Author Topic: Oculus rift  (Read 4287 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bALoO

  • Administrator
  • Sr. Member
  • *****
  • Posts: 427
    • ICQ Messenger - 49170318
    • View Profile
Oculus rift
« on: August 27, 2014, 17:51:53 »
Har du fått din födelsedagspresent Salsam? Har du några intryck att förmedla till oss andra? Är framtiden här? Skall jag sälja min Track-IR?
christian punkt bjorkman vid gmail punkt com

Intel i5-4690K -  ASUS Z97-P - 2x4096MB DDR3 - Radeon HD7970

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: Oculus rift
« Reply #1 on: August 28, 2014, 09:33:14 »
Jag har följt Salsams OR-äventyr på Facebook, han verkar omväxlande lycklig och rejält illamående.

Nästan så man vill sätta sig i bilen och åka och hälsa på honom :)

Flygsimulatorer med OR måste ju - rätt genomfört med bra HOTAS - vara rätt fantastiskt. Så länge man inte spyr alltså.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Salsam

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 595
    • View Profile
    • Email
Re: Oculus rift
« Reply #2 on: August 29, 2014, 11:47:56 »
Äntligen killar! har jag kunna släppa mina OR!  ;D
Ska försöka skriva en recension här till er - bara svårt att samla ihop alla tankar och intryck  :P

För det första skall jag NOGA påpeka att detta är en DEVELOPMENT KIT och inte en färdig produkt. Det är inte något sänt från himmelen och är awesome rakt igenom.
Tyvärr är upplösningen fortfarande alldeles för låg för att vi flygfantaster skall kunna använda den ordentligt  :'(
I princip ALLA spel/program jag provat hittills har krävt någon typ av handpåläggning för att få att fungera. Ändra OR till primär skärm, vrida bild, stänga ner vissa processer i task managern osv. osv.
Jag vill även vara noga med att påpeka att jag bara packat upp dem från lådan och inte lärt mig alla tweaks och inställningar ännu. Så saker som jag "utvärderar" nu kanske bara visar sig vara inställnings saker senare.
Det bör även sägas att det i princip är BARA applikationer som HAR STÖD för OR som går att nyttja med dessa (annars fungerar de bara som en skärm), antingen genom utvecklaren eller tredje parts moddar.


Hårdvara.
Hårdvarumässigt  är OR väldigt enkel att koppla in och få att fungera redan nu. 2xUSB uttag krävs, 1xeluttag samt 1xHDMI alt. 1xDVI uttag. På det hela tog det mig mindre än 15 min att få den inkopplad. Till DK2:an medföljer även en lite "kamera" typ TIR:en, som registrerar rörelserna. Denna monteras lämpligtvis på skärmen och på ett avstånd på ca 1.5m - vilket för de flesta av oss kan bli ett problem då vi oftast har skärmen närmre än så. Jag har iaf satt min på skärmen för att testa, och hittills har jag inte haft några problem med avståndet alls  :)
Själva headsetet väger 440g och har typ skidglasögon band som fäste samt ett band uppe på huvudet där kabeln till dator går. Jag har hittills inte upplevt att den är tung att ha på sig eller känt av nacken eller axlar, men så har jag inte spelat timvis ännu heller  ;)
Vad jag däremot upplever är att det blir varmt runt ögonen när man bär dem och man får snabbt svettpärlor på kinder och näsa. Dock märks dessa först när man tar av OR.

Mjukvara.
Här börjar "jobbet", och när jag säger jobb, är bakgrunden att jag inte känner mig helt hemma i dator inställningar och processer - jag använder datorn för att spela - punkt.
Så saker som har tagit tid för mig och jag upplevt som krångliga, är kanske i själva verket väldigt enkla för andra.
Som ägare till ett Nvidia kort fick jag först börja med att vända OR skärmen 90 grader, då den stod på högkant.
Sedan har man valet att köra OR i "Direct" eller "Extended" mode. Direct är att föredra, då allt skall funka direkt in i OR, men just nu verkar det som väldigt väldigt få applikationer fungerar i den moden.
Extended innerbär helt enkelt att den blir en extra skärm och det är i denna moden man får använda OR 99% av tiden just nu (mig veterligen).
Här kommer då nästa "problem" då OR är i stereo och man ser endast inre typ 15-30% av desktopen. Då är den även uppdelad i hälften i vänster öga och hälften i höger öga - fast höger öga ser vänster del och tvärt om... ni förstår problematiken?
Detta fixade jag dock snabbt genom att ta hem en gratis app som hette Virtuel Desktop och vips så kunder jag titta runt på mitt skrivbord med OR. Fast tänk er mer som om ni satt mitt i en biosalong och använde bioduken som desktop  :P man får vrida huvudet lite för att hitta ikonerna  ;D
Vissa applikationer kräver att OR skärmen är "Primary" och andra inte, vilket gör att man just nu får läsa på lite inför varje spel och se hur man skall ställa in OR för just det spelet/applikationen.
Alltså handpåläggning inför de flesta applikationer man vill använda.
Vissa program fungerade direkt (Warthunder och de flesta OR demo) medan andra krävde ändrade inställningar i spelet, i OR utilityn. Vissa applikationer kräver, som jag sa tidigare, att man öppnar "task managern" och dödar ett par OR processer för att tex få head-tracking att fungera.

Apropå Head-trackingen så upplever jag att den fungerar väldigt bra och följsamt. Den klarar även små rörelser bra men vissa applikationer hackar lite när man gör snabba huvudrörelser i sidleds vilket kan vara lite störigt. Trackingen är 1:1 till skillnad från TIRen, vilket gör att det krävs ganska mycket huvud-/nack- rörelser för att titta på saker - men det gör även att det "stämmer" i huvudet på en och minskar illamåendet.

Det bör även nämnas att de flesta demos är gratis att ta hem, men spelen kostar och även vissa 3:e parts drivrutiner och program  :-\

Upplevelsen.
Det första demo jag testade var Lisebergs HELIX berg och dalbana. Första tankarna var - oj vad pixligt det var och som man bär ett myggnät över ögonen. FPSen var urkass och jag små hackade mig fram längst banan och upplevde - mest bara illamående och besvikelse :'(

Efter ha ställt in och kalibrerat ORn och läst runt lite på forum, testade jag ännu en åkattraktion i form av CYBERSPACE - en gigantisk pendel arm.
Nu för första gången sög det till i magen på mig och allt flöt på bra - tills jag råka trycka till en knapp som kastade mig ur stolen och jag föll handlöst ner i backen  :P
Så lite höjdkänsla fick man i kombination med rörelsen.

Nästa spel på turordning var Warthunder då där är inbyggt stöd för OR - och det är ett flygspel   ;)
Fortfarande lite illamående och med magen i uppror lyfte jag med en P-38 i pearl harbor..
Visst har det häftigt att behöva vrida på huvudet för att se vingar och mark, viss 3D känsla infann sig när man lyfte över träden. Men utan möjlighet att kunna "re-centrera" sig i stolen kändes det som man var 9 år och stulit planet. Man fick nästan häva sig upp för att se över kanter och mesta av sikten framåt fylldes av instrumenten.
Helt klart läsbara instrument och mätare men väldigt lågupplöst grafik utanför. Till slut upptäckte jag markmålet, tack vare labels, och kunde dyka in och anfalla det.
Det var faktiskt lite fräckt att flyga genom eldklotet som blev i 3D.
Warthunder med OR, duger till att snabbt hoppa in i ett flygspel och flyga runt och titta på saker - thats it. Glöm att luftstrida då du bara ser lables och knappt planen - tyvärr  :'(

