Konstaterar att Arma3-kampanjen är bland det bästa och mest inlevelsegivande jag spelat på år och dar. Precis lagom mycket lämnas till spelarens fantasi. Känslan av att genomföra en lyckad operation och få med sig alla gubbar hem är något extra helt klart.
Äntligen har dessutom hårdvaran kommit så långt att terräng, vegetation etc ser fantastiskt ut och känns hyfsat trovärdigt gameplaymässigt.
Framförallt diggar jag de lite friare spanings/patrulluppdragen.
Låter riktigt kul. Våra patrulluppdrag i gamla Flashpoint har en särskild plats i mitt hjärta.
Ja, verkligen. Fina minnen.
Man kan verkligen improvisera. Ett riktigt svårt uppdrag i "adapt"-kampanjen gick mig lite på nerverna, min innästling gick helt okej men jag fick stora problem med fientliga pansarskyttefordon som anlände efter att eld öppnats. Hade dåligt med pv-vapen med i min grupp, och trots något erövrat vapen fick vi tung smisk. Speciellt när en IFV med en 30 mm akan började mata HE från en halv kilometer bort...
Omstart och ny taktik. Tog med mig ett par sprängladdningar och innästlade. Lämnade mina gubbar väl dolda i en täckt svacka och rekade själv den kulle som jag befarade att den där IFV:n utgick från. Mycket riktigt hörde jag motorbuller något hundratal meter bort när jag försiktigt ålade mig närmare. Såg IFVn på 20-30 meters håll - ingen avsutten truppen i närheten. Ålade försiktigt fram till den bakifrån och sköt in en Satchel Charge under den. Ålade bort en bit och smällde av den. BOOOM! Besättningen urlastade omedelbart det skadade fordonet och fick smaka Lupsons 7.62. Kontrollerade IFV:n - skadad, men fungerande kanon - dock ej motor. Men vad står där, 50 meter bort? En lastbil?! Kollade upp den, en repair truck!
Körde fram, IFVn lagad lätt och ledigt. Körde ner IFVn i skogen och lät mitt manskap ilasta.
Egen AI som skytt är ruskigt bra på att hitta mål snabbt och bekämpa, så jag agerade förare och plockade därefter mina objectives en efter en. Fick vara väldigt försiktig några gånger då sammanstöt med andra IFV:er mycket handlar om att mata pilprojektil i den andre så snabbt det bara går.
Nåväl. Uppdraget löstes, utan stöld av IFVn hade uppdraget varit ruskigt svårt även om den huvudsakliga uppdragsdesignen nog inte inkluderar denna IFV-stöld. Hade jag inte gett mig på IFVn var annars planen omgång två att dels ha NVG:er på fler av mina gubbar, egna PV-vapen och framförallt ljuddämpare på min och ytterligare en gubbes vapen.
Hur som helst ett exempel på hur Arma3 tillåter stor egen kreativitet för att lösa en given uppgift. Andra uppdrag är såklart mer strömlinjeformade, jag gillar variationen.
(Erkänner dock att jag slagit på unlimited saves, man dör lite för ofta och mycket för att jag ska ha tålamod att spela om en del långa transportsträckor)