Author Topic: Så, är några något aktiva här?  (Read 6082 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: Så, är några något aktiva här?
« Reply #8 on: July 20, 2016, 23:10:42 »
Har faktiskt DCS-aktiverat mig själv lite det senaste. Började med att "skumma genom" DCS: Viggen-tråden på officiella forumet (den är på 256 sidor) och kände ett rejält flygsug komma åkande i mach 1.1.

Installerade om allt från scratch, aktiverade mina moduler (A-10C, BS2, CA) och lyckades vara hyfsat effektiv i mappandet av HOTAS-funktionerna till min fina gamla X36:a.

Det tog några vändor i Instant Action, men nu har jag iaf hyfsad kläm på Akan, AGM-65, CBU-87/97, Arak och ev. också GBU-12. Återstår främst allt annat :)

Första gången jag kör med EDGE-motorn, det har ju helt klart blivit riktigt snyggt, men min burk (se sig.) har stundtals vissa problem med frameraten. Nu blir det ju skralt med speltid under semesterveckorna men framåt höstkanten hoppas jag på mer DCS:ande från min sida!

Ser fram mot AJS-37:an. Verkar som Leatherneck-gänget går in för det till 100% med markradar, Rb05, Rbs15, Bk90 osv. Ser fram mot att lista ut hur man sätter waypoints för Mjölner eller för den delen göra låghöjdsanfall i mach 0.95 med 16 st 120 kg splitterbomber över en artillerigruppering el. motsvarande. Intryck jag fått efter att ha läst forumtråden etc. så verkar ju AJS-37 primärt haft sjömål som huvuduppgift medan markattack främst handlar om snabbt in, ut och hem. Inte A-10 stuket med långa loiter-tider och viss förmåg att verka över tid på slagfältet.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Salsam

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 595
    • View Profile
    • Email
Re: Så, är några något aktiva här?
« Reply #9 on: July 20, 2016, 23:29:15 »
+1

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: Så, är några något aktiva här?
« Reply #10 on: July 26, 2016, 18:30:29 »
Kul att du är igång igen, Luppe!

Jag ligger tyvärr lite lågt igen. Min bror avled hastigt för ett par veckor sedan och den senaste tiden har varit överjävlig. Jag försöker avleda tankar och sånt med lite Internetsurf då och då, men mer organiserat spelande/flygande får nog läggas på hyllan ett tag. :(
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: Så, är några något aktiva här?
« Reply #11 on: July 26, 2016, 21:21:57 »
Fy, beklagar Horisonten.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: Så, är några något aktiva här?
« Reply #12 on: August 14, 2016, 00:41:34 »
Äntligen klarat av att slå ut allt på Instant Action i min A-10C (med lite hjälp av min wingman förstås). Var helt winchester med 1 T-72:a kvar men den fick min wingman in en GBU-12 på.

Så nu är jag åter hyggligt komfortabel med att leverera AGM-65 (ej mha TGP dock), GBU-12 med auto-lase, GBU-38 (många knapptryck i TGP-läge...) och förstås arak samt akan. Insåg bl.a. att GBU-38 lämpar sig rätt dåligt för punktmål, satte en sådan 2-3 meter från en T-72:a som inte blev förstörd. Raketerna är nog mest menlösa, kräver nog direktträff för verkan. Kanske finns någon annan typ med bättre effekt på mjuka mål.

Har även pysslat lite med CBU-97, vet att det skall finnas någon inställning man ska kunna göra för vindavdrift. Nu kikar jag på lite skorstensrök och får höfta "offset" för att kompensera vindavdrift när jag siktar inför CCRP-släpp. Sen tar det ju ofta 20-30 sekunder(?) innan substridsdelarna på CBU-97 väl börjar verka efter att kapseln öppnats.

Nu är det väl bara 99 andra saker med A-10:an kvar att lära sig för lite mer seriöst flygning än Instant Action :) Kollade åtminstone en radio-tutorial idag. Minns att jag försökte lära mig jobba ihop med en JTAC för några år sedan, det var ruskigt krångligt vill jag minnas.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: Så, är några något aktiva här?
« Reply #13 on: August 15, 2016, 18:47:22 »
Din ihärdighet imponerar! :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: Så, är några något aktiva här?
« Reply #14 on: August 16, 2016, 12:27:12 »
Hehe, tack.

Fick rejält med smisk igår när jag försökte ge mig på ett uppdrag där man skall anfalla grupper av mål på låghöjd då det finns rejält med SA-11 som inte vill något hellre än att skjuta ner dig. Problemet med att anfalla ex.vis BTR-80 är att deras j-vla KSP är rätt farliga om man flyg rakt mot. Dessutom begränsas man rätt mycket av att verka på lägsta höjd, kort tid att se/låsa med AGM-65, klusterbomber flyger man för lågt för att kunna nyttja, Mk-82 air kräver direkt överflygning, attackraketer är allmänt värdelösa osv.

Kanske går att köra någon form av DTOS även med A-10C så man slipper överflygning? Ser dock bara CCRP och CCIP men jag har väl eg. bara skummat ytan när det gäller A-10C. Motmedelsystemet/ECM är en annan grej jag måste lära mig (på nytt). Har helt glömt bort hur det fungerar.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Salsam

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 595
    • View Profile
    • Email
Re: Så, är några något aktiva här?
« Reply #15 on: August 19, 2016, 11:59:02 »
Jag vill också vara med!  ;D