Nästa spel blev ELITE:DANGEROUS. Detta spel krävde en hel del trixande med att få igång.. som tur var börjar det dyka upp ganska bra guider på nätet för oss med tummen mitt i handen.
Väl inne i spelet.. vad kan jag säga?  OMG! Jag satt säkert 20 minuter i cockpit och bara dräglade! 3D effekterna var fantastiska och känslan av att faktiskt sitta i ett rymdskepp var enorm!
Min fru kom och skrattade gott åt mig där jag satt och pekade, beskrev och försökte ta på saker i luften. NOTE TO SELF - ställ undan colaglas och annan ömtålig utrustning nästa gång! jag rev halva rummet där jag satt och viftade och skrek av förtjusning  ;D FAN vad häftigt! Detta efter bara suttit i cockpiten!
Side note:
Vid detta laget lät jag tillslut min fru prova och se vad all uppståndelse handlade om - och efter att ha stått och skeptiskt flinat åt mig - satt hon själv där och viftade, pekade och snurrade  ;D
Även hon tyckte det var "lite häftigt faktiskt"  ;D

Efter 20 minuter lyfter jag tillslut med skeppet och.. spenderade ytterligare nästan 20 minuter med att bara flyga omkring i rymdstationen och titta på saker med munnen som en fågelholk  :P
Djupkänslan är mycket bra och jag kunde utan problem kryssa mellan pelare och andra rymdskepp! Blev så uppe i det att jag nästan blev straffad med döden för "loitering in hangar"
Lite senare bestämde jag mig för att prova att kasta mig in i en rymdstrid (något skeptisk mht risken för åksjuka och illamående). E:D fungerade bättre i strid än WT då det på något sätt är mer naturligt med labels här. Skeppen är fortfarande svåra/omöjliga att se på avstånd men jag lyckades utan problem döda flera av dem. Lite ovant att behöva vrida huvud så mycket med för att leta och hitta mål. Text på displayer osv. är fortfarande svåra att läsa, men lutar man bara sig fram något så är det inga problem. De viktiga funktionerna som fart/am/sköldar osv. är väl tydliga.
Till min stora förvåning upplevde jag inte något illamående alls!  :D

Senaste spelet jag nu fått att funka (efter massa tårar och tanna´gnissel) är DCS world.
Om jag tyckte E:D var fränt med OR så - FY FAN vad härligt det är att flyga DCS!!!!! Visst det är pixligt och visst det är nästan omöjligt att visuellt hitta mål men med hjälp av radar och kameror så kan man strida.
DCS fungerar väldigt bra med head-tracking och för första gången upplever man riktiga känslan av att verkligen krypa ner eller "klä på sig cockpit" - inte längre de stora rymliga sittbrunnar man upplever annars. Känslan av närvaro är ENORM! Head-tracking tillsammans med 3D känslan gör det värt allt jobb att få det att funka!  8)



Sååå... som ni förstår så har det varit blandade känslor de senaste dagarna.
Lite besvikelser, lite överraskningar och insikten om att jag behöver nytt grafikkort - OR gör sig tydligen bäst runt 75 fps för att få bästa känslan och undvika illamående - jag ligger inte i närheten av de fps i DCS just nu  :-\
Nu återstår att testa något bra bilspel med ratt för att se hur det är.

Slutsatts
KÖP INTE OR DK2! Köp inte ens den första Consumer Versionen OM den inte har avsevärt bättre upplösning - om ni avser köra flygsim.
När det väl är fixat är det DEFINITIVT värt att skaffa!
Efter inställningar - Inget mer illamående och riktigt häftig djupkänsla

Själv kan jag äntligen lägga till en milstolpe i mitt gamer liv;
1. Ljudkort - Första gången jag provade "Wolfenstein" med ljudkort och inte inbyggda dator högtarare
2. 3DFX - Känslan av att första gången köra "Apache Longbow" och se mjuka kullar
3. Oculus Rift..

Ber om ursäkt om det blev rörigt.. mycket tankar som skall samlas. Får se detta som en första review.. så får jag återkomma senare igen.

