Author Topic: Gudrun Schyman vill förbjuda skägg!  (Read 1868 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

F16_Filur

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1527
    • View Profile
Gudrun Schyman vill förbjuda skägg!
« on: November 29, 2014, 03:27:12 »
"Gudrun Schyman vill förbjuda skägg: "Patriarkal ansiktsbehåring hör inte hemma i 2014"

Gudrun Schyman, den skandalomsusade partiledaren för det Feministisk initativ,har idag kommit med ett minst sagt kontroversiellt lagförslag - hon vill förbjuda skägg.
I höstens val såg det feministiska partiet Feministiskt Initativ stor framgång, ändå räckte det inte för att ta sig in i riksdagen. Sedan dess har det varit tyst på Fi-fronten, förlusten tas inte upp offentligt och partiledaren Gudrun Schyman har tynat bort och inte synts märkbart i media - tills nu. Gudrun kom nämligen under söndagsmorgonen med ett politiskt uttalande som skapat en het debatt.
 - Vi lever i en könsmaktsordning där allt manligt ställs över det kvinnliga. Ansiktsbehåring är ett typiskt manligt drag som signalerar strukturellt sexistisk dominans och patriarkalt övertag. Skägg kan få kvinnor att känna sig underlägsna och otillräckliga - därför måste skägget bort, det måste finnas lag på det, säger Schyman i ett pressmeddelande.
 - Från och med 2016 vill jag inte se ett enda skägg när jag går genom Stockholm, och inte någon annanstans heller för den delen. Att bära skägg skall vara straffbart med minst 6 månaders fängelse och en massa dagsböter. Gubbväldet och manliga Hipsterväldet måste bort, och skägget symboliserar de bägge formidabelt.
Schyman hoppas att regeringen, som är en självutnämnd feministisk regering, lagför förslaget och om det inte sker hoppas hon på att kunna lägga fram förslaget om hon själv kommer in i riksdagen i framtiden.
 Storken intervjuade en 27-årig glasögonprydd skäggbärare på Södermalm och frågade vad han tyckte om förslaget,
 - Oj, jag visste inte att Gudrun kände så, då måste det bort, ska raka mig ikväll, genast, säger han. "


storkensnyheter.com/#!Gudrun-Schyman-vill-förbjuda-skägg-Patriarkal-ansiktsbehåring-hör-inte-hemma-i-2014/cjds/0E74429F-FA8A-492C-AD75-84F8A38C63D5
(tyvärr går det inte att länka normalt pga vissa tecken)

Själv tänker jag nog behålla mitt hipsterskägg ett tag till. Om inte trycket blir för stort. Alternativt får vi som är berörda beväpna oss med gevär, och försvara våra patriarkala rättigheter.   :bom: