen med en svartgrå skärm.

Kunde starta om i felsäkert läge, men med väldigt konstiga färger och störningar i bilden. Hårddiskarna verkar fungera eftersom jag kunde få igång systemet i felsäkert läge och jag kunde även komma åt min lagringsdisk och browsa den. Minnen och CPU verkar väl fungera eftersom systemet går igång, eller vad säger ni?

Det som jag funderar på är grafikkortet. För det första så märkte jag när jag lirade WoT att fläktarna på grafikkortet inte gick upp i varv som de brukar och sen tänker jag på det där med störningarna i bilden och att även BIOS-bilden ser knasig ut i färgerna.

Vad tror ni, är det till att beställa ett nytt grafikkort i första hand och testa? Burken (nätagg, moderkort, minnen och CPU) är från 2008 så det börjar ju ändå bli dags för uppgradering. Men räcker det med grafikkortet så slipper jag hasta iväg med allt på direkten.

Tankar och tips mottages gärna.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: Datorhaveri
« Reply #1 on: September 05, 2016, 14:49:43 »
Låter som grafikkortet, kanske någon fläkt gett upp varvid kortet blivit bränt?

Har du integrerad grafik på CPU:n? Borde väl finnas någon DVI/DP/HDMI-kontakt på moderkortet i så fall du kan testa att koppla skärmen till för att se om problemet försvinner.

Har ett fungerande 5850 liggande du kan få, men tyvärr bor vi ju inte direkt nästgårds längre så det är ju lite meck...
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: Datorhaveri
« Reply #2 on: September 05, 2016, 22:42:24 »
Moderkortet är ett ASUS P5Q PRO - https://www.asus.com/Motherboards/P5Q_PRO/ Tror inte att det finns någon integrerad grafik på det, inte vad jag kunnat läsa mig till i alla fall och jag kan inte hitta någon DVI-kontakt på moderkortet. Jag får nog testa att köpa ett nytt kort. Slängde tyvärr mitt gamla i flytten för ett par år sedan, annars hade det ju varit perfekt att testa med.

Frågan är bara om ett nyare kort kommer att fungera med mitt gamla moderkort? Antar att gfx-korten är bakåtkompatibla i det hänseendet? Jag har ju PCIe-kontakt, så det borde funka. Eller så skiter jag i allt och köper ett helt uppgraderingspaket med moderkort, CPU, minnen och grafikkort. :)

Edit: Jag kikar på kort upp till 2500 kronor (ASUS, MSI eller Gigabyte), några förslag? Det är ju en djungel där ute. Har kommit fram till att GTX 970-kort verkar bra. Vill ju gärna ha bra bang for the buck, men inte high end. Lurar just nu på ett ASUS DC2 OC GeForce GTX 970 4GB för 2390 kronor. Verkar väl stabilt?

Edit igen: Det blev kortet ovan för 2390 hos Dustin. Blir spännande att se om det väcker liv i burken igen. Eller ja, lever gör den ju, men det ser ut som fan. :)
« Last Edit: September 05, 2016, 23:27:20 by Horizon »
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: Datorhaveri
« Reply #3 on: September 06, 2016, 00:43:30 »
Det är ett stabilt kort så vitt jag vet som fortfarande presterar bra nog för att driva det mesta i höga inställningar i 1080.

Jag hade iofs övervägt ett GTX 1060 eller Radeon RX 480 också, men de korten är lite dyrare.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

NeoBlood

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 193
  • "What we do in life echoes in eternity"
    • View Profile
    • Email
Re: Datorhaveri
« Reply #4 on: September 06, 2016, 08:22:48 »
Aj aj aj!

Ja det låter ju helt klart som om GPU'n gett sig...

Se det  positiva med att det är roligare med ett nytt grafikkort än om det var PSU'n som givit upp  ;)

Nvidia 970 är ett riktigt bra köp och kort och jag har bara hört positiva saker om det. En vän har ett MSI som han är toknöjd med.

https://www.dustin.se/product/5010801856/gaming-oc

Samtidigt är jag en ASUS fanboy och DC2 har alltid levererat. Blir kanon.

Vad hade du innan?
Asus P8Z77-V, Intel® Core™ i7-3770K Processor @ 4.2GHz, Corsair Dominator DDR3 1600MHz 16GB, Corsair HX650M PSU,
2 x Micron 256GB SSD, Asus GTX 780ti, Corsair H80i, Fractal Define R3, Dell U2711 2550x1440, Logitech G710+, Logitech G500

Salsam

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 595
    • View Profile
    • Email
Re: Datorhaveri
« Reply #5 on: September 06, 2016, 15:53:04 »
Äger själv ett MSI GTX 970 och har varit väldigt nöjd med det hittills.
Dock väntar jag på GTX 1080 TI korten till vintern, men det beror bara på mitt VR intresse.

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: Datorhaveri
« Reply #6 on: September 06, 2016, 18:54:39 »
Tack för de uppmuntrande orden, kortet blir säkert fint med tanke på att jag kört ett HD6850 innan. Flaskhalsen sitter nog ändå mest i min gamla Core 2 Duo och mina långsamma minnen.

Funderade också på GTX 1060, Luppe, men jag satte gränsen vid 2500 kr med tanke på att jag nog ändå måste uppgradera resten av sakerna snart. Har plockat ihop lite grejer som ett första hopkok. ASUS Z170 PRO Gaming, Intel Core i5 6600K 3,5 GHz Socket 1151 med en CoolerMasterkylare och Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC2400/3000MHz CL15 2x8GB.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: Datorhaveri
« Reply #7 on: September 06, 2016, 23:14:48 »
En core 2 duo börjar ju bli en begränsande faktor helt klart. Inser att min i5 redan är inne på sitt fjärde år men det är nästan bara i Dcs jag tror den är en begränsande faktor. Intel tar så sjukt mycket betalt för sina CPUer nuförtiden att det nog dröjer till nästa uppgradering.

AMD släpper äntligen sin nya Zen-CPU (helt ny arkitektur) i höst/vinter. Tidiga läckor visar lite blandade resultat så hur bra den blir återstår att se, men förhoppningsvis är den bra nog för att pressa priserna lite på CPU-marknaden.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X