Kul! Två styckna plus mig. Vi får ordna något, tipsar gärna om saker och ting men jag är ingen expert.
A10:an är en komplicerad maskin och kan vara svår att förstå sig på. Det som är tuffast att lära sig:
* Hur CDU:n fungerar med waypoints, markpoints och steerpoints + massor med andra funktioner!
* Vapensystemen med alla dessa inställningar. Man måste veta vad man håller på med.
A10:an är faktiskt ändock lätt att starta upp, det gäller ju som sagt att komma ihåg och förstå sig på
. En sak jag lärde mig för inte så längesedan är att man måste vänta på NAV systemet att kalibrera sig innan man aktiverar det i CDU:n, och det tar ca 4 minuter efter att man slagit på CDU:n (man ser den att översta align texten i NAV-sidan i CDU:n, kom inte ihåg exakta frasen, blinkar samt att NAV-system har kalibrerat sig till version 4.0.0.
. Flytta inte heller på flygplanet medans kalibreringen håller på. Annars kommer autopiloten inte fungera, och jag misstänker att systemet blir också mindre exakt.
Okej, blir lite mycket nu, tänk på att allt tycks vara väldigt komplicerat innan man förstår sig på, men därefter är det väldigt enkelt. Så var inte rädda.
Är borta på jobb under veckan, men kommer hem på lördag eftermiddag, och är därefter lediga hela veckan.