Author Topic: Oculus Rifts framtid... Hmmm,,, Bra eller dåligt???  (Read 2488 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

zebra

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 627
    • View Profile
    • Email
Oculus Rifts framtid... Hmmm,,, Bra eller dåligt???
« on: March 26, 2014, 12:08:25 »
Undrar om strategin att tillfredsställa oss spelnördar tar ny riktning???

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/facebook-koper-virtual-reality-bolag_3402686.svd

zebra

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 627
    • View Profile
    • Email
Re: Oculus Rifts framtid... Hmmm,,, Bra eller dåligt???
« Reply #1 on: March 26, 2014, 12:10:40 »
... och de goda själar som bidragit till crowdfundingen??  Fan vad sur jag hade blivit...  :bom:

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: Oculus Rifts framtid... Hmmm,,, Bra eller dåligt???
« Reply #2 on: March 26, 2014, 20:36:36 »
Tror det är ganska bra ändå. Jag har ingen koll på hur Occulus finansierade sin verksamhet, men det är väl inte helt orimligt att de 2.5 miljoner dollars deras kickstarterkampanj tagit slut sedan länge och att bolaget kände att de behövde mer resurser för att få ut sin konsument-version (med head-tracking, högre upplösning osv) i något sånär vettig tid.

Sen kan man ju fundera på varför Facebook lägger ner sådana hiskeliga pengar på en än så länge nischad produkt - kan det vara som så att Occulus sitter på en massa patent som gör att det finns potential för stora licensintäkter i framtiden för alla som vill sälja VR-grejer med modern teknik i USA? Vem vet...
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

zebra

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 627
    • View Profile
    • Email
Re: Oculus Rifts framtid... Hmmm,,, Bra eller dåligt???
« Reply #3 on: March 28, 2014, 09:50:03 »
Sista ordet är nog inte sagt..
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/spela/article18620628.ab

Jag undrar hur mycket som FB kommer att bry sig om gamer-segmentet om största intäkten kommer från annat håll.
Vilka alternativ finns till Oculus Rift??

ft

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2725
    • ICQ Messenger - 612969
    • View Profile
    • Email
Re: Oculus Rifts framtid... Hmmm,,, Bra eller dåligt???
« Reply #4 on: March 30, 2014, 19:50:57 »
Var det att få in pengar till utveckling de var ute på så hade alla backers fått andelar i företaget när det nu såldes.

Som det är nu blev ett par personer jääääkligt rika, medan andra tog den ekonomiska risken. Inte så snyggt. Och som sagt, drar undan mattan för Kickstarter lite - tillbaka till att ge andelar för finansiering.

Tänker också på debaklet med Beczl/MiG-21 för DCS, där uppenbarligen en individ stack med crowdfundingpengarna...

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus