Håller med om att Su-25T känns väldigt hal i luften, i alla fall tills man vant sig.
Jämförde även mot FC 1.12b, och kan säga att flygmodellen är mycket annorlunda idag, i alla fall för 25T. Allting kändes mer tungjobbat i den gamla versionen. Som två olika flygplan faktiskt.
Roar mig med att försöka starta med max takeoff weight och bara använda 80-85% throttle. Extremt svårt, tror de simulerar något som kallas markeffekt... fast det är väl när man landar att man flyter ut lite extra... ja jag vet inte... men det som händer är att jag kommer upp i luften några meter, men kan sen omöjligt stiga. Högre upp där luften är tunnar funkar det däremot på samma varvtal, så någonting är i görningen.
Där finns också väldigt korta flygfält på sina ställen som är utmaningar att landa på, och vissa är nog omöjliga om man inte får använda bromsskärmarna. Vi snackar om att slicka hustaken för komma ner precis vid banänden.
Kul att skjuta helikoptrar med Vikhr, men extremt svåra att upptäcka. Har läst att det gäller flygande föremål överlag i DCS. Deras Hellfire får man se upp med...
Svårt att skjuta ner dem med IR-robotar också, för de skickar ju ut facklor som någon slags julgran med hundra tomtebloss. Man får in halvträffar, vilket de klarar. Att smyga sig på lite underifrån och bakifrån verkar som en metod att överraska dem totalt om man vill försöka med IR.
Annars går det inte att komma åt en helikopter när de vet att man är där. Hur man än flyger kan de konstant rikta nosen mot en så länge de ha soppa.
Har övat mycket på ett mission generarat vid Batumi, vintertid. Tog lite tid att lära sig hitta tanks i bergen, om man säger så... det är fortfarande riktigt svårt om man vill avfyra på max standoff, för terrängen "ändras" beroende på avstånd. Alltså om man zoomar in målet och försöker memorera bilden av terrängen från lite höjd, så händer en förändring med grafiken vid ett visst avstånd, så man har liksom inte kvar samma hållpunkter längre. Är väl inte helt optimalt modellerat det där. Har dock några lyckade inspelningar där jag slår ut en fyrgrupp Abrams i en attack, 2 x 29T och 2x 25ML. En ren fröjd att titta på inspelningen sen från målets synvinkel, 3st tanks slås ut med exakt en sekunds mellanrum, ser riktigt brutalt ut.
Körde också igenom träningsuppdragen, vissa är lite knapphändiga. Märkte tex att det där 25L ingår måste man i princip se målet i HUD´en för att få LA. Det räcker inte med tv´n som med vissa andra. Tror det handlar om de missiler som även finns som icke guidade raketer.
För tanks och kustartilleri funkar 10 på Shkval, för UH-64 blir det runt 15, och för större ryska helikoptrar får man nog gå upp till 25. Kan vara bra att ha sånt memorerat så man får snabb låsning.