Author Topic: Oculus Rift CV1 & HTC Vive  (Read 8022 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: Oculus Rift CV1 & HTC Vive
« Reply #16 on: September 02, 2016, 15:30:32 »
Salsam: Hur beställde du din CV1:a? Direkt från Oculus? Finns för $599 på Amazon, men då tillkommer över $200 i frakt och tull. HTC Vive går väl att köra här i Sverige, funderar på vilken man i så fall skall slå till på.

Min burk går bitvis rätt segt i DCS redan utan VR (speciellt med TGP eller MAV på en MFD), tror det blir för segt utan uppgraderat grafikkort.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Salsam

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 595
    • View Profile
    • Email
Re: Oculus Rift CV1 & HTC Vive
« Reply #17 on: September 05, 2016, 00:24:04 »
  • Jag beställde min CV1 från Oculus hemsida.
  • Enligt uppgift skall HTC Vive finnas att köpa/beställa via Webhallen
  • Minimum kravet, iaf för CV1, på grafikkort är GTX 970. Är säkert inte annorlunda för VIVE. OR har, just nu fördelen, att de använder sig av ATW (asynchronous timewarp) som jämnar ut "lagg" så det känns mjukt även om det är lågt. Detta gör att man upplever större flyt samt mindre åksjuka/VR sjuka. Kommer säkert motsv. till VIVE senare
  • CV1 lämpar sig, just nu,  mer för "sittande" upplevelser. VIVE med sina touch verkar häftiga men kräver att du har typ 4x4m yta att spela på. Motsv. är på gång till OR i år
  • DCS är främst ett CPU krävande spel, men ja! Du vill ligga så nära 90fps som möjligt (under belastning) i spelet med VR. Det borde i runda slängar innebära över 100fps i spelet på vanlig skärm - VR är en dyr hobby!

Bara lite korta svar innan sängen. Hör av dig om du har fler frågor.

Obizzz

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2971
    • MSN Messenger - martin@martinoberg.se
    • View Profile
    • www.martinoberg.se
    • Email
Re: Oculus Rift CV1 & HTC Vive
« Reply #18 on: October 10, 2016, 12:00:01 »
Tjena Nosigers!

Ibland måste man in och posta lite här också :D

Har precis beställt en Rift som enligt Amazon ska komma nu i veckan.

Mitt primära användningsområde kommer bli racingsimmar men det börjar allt rycka lite i flygtarmen också.

Den här såg ju jäklgt ball ut: http://www.maxflightstick.com/store/index.php?route=product/product&path=102_2002&product_id=31 vore kul att sätta i racingriggen för flygsimmande. Någon som har koll på liknande lösningar? Gärna lite billigare än den där. Har en gammal Cougar men vetefan hur den fungerar efter typ tio år i vila. Kan man ens köra den på ett modernt OS?

War Thunder ser lite skoj ut samt DCS-grejerna. Inte så insatt i det där nuförtiden men körs allt i en DCS World och så köper man till olika moduler för flygplan, helikoptrar med mera?

"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Öberg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: Oculus Rift CV1 & HTC Vive
« Reply #19 on: October 10, 2016, 16:39:10 »
Hallå!

Kul med Rift, grattis! Lämna gärna rapport sen hur du tycker det funkar.

Har tyvärr inte mycket input att ge avseende spakarna annat än:

* War Thunder (i arkadläge) var mycket enklare att köra med mus & tangentbord. Iaf för mig. Nu var det nog 1-2 år sedan jag körde WT senast, men då var väl 95% av alla spelare i arkadläget.
* När det gäller DCS har jag lagt alldeles för mycket tid på att pilla med HOTAS-inställningar för min gamla X36:a. När jag köper nytt är det till 99% Warthog som gäller just för att det redan finns färdiga HOTAS-profiler för Warthogen för de allra flesta spel man skulle vilja använda den i.

Huruvida Cougar fungerar fortfarande vet jag inte. Min X36:a lever iaf än trots 15 år på nacken :)
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

ft

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2725
    • ICQ Messenger - 612969
    • View Profile
    • Email
Re: Oculus Rift CV1 & HTC Vive
« Reply #20 on: October 10, 2016, 21:35:43 »
Jag har inte så mycket att tillföra mer än att jag testade Google Cardboard och ramlade omkull när jag åkte berg- och dalbana. :)

Youtubelänk för den? :D

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

F16_Filur

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1527
    • View Profile
Re: Oculus Rift CV1 & HTC Vive
« Reply #21 on: October 14, 2016, 12:47:34 »
Inte så insatt i det där nuförtiden men körs allt i en DCS World och så köper man till olika moduler för flygplan, helikoptrar med mera?

Stämmer bra det. DCS World är gratis och innehåller Su-25T (bra flygmodell) och en civil variant av P51 Mustang som jag bara testat en gång och inte direkt imponerade på mig. Kändes överkänslig. Jag hade säkert kunna försöka optimera joystickkurvorna men kände inte för att lägga tid på det. Kanske är den förbättrad nu, eftersom World hela tiden uppdateras. Kollar du FSX-avdelningen här på Nosig så ska denna vara bättre:
http://www.a2asimulations.com/store/index.php?main_page=product_info&cPath=9&products_id=53

GrmlZGaming går igenom en del moduler och kan konsten att snacka nonstop.
https://www.youtube.com/user/GrmlZGaming/videos

Samma sak här, fast kanske lite mer som en manual.
https://www.youtube.com/user/504smudge

DCS - TF-51 MUSTANG - Flying Tips (504smudge)
http://www.youtube.com/watch?v=cRnQMByjOjM

Den där racingriggen du har på bild ser väldigt bra ut. Känns som att något motsvarande för flyg vore nödvändigt för att få simulerandet meningsfullt.
« Last Edit: October 16, 2016, 15:57:42 by F16_Filur »

Salsam

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 595
    • View Profile
    • Email
Re: Oculus Rift CV1 & HTC Vive
« Reply #22 on: October 16, 2016, 08:12:15 »
Grattis till riften och välkommen till familjen  :)
Bestämde mig själv för en rigg för flyg/racing till riften för att nå så hög immersion-lvl som möjligt när man väl spelar.
Så jag hade kanske en lite högre budget för en Obutto Revolution. Men är sjukt nöjd med den, robust och rejäl samt att den uppfyller kravet på att det snabbt skall gå att byta mellan flyg/racing utan att kräva något extra jobb.
Cougern borde funka tycker jag... finns alldeles säkert forum för sånt där man kan hämta gamla drivers osv.

Btw totally off topic - hörde ni att fd. Saitek, nu Madcats blivit uppköpta av Logitec och enligt uppgift gäller då inte längre support och garanti på några "gamla Saitek" produkter längre!
Någon som har hört mer om det?

« Last Edit: October 16, 2016, 08:18:05 by Salsam »

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: Oculus Rift CV1 & HTC Vive
« Reply #23 on: October 16, 2016, 16:08:11 »
Såg att Saitek / madcats var inblandade i någon affär ja. Dock inget om garantier men jag tror min X36:a har begränsat med garantitid kvar haha.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X