Author Topic: Boktråden  (Read 5560 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: Boktråden
« Reply #8 on: August 06, 2016, 22:06:40 »
Stjärndamm läst och klar. Skall inte spoila något, men har man läst de två tidigare böckerna bör man naturligtvis läsa även sista delen.

Av större signifikans för forumets domän är att jag i veckan mer eller mindre sträckläste "Mare Balticum" del 1 och 2. Fanns för dryga 40 kr styck på Google Play Books. (där jag köper och läser det mesta jag läser nuförtiden)

Böckerna ifråga är en blandning av Operation Garbo och Midvintermörker, dvs väpnad konflikt mellan Sverige och den stora grannen i öst. Det man kan säga är att det är grymt mycket action i böckerna, rätt brutalt och bakgrundsstoryn är riktigt bra utifrån att den tar avstamp i allt som hänt från Georgienkriget 2008, Ukraina/Krim, Ryska påsken och ubåtskränkningen 2014.

Litterärt är det enkelt språk och ingen bok man läser för personporträttens skull. Det största problemet utöver hundratals särskrivningar är att det är en hel del rena faktafel och rätt underliga uppfattningar kring exempelvis Gripens prestanda i luftstrid, felaktig beväpning (MICA istället för Iris-T), felaktiga räckviddsangivelser på andra robotar osv.

Det är uteblivna armeringsavstånd på pskott,  pilprojektiler som "exploderar" mot träd, räfflade eldrör som påstås vara slätborrade och pansarfordon som skjuter ammunitionstyper de inte har.

Om författaren hade spelat ordentligt med Command: Modern air navel operations samt Steel Beasts PE samt lite DCS (Su-25/Ka-50) hade nog faktafel och i mitt tycke knepiga stridsskildringar skrivits på ett för mig mer trovärdighet vis. Listan kan nog göras mer omfattande men jag skriver detta på mobilen så jag får fatta mig kort).

Tyckte sjöstridsskildringarna var de bästa men de är samtidigt de jag har minst egen uppfattning om.

Hur som helst rekommenderar jag trots allt läsning - det är bitvis riktigt bra, spännande och trovärdigt.

Roligast är alla politiker som fått sina verkliga namn något modifierade. "Vladimir Potemkin", "Åsa Romander", "Fredrik Renfält" etc vars politik får sig vissa slängar av politisk slev mellan varven.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: Boktråden
« Reply #9 on: August 06, 2016, 23:03:07 »
Vid en dator nu, skall förtydliga en aning avseende Mare Balticum (http://www.bod.se/bok/roger-skagerlund/mare-balticum/9789174636499.html):

Trovärdigheten är alltså ojämn. Jag tycker som sagt att han träffar ganska rätt på det mer makropolitiska planet, medan jag inte får ihop en del av de mer rent militära grejerna ordentligt. Borde väl dra lite exempel men orkar inte riktigt...
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: Boktråden
« Reply #10 on: August 06, 2016, 23:07:00 »
The Settlers verkar intressant. Du får läsa klart och berätta om den är värd att lägga tid på. :)

Den fick mig hur som helst att tänka på Seveneves, som Lars Wilderäng rekommenderat.

http://www.bokus.com/bok/9780008132514/seveneves/

Jag lånade Snow Crash av Neal Stephenson förra sommaren, men kom aldrig igång med den. Ska tydligen vara en av hans bästa enligt de som läst honom.

http://www.bokus.com/bok/9780241953181/snow-crash/

Har läst ett par hundra sidor av Seveneves. Hittills bra men inte fantastisk. Apropå The Settlers så är inte tredje boken skriven/klar/släppt än. Verkar som författaren skrivit ett par andra böcker efter del 2 blev klar.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: Boktråden
« Reply #11 on: August 06, 2016, 23:47:39 »
*** STJÄRNDAMM SPOILER ALERT!*** :)

Markera texten under strecket nedan för att kunna läsa den.

----------------------

Hehe, lustigt... jag läste också klart Stjärndamm idag. Håller med om att man bör läsa även den sista delen, även om det blev lite väl tröttsamt i längden med alla zombier som jagade och jagade och jagade och jagade. Tyckte att det räckte ganska långt med jakten från nederlaget vid Operation Hydra och den påföljande belägringen av Carlstens fästning i andra boken, men det hade ju sin mening på ett sätt, för att verkligen visa att vissa av de överlevande inte var bara just överlevande, utan överlevaRE.

Jag satt redan under andra boken och skissade lite i huvudet på hur tredje boken skulle sluta och jag kom faktiskt riktigt nära. Dock hade jag gärna sett en lite bredare beskrivning av världen som växte fram efter Människan 2.0, även om det räckte ganska bra med att få veta att "nu jävlar lägger vi ingenting emellan, nu är det Terminator-mode ON vad anbelangar "kentaurernas" hemvärldar. :D
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: Boktråden
« Reply #12 on: August 07, 2016, 22:16:35 »
Håller i stort med dig.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

bALoO

  • Administrator
  • Sr. Member
  • *****
  • Posts: 427
    • ICQ Messenger - 49170318
    • View Profile
Re: Boktråden
« Reply #13 on: August 15, 2016, 20:35:08 »
Även jag har tagit mig igenom Stjändamm nu. Så som det utvecklade sig så önskar jag att jag, trots nyfikenhet, ändå hade stannat efter första boken.

Nu blir det till att fortsätta med sista delen, Edge of eternity, av Follets århundrade-trilogi.
christian punkt bjorkman vid gmail punkt com

Intel i5-4690K -  ASUS Z97-P - 2x4096MB DDR3 - Radeon HD7970

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: Boktråden
« Reply #14 on: August 15, 2016, 22:32:20 »
Även jag har tagit mig igenom Stjändamm nu. Så som det utvecklade sig så önskar jag att jag, trots nyfikenhet, ändå hade stannat efter första boken.

Så illa var det väl ändå inte? Eller jo, jag förstår hur du tänker. Första delen var outstanding av de tre och det är jäkligt kul att den ska bli TV-serie i SVT's regi. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: Boktråden
« Reply #15 on: August 16, 2016, 12:28:28 »
Ja, inget snack om att första boken var den överlägset bästa. Del 2 och 3 kändes nästan som en annan genré.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X