Intressant läsning. Tror jag läst den texten tidigare vid något tillfälle.
Så sent som härom veckan snöade jag in på någon Strv 103-tråd på Skalman-forumet där Hans Nilssons sågning omnämndes. Det länkades till någon form av "svaromål" i en gammal tråd, men tyvärr var länken död. Som jag fattade diskussionen så är Hans Nilssons omdöme om 103:an i viss mån ifrågasatt.
Det ligger såklart mycket i det han skriver, men ett bra exempel är det han tar upp avseende gyrostabiliserade kanoner och tid till första skott. Det gjordes ju försök med 103:an i såväl tyskland, storbritannien och kanada (om jag minns rätt) och kontentan var väl att även T-62/Cheiftain/Centurion/M60 också behövde stanna för att kunna skjuta med någon form av träffsäkerhet. 103:an kunde alltså bromsa och rikta sitt chassi ungefär lika snabbt som en tornstridsvagn kunde stanna och rikta sitt torn.
För ren försvarsstrid borde ju ett kompani 103:or i förberedda positioner (På C -versionen fick samtliga vagnar dessutom schaktblad) med god maskering kunnat göra slarvsylta av en öppet framryckande fiende med egen hög skyddsnivå.
Problemet med 103:an var väl att den mot 70-talets slut eller 80-talets början blev ifrånsprungen när T-64, T-72, M1, Leopard 2 började komma - vagnar med _fungerande_ gyrostabilisering av kanonen, i vissa fall värmesikten, överlägsen rörlighet (hk/kg, lågt bandtryck osv), pilprojektiler med long-rod penetrators som gjorde att det extremt sluttade frontpansaret inte längre "bouncade" träffar. När man i början av 90-talet provsköt rysk pil från en östtysk T-72:a på en 103:a gick ju skottet in där fram och ut där bak. Har läst att själva pansaret i fronten på 103:an bara var 4-5 cm tjockt, om än extremt sluttat och med det där RSV-gallret framför.
De sydsvenska pansarbrigadernas mål var väl att inom 24-48 timmar anfalla fientliga brohuvuden och tillintetgöra dessa innan de kunde få iland tillräckligt med materiel och manskap. Till det ändamålet var nog 103:an ingen höjdare. För någon form av defensiv eller fördröjande strid bör den dock varit mycket användbar åtminstone fram till 70-talets slut. Dvs. inte ens 10 år från att den kom ut på förband. Våra 122:or har vi väl haft i nästan 20 år nu och de håller förhoppningsvis bra klass även om jag har hört/läst någonstans att man gärna vill uppgradera dem. Om det rör sig om byte från L44 till L55-kanon, förbättrat skydd, trimmad motor, aktiva skyddssystem eller annat har jag ingen koll på alls.
L44:an med svensk pil är lite i klenaste laget mot T-80U och senare om jag minns min Steel Beasts rätt.