Author Topic: Så, är några något aktiva här?  (Read 6097 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arghuleh

  • Newbie
  • *
  • Posts: 7
    • View Profile
    • Email
Så, är några något aktiva här?
« on: September 18, 2015, 08:21:59 »
Har fått en DCS psykos just nu.

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: Så, är några något aktiva här?
« Reply #1 on: September 18, 2015, 22:30:17 »
Jag är lite halvaktiv med DCS. Flyger mest Su-25T och har precis köpt A-10C, så kanske kan jag lära mig lite där också. Inte så att jag flyger varje kväll, men då och då när jobb och familj tillåter. Även fluff och baloo är semi-aktiva. Vi brukar hänga på vår Mumble när det är dags. Kan dock inte lova någon psykos från vår sida. :D
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Arghuleh

  • Newbie
  • *
  • Posts: 7
    • View Profile
    • Email
Re: Så, är några något aktiva här?
« Reply #2 on: September 19, 2015, 10:21:48 »
Låter fint det, om du behöver hjälp med A10:an så är det bara att höra av dig via PM, det är ju en ganska komplicerad/avancerad maskin. Har installerat Mumble också. :)

Har inhandlat alla träningsuppdrag från denna sida. Gör att lärandet mycket roligare:
http://www3.sympatico.ca/tlaschuk/mapleflagmissions/dcsa10c.html

Salsam

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 595
    • View Profile
    • Email
Re: Så, är några något aktiva här?
« Reply #3 on: September 20, 2015, 11:14:48 »
Nu när jag äntligen fått mina nya spakar och min rigg monterad, är jag sugen på att äntligen lära mig A10C. Är gärna med och flyger med någon, någon kväll, som kan lära en alla tips och trix. Sitter just nu med de medföljande grundövningarna :-)

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: Så, är några något aktiva här?
« Reply #4 on: September 20, 2015, 22:54:36 »
Mycket knapptryckningar är det. Jag gick precis genom ramp start. Jösses, jag behöver ett script. :D

Vi får väl se, kanske kan vi få till lite flygande den här hösten. Det är mycket som krigar om tiden, men tar man bara för vana att lägga sig i Mumble och idla, så kanske det blir lite spontanflygande/lärande.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Arghuleh

  • Newbie
  • *
  • Posts: 7
    • View Profile
    • Email
Re: Så, är några något aktiva här?
« Reply #5 on: September 21, 2015, 12:51:35 »
Kul! Två styckna plus mig. Vi får ordna något, tipsar gärna om saker och ting men jag är ingen expert.

A10:an är en komplicerad maskin och kan vara svår att förstå sig på. Det som är tuffast att lära sig:
* Hur CDU:n fungerar med waypoints, markpoints och steerpoints + massor med andra funktioner!
* Vapensystemen med alla dessa inställningar. Man måste veta vad man håller på med.

A10:an är faktiskt ändock lätt att starta upp, det gäller ju som sagt att komma ihåg och förstå sig på :). En sak jag lärde mig för inte så längesedan är att man måste vänta på NAV systemet att kalibrera sig innan man aktiverar det i CDU:n, och det tar ca 4 minuter efter att man slagit på CDU:n (man ser den att översta align texten i NAV-sidan i CDU:n, kom inte ihåg exakta frasen, blinkar samt att NAV-system har kalibrerat sig till version 4.0.0.8). Flytta inte heller på flygplanet medans kalibreringen håller på. Annars kommer autopiloten inte fungera, och jag misstänker att systemet blir också mindre exakt.

Okej, blir lite mycket nu, tänk på att allt tycks vara väldigt komplicerat innan man förstår sig på, men därefter är det väldigt enkelt. Så var inte rädda.:)

Är borta på jobb under veckan, men kommer hem på lördag eftermiddag, och är därefter lediga hela veckan.

Arghuleh

  • Newbie
  • *
  • Posts: 7
    • View Profile
    • Email
Re: Så, är några något aktiva här?
« Reply #6 on: September 21, 2015, 13:30:34 »
Okej, det bästa att komma ihåg saker är att dela upp klargörningen i små grupper.
Exempelvis min klargöring av A10C:

Grupp 1
* På med batteri och DC inverter
* Testa varnings- och brand-indikeringar med dom två testknapparna.
* Testa bränsleindikeringen.
* På med APU och bränslepumpar
* På med radioutrustning och yttre signallampor
* När APU startat upp, sätt på APU AC generator
* Sätt på CDU och och NAV så tidigt som möjligt, då kalibrering tar en 4 minuter att starta upp.
* Kontakta tornet för tillstånd av att starta upp motorer
* Starta högra motorn, vänta tills den är fullt startad.
* Slå på höger motor generator, starta vänster motor, vänta tills denna är fullt startad
* Slå på vänster motor generator
* Slå från APU generator samt stäng av APU:n

Dessa steg gör jag medans motorerna startar upp.

Grupp 2
* Slå till brytare CICU (ger bl.a. ström till MFD displayerna), JTRS (Joint Tactical Radio System, t.e.x. datalänkar mellan piloter), samt IFFCC brytaren i mittläge.
* Tryck på ENTER på UFC för att genomgå IFFCC test, rör inte på joysicken förrän testet är klart, sätt IFFCC till när testet är klart.
* Slå till syretillförseln, samt aktivera stolutskjutningen.
* Testa syretillförseln.
* Slå till dom fyra SAS switcharna, anti-skid samt noshjulsstyrning.

Grupp 3
* När MFD startat upp, välj Load All vid OSB 10.
* När NAV är färdigkalibrerad:
** Aktivera NAV i CDU:n
** Välj EGI navigation  (framför joysticken)
** Slå till Radar altimeter samt EAC.
** Kontrollera så att inget indikeras i indikeringspanelen.

Grupp 4.
* Kontrollera FLAPS, speedbrakes och styrning genom att manövrera dessa.
* Tryck på kalibrerings-knappen för takeoff.
* Justera SAI (Standby Attitude Indicator).
* Sätt countermeasure system till 'Ready'.

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: Så, är några något aktiva här?
« Reply #7 on: September 22, 2015, 21:13:48 »
Haha, lätt som en plätt. Jag tackar för upplägget, nu ska jag bara försöka memorera var knappjävlarna sitter i cockpit också. :D

Det är lite lustigt att det är så väldigt många steg för att utföra en i grunden ganska enkel manöver. Jag kan tycka att det inte är särskilt användarvänligt, vad än tillverkaren av flygetyget säger. Jag menar, 15-20 knapptryckningar och fipplande med menyer bara för att få iväg en Maverick? Går det inte att få det enklare än så? Jag slår vad om att förfarandet är mycket enklare i en Gripen. ;)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names