Author Topic: Flygdagen 2015 Såtenäs  (Read 5562 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bALoO

  • Administrator
  • Sr. Member
  • *****
  • Posts: 427
    • ICQ Messenger - 49170318
    • View Profile
Re: Flygdagen 2015 Såtenäs
« Reply #8 on: July 01, 2015, 14:36:58 »
Det ser ut att bli bra väder på lördag. Kan nog vara bra med en skvätt solkräm på näsan.
christian punkt bjorkman vid gmail punkt com

Intel i5-4690K -  ASUS Z97-P - 2x4096MB DDR3 - Radeon HD7970

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: Flygdagen 2015 Såtenäs
« Reply #9 on: July 01, 2015, 17:29:45 »
Ja, vill man inte bränna sig ordentligt är det nog en bra idé. Jag tror även på några rejäla flaskor vatten, så man inte dukar under av vätskebrist. Vi kommer att försöka vara där när de öppnar. Vi kan ju höras av på morgonen om ett bra ställe där vi kan träffas?
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

bALoO

  • Administrator
  • Sr. Member
  • *****
  • Posts: 427
    • ICQ Messenger - 49170318
    • View Profile
Re: Flygdagen 2015 Såtenäs
« Reply #10 on: July 03, 2015, 15:00:57 »
Vår plan är att vara på plats vid 10-tiden. Jag hör av mig när vi kommit fram.
christian punkt bjorkman vid gmail punkt com

Intel i5-4690K -  ASUS Z97-P - 2x4096MB DDR3 - Radeon HD7970

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: Flygdagen 2015 Såtenäs
« Reply #11 on: July 03, 2015, 22:11:37 »
Låter bra.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: Flygdagen 2015 Såtenäs
« Reply #12 on: July 04, 2015, 21:23:47 »
En kort resumé av dagen.

Åkte hemifrån lätt försenad men i gott mod. Lämnade parkeringen 08.55 och kom fram... 12.35. :( En resa som vid normaltrafik tar ca. 55 minuter blev till en evighet och köerna började strax efter att jag passerat Trollhättan. Jag trodde man kunde lita på Försvarsmakten när det gäller logistik, men icke. Den förmågan verkar de ha rationaliserat bort i det stora mörkret som inträdde någon gång i början av 2000-talet. Stressnivån ökade när själva flygandet började utan Horizonten. Fick nöja mig med att kolla på Gripen-uppvisningen medan jag rullade in mot parkeringen, sen var det något as till vakt som tvingade mig att gå flera kilometer över ett jävla fält innan jag kom fram. Tur att baloo, Fluff & Co. välkomnade mig med en kanelgiffel, annars hade dagen nog slutat ungefär där och då.

Hur som helst... det var en hel del kvar att kolla på och vi såg bland annat en Vampire, Hawker Hunter, Tunnan, Draken, Viggen, en finsk F-18 och ett tjeckiskt Albatrossderivat flyga omkring. Det fälldes fallskärmsjägare från Hercules och det fälldes lådor i fallskärm. En Gripen och en Sk-60 körde lite simulerad dogfight och två Gripen körde CAS för ett gäng soldater på marken som hade råkat i nöd. Det sprängdes lite bensinbomber och fluffades på med ljudeffekter. En Hkp-16 körde MEDEVAC, understödd av en Hkp-15 som cirklade runt med smattrande kulspruta.

Efter uppvisningarna tog vi en liten sväng bland montrar och utställningar. Jag tog ett gäng fotografier med mobilen och ni kan kolla på dem genom att klicka på länken nedan. Inget speciellt, men alltid något. :)

Btw: Det var sjukt varmt (bilen visade 30 grader när jag rullade hemåt över fälten), kanelgifflar är goda och en C-17 är sjukt stor!

https://www.dropbox.com/sh/w2tpwc7opaynxjn/AACRZkotnwzsDSXJftkMSNHXa?dl=0
« Last Edit: July 04, 2015, 21:28:35 by Horizon »
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

F16_Filur

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1527
    • View Profile
Re: Flygdagen 2015 Såtenäs
« Reply #13 on: July 06, 2015, 11:02:43 »
Ja, det har du banne mig rätt i. Antingen det, eller så brinner jävelskapet upp...

http://www.liveleak.com/view?i=f35_1435406890

En Jimi Hendrix-Kawa.

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: Flygdagen 2015 Såtenäs
« Reply #14 on: July 11, 2015, 22:26:56 »
En kort resumé av dagen.

Åkte hemifrån lätt försenad men i gott mod. Lämnade parkeringen 08.55 och kom fram... 12.35. :( En resa som vid normaltrafik tar ca. 55 minuter blev till en evighet och köerna började strax efter att jag passerat Trollhättan. Jag trodde man kunde lita på Försvarsmakten när det gäller logistik, men icke. Den förmågan verkar de ha rationaliserat bort i det stora mörkret som inträdde någon gång i början av 2000-talet. Stressnivån ökade när själva flygandet började utan Horizonten. Fick nöja mig med att kolla på Gripen-uppvisningen medan jag rullade in mot parkeringen, sen var det något as till vakt som tvingade mig att gå flera kilometer över ett jävla fält innan jag kom fram. Tur att baloo, Fluff & Co. välkomnade mig med en kanelgiffel, annars hade dagen nog slutat ungefär där och då.

Hur som helst... det var en hel del kvar att kolla på och vi såg bland annat en Vampire, Hawker Hunter, Tunnan, Draken, Viggen, en finsk F-18 och ett tjeckiskt Albatrossderivat flyga omkring. Det fälldes fallskärmsjägare från Hercules och det fälldes lådor i fallskärm. En Gripen och en Sk-60 körde lite simulerad dogfight och två Gripen körde CAS för ett gäng soldater på marken som hade råkat i nöd. Det sprängdes lite bensinbomber och fluffades på med ljudeffekter. En Hkp-16 körde MEDEVAC, understödd av en Hkp-15 som cirklade runt med smattrande kulspruta.

Efter uppvisningarna tog vi en liten sväng bland montrar och utställningar. Jag tog ett gäng fotografier med mobilen och ni kan kolla på dem genom att klicka på länken nedan. Inget speciellt, men alltid något. :)

Btw: Det var sjukt varmt (bilen visade 30 grader när jag rullade hemåt över fälten), kanelgifflar är goda och en C-17 är sjukt stor!

https://www.dropbox.com/sh/w2tpwc7opaynxjn/AACRZkotnwzsDSXJftkMSNHXa?dl=0

Tack för rapporten! Jag kom tyvärr aldrig iväg, kanske var lika bra med tanke på trafikkaoset.

Har som plåster på såren fått se Gripen nästan varje dag under veckorna på landet. Mycket Gripen över Bohuslän denna sommar!
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: Flygdagen 2015 Såtenäs
« Reply #15 on: July 17, 2015, 23:18:15 »
Det är kul att se att det är lite mer aktivitet nu. De har övat en del luftstrid över skogarna väster om Färgelanda under det senaste året. Det är rätt kul när man kan stå och se dem kurva på hög höjd. Ibland tappar man dem och får leta contrails eller reflexer i huvarna. Ibland hör man dem bara, trots att det är god sikt. Gripen är liten, men naggande god. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names