Author Topic: The artificial intelligence revolution  (Read 4201 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
The artificial intelligence revolution
« on: March 28, 2016, 10:56:28 »
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: The artificial intelligence revolution
« Reply #1 on: September 21, 2016, 23:36:50 »
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: The artificial intelligence revolution
« Reply #2 on: September 22, 2016, 13:04:36 »
Verkar intressant, ska se om jag hinner kika senare i veckan.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: The artificial intelligence revolution
« Reply #3 on: September 24, 2016, 23:19:05 »
Vet inte om någon av er läst artikeln (2 delar) som jag postade överst, men den är riktigt bra. Man får upp ögonen för något fantastiskt som kan komma att ske inom vår livstid. Filmen jag postade ovan handlar om kvantdatorer och vad de kan göra och den berör till slut AI den också. Man får nästan lite svindel. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: The artificial intelligence revolution
« Reply #4 on: September 25, 2016, 15:30:18 »
Jo, jag läste den första artikeln. Iaf hälften för nu när jag kikade igen kände jag bara delvis igen mig.

Absolut ett spännande område. Händer en hel del just nu där till exempel Tesla verkar samla in förarbeteende i sina bilar, lägger ner precis all data från detta i en sk data lake och sätter sedan forskare inom machine learning på att använda denna enorma pool av data för att förbättra hur deras självkörande bilar beter sig i trafiken.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: The artificial intelligence revolution
« Reply #5 on: September 25, 2016, 20:43:38 »
När det gäller självkörande bilar har jag svårt att se hur det skulle kunna gå till inom en snar framtid. Man skulle behöva oerhört mycket mer intelligenta system än vad vi har idag för att få det att fungera. En bra asfalterad väg med tydliga mitt- och sidolinjer är en sak, men hur ska de kunna köra där vägnätet inte är särskilt bra? Hur ska de kunna klara områden med vägarbeten där vägen inte är tydligt uppmarkerad och ibland är en utmaning till och med för en mänsklig förare? Jag körde själv i området kring Nya Karolinska sjukhuset i Stockholm igår och det var en röra utan dess like. En bilförar-AI måste ju vara enormt intelligent, annars skulle inte jag vilja ha dem ute i trafiken utan konstant övervakning. Sen, när (inte om) det händer en olycka. Vem tar på sig skulden om det är AI'n som gjort fel? Volvo pratar om att de kommer att ha självkörande bilar på gatorna inom fem år. Jag kan inte se det framför mig.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: The artificial intelligence revolution
« Reply #6 on: September 27, 2016, 18:34:56 »
Det rullar ju redan idag självkörande bilar i USA och Volvo testar väl med bilar i Göteborg där man har förare som backup?

En del funktioner är redan idag i gränslandet mellan självkörande och förarhjälpmedel. Jag har exempelvis automatisk panikbromsning och adaptiv farthållare i bilen som funkar klockrent. Kör jag i 110 och det kommer kö framför mig som kör i 40 bromsar bilen helt själv och håller avstånd. Man kan kombinera det med s.k. "lane assist" som styr bilen själv för att hålla den i filen.

Sker med hjälp av radar, kamera och processorer. Givetvis är det bara en liten bit på väg mot helt självkörande bilar, men detta är teknik som snart kommer vara vardagsmat i nya personbilar. Hoppar ett djur eller människa ut framför bilen i mörker kommer AI upptäcka detta och kunna bromsa bilen mycket snabbare än en människa kan. Bilen tar dessutom och initierar pre-crash programmet som sträcker bältesspännarna och lite annat som är käckt ifall man krockar med något.

Detta är såklart 'narrow' AI inom fordon men steget till att allt jag beskriver ovan tillsammans med GPS navigering kan köra bilen mer autonomt är inte så långt tror jag.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: The artificial intelligence revolution
« Reply #7 on: September 27, 2016, 23:09:00 »
Jo, jag har koll på allt det där. Jag har själv dessa funktioner i min bil (och de funkar inte alltid som de ska, t.ex. lane assist som måste ha tydliga vägmarkeringar att gå efter, annars stängs den av). Vad jag menar är att det är så sjukt komplext att det behövs otrolig datorkraft för att kunna göra det en bra förare gör i svårare situationer. Det är så mycket löpande och samtidiga bedömningar som måste göras och det handlar inte bara om if/then. Bara när vi har AI som närmar sig mänskligt intellekt, eller S-AI tror jag detta kommer att fungera i praktiken. Jag sticker ut näsan och tror inte att varken Tesla, Google eller Volvo kommer att lösa detta inom 5-10 år, såvida man inte får snurr på kvantdatorerna eller skapar AI som sedan skapar S-AI.

Jag ser framför mig bilar som fastnat i någon loop och står och upprepat kör långsamt in i ett träd om och om igen. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names