 

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: Oculus rift
« Reply #3 on: August 29, 2014, 16:49:00 »
Tack som tusan för "recensionen"! Verkar fantastiskt intressant på sikt.

Idag körs en 1920*1080-panel va? Om jag inte minns fel en ~5"-display rippad rakt från en Samsung Galaxy Note-mobil? Har själv telefon med den upplösningen vilket uppfattas som fantastiskt högupplöst, men jag antar att det sitter någon form av lins framför varje öga på OR - annars hade det ju varit i stort sett omöjligt att fokusera blicken och då kan jag tänka mig att det blir en annan grej.

Nu börjar ju mobiltelefoner komma med 2540x1440-upplösning vilket antagligen är ett naturligt nästa steg - men tolkar jag dig (och andra) rätt så kommer OR nog behöva en 4K-display i 5-tumsstorlek för att upplevelsen skall bli riktigt bra. Kombinerat med > 75 fps i 4K samt 3D så är det väl inte osannolikt att det är ett par år kvar innan hårdvaran är mogen.

Intressant!
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

bALoO

  • Administrator
  • Sr. Member
  • *****
  • Posts: 427
    • ICQ Messenger - 49170318
    • View Profile
Re: Oculus rift
« Reply #4 on: August 29, 2014, 20:27:25 »
Stort tack för att du delade med dig av dina intryck. Låter som en underhållande upplevelse att plocka på sig ett par OR. Synd att det inte riktigt fungerade i flygsimmarna. Vi får hoppas på snabb utveckling på upplösningsfronten. Att du säger dig behöva nytt grafikkort oroar lite för jag misstänker att du inte sitter med ett så gammalt kort idag.
christian punkt bjorkman vid gmail punkt com

Intel i5-4690K -  ASUS Z97-P - 2x4096MB DDR3 - Radeon HD7970

Salsam

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 595
    • View Profile
    • Email
Re: Oculus rift
« Reply #5 on: August 29, 2014, 20:46:55 »
Glömde nämna att ni GIVETVIS är välkomna att prova :-)

KeyCat

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2629
    • View Profile
Re: Oculus rift
« Reply #6 on: August 30, 2014, 10:34:43 »
Tack för infon Salsam! Jag övervägde att beställa en tidigare men kom fram till att jag först behöver uppdatera burken för att kunna utnyttja den. Sen som du skriver så tror jag att högre upplösning är ett måste för att göra den användbar i längden.

Kollade några OR2 + DCS videos och nuvarande upplösning verkar funka OK för mindre avancerade helis typ Hueyn och M8 men för fighters är det ju avgörande att upptäcka mål och det funkar sämre. Sen vill man ju även kunna läsa instrument och HUD utan problem.

Om de som ryktet säger släpper CV1 med 1440p (2560x1440) och lyckas hålla priset på ungefär samma nivå då blir det köp direkt. VR är definitivt "next big thing" och skoj att ED förstår det så det finns en bra sim att flyga och deras interaktiva 3D cockpits kommer ju till sin fulla rätt (önskar dock en virituell kropp i sätet). Även smart att rida på en "hypes vågor" så länge det varar.

Ett par frågor... Hur pass bra funkar det med glasögon och har du sett något om vorpX och A3?

/KC

« Last Edit: August 30, 2014, 10:54:58 by KeyCat »
>> It's all about teamwork! <<

Salsam

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 595
    • View Profile
    • Email
Re: Oculus rift
« Reply #7 on: September 01, 2014, 10:38:11 »
DCS är fantastisk att flyga och hittills bland de bästa spelen att visa ORs fulla potential.
Precis som du säger gör sig nog, just nu, helikopterspelen sig bäst och jag är väldigt sugen på UH1 modulen.
Skaffat VorpX drivers nu med fast förstått att Arma3 strular (ej 3D) för tillfället. Annars hade det varit mkt intressant att testa dessa. Samma sak gäller Cliffs of Dover tyvärr.
Det är dock nog bara en tidsfråga till någon fixat till detta :-)