Author Topic: Command: Modern air/naval operations  (Read 6522 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: Command: Modern air/naval operations
« Reply #8 on: March 26, 2014, 20:49:51 »
Läste klart Midsommargryning för en dryg vecka sen. Den var bra, men jag håller nog Midvintermörker som ett par snäpp bättre med en mer påtaglig "realism"-känsla.

**** Spoilers nedan ****





Vissa grejer kändes kanske lite krystade. Då tänker jag nog inte främst på de militära stridsscenerna utan kanske mer på den där käcka polisen Mia som är så väldans duktig. Att det skulle bli någon form av stormning av bergscentralen utanför Vansbro fattade man väl också redan precis i början när vägarna in beskrevs alldeles för utförligt.

Militärt var det inte alls så intensiva och "gastkramande" stridsscener som i första boken där jag ständigt hade en känsla av att det skulle gå käpprätt åt h-e vilken sekund som helst. Man fick åtminstone en bild av ett svenskt insatsförsvar skulle kunna mäkta med 2023 ifall politikerna faktiskt skulle få tummen ur och investera rejält i toppmodern materiel. Aster-30, Meteor, LV på nya korvetter och nya ubåtar till exempel. Huruvida en rote Gripen NG skulle stå sig mot en rote Su-50 där de senare har stealthteknik, thrust vectoring och 270 graders AESA-radar osv kan man såklart bara spekulera i. Eller iofs - jag kan ju faktiskt pröva i Command: Modern Air/Naval Operations som i sin senaste patch har lagt till bl.a. Meteor på Gripen C från 2016 och givetvis på NG. Skulle tro att man kan snoka reda på Aster-30 och se hur den i spelet skulle kunna hantera ett antal inkommande kryssningsmissiler osv.

Jag blir väl inte riktigt klok på Wilderäng - han är intressant så till vida att han kombinerar ganska skilda åsikter från hela den politiska höger/vänsterskalan vilket också märks i hans böcker. Speciellt i den senare är det nästan onödigt mycket referenser till elbilar och energibrist - Peak oil är väl lite av Wilderängs paradnummer annars. Men väldigt aktuellt med tanke på Ukraina och hur lite Västeuropa vågar göra utifrån dess beroende till den ryska gasen.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: Command: Modern air/naval operations
« Reply #9 on: March 29, 2014, 20:29:43 »
Med senaste patchen (1.03) funkar f.ö. blh42's Midvintermörker-scenario. Riktigt genomarbetat tycker jag. Utan att spoila för mycket så går det hittills väldigt bra för Sverige i min genomspelning :)
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: Command: Modern air/naval operations
« Reply #10 on: April 11, 2014, 10:41:28 »
CMANO är verkligen en tidssink av rang. Skulle "bara" spela vidare lite på min "Midvintermörker"-save igår kväll. Helt plötsligt var klockan 23:50 och jag hade alltjämt svårt att slita mig.

Luftkriget går väldigt bra, har faktiskt inte förlorat en enda 39C än. Känns som att det är en väldigt stor fördel att ha en aktiv radarjaktrobot jämfört med ryssarnas SARH-robotar. Skjuter man en Rb-99 tidigt så tvingar man i regel motståndaren att manövrera och således tappar deras robotar låsningen.

Däremot så är det knivigare på marken. Strix är en fin kamrat, däremot tycker jag mina Strv-122 har förvånansvärt stora problem med T-90A. Får kika på statsen i database-viewern vid tillfälle.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Subroc

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 317
    • View Profile
Re: Command: Modern air/naval operations
« Reply #11 on: April 12, 2014, 22:42:28 »
Får ta och testa midvinter scenariot, sitter mest och testar olika what-ifs, har gjort lite smidiga import filer för ex flygbaserna i kaliningrad samt LV och radar enligt vad jag kunnat hitta i öppna källor. Kan slänga upp dom här i tråden när jag är färdig.

Jag stör mig fortfarande på att logistikdelen är lite fishy i CMANO. Har inte fått nån respons på mina påtryckningar om att 6h är satans lång tid för att lasta attackbeväpning. Sen stör det mig att man är tvungen att flyga med full last på planen, "nä du saknar två IRIS i inventory så vi vill inte hänga dina 6st rb99" vafan. Satt och läste lite om 1:a attack eskadern och en metodik var att anflyga med större delen av styrkan även om man inte hade tillräckligt med attackbeväpning till alla plan, bara för att mätta fiendens luftförsvar.

Testade f.ö att lägga till sea sparrow (tror jag det var) på visby korvetterna och jävlarns vad användbar den blev

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: Command: Modern air/naval operations
« Reply #12 on: April 13, 2014, 13:06:19 »
Vore grymt med lite templates!

Har också stört mig på 6h reload på attackbeväpning. 30 minuter på AA-beväpning funkar väl även om det är långt från flygvapnets berömda 10-minuters ombeväpningstid. Har du någon tråd på matrixgames-forumet där du försöker påverka dem? Jag kanske också kan gå in och begära samma sak.

Hur gör du förresten för att lägga till alternativ beväpning på Visby-korvetterna? Innan sista patchen ville jag lägga till Meteor på Gripen NG samt Gripen C från 2016, men hittade inget sätt att göra det inifrån spelet. Är det en extern databas-editor?

Apropå Midvintermörker finns det en svensk till förutom blh42 som gjort ett scenario på detta. Se denna tråd: http://www.matrixgames.com/forums/tm.asp?m=3571314

Har inte testat själv.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Fluff

  • Administrator
  • Sr. Member
  • *****
  • Posts: 302
  • Dum felis dormit mus gaudet et exsilit antro...
    • ICQ Messenger - 1198899
    • View Profile
Re: Command: Modern air/naval operations
« Reply #13 on: April 14, 2014, 14:57:35 »
Lägga till beväpning gör man genom att klicka på "weapon" när man valt enheten och därefter på "add mount" i nederkanten på vapenfönstret. Detta går av naturliga skäl bara att göra i editor-läge dock. Sen får man inte glömma att lägga till eventuella omladdningar i magasinet i de fall vapnet går att ladda om.  Detta funkar även på flygplan men bara när de är i luften. Vad jag vet så kan man inte ändra i de förutbestämda load outs som finns för varje flygplanstyp. Man kan inte heller skapa egna load outs. Detta skall dock vara på gång om jag fattat rätt. Meteor skall dock finnas åtminstone för någon gripen-variant. Vet att jag har gjort ett scenario med meteorutrustade gripar. Databasen är i grunden en sql-lite och går att läsa som en sådan. Dock skall den inte vara helt standard så alltför omfattande editeringar kan vara lite riskabelt.

Det som stör mig mest just nu i Command är att man kan avhaka laserstyrda vapen med rems. Detta gör rb-17 i princip oanvändbar så länge det finns ens halvkompetenta ytfartyg i närheten av målet. En annan sak som stör, dock aningen mindre, är att de omoddade patrullbåtarna (Hugin-typ) endast kan bära 4 stycken pingvin när minsta barn vet att korrekt antal är 6! Men, tar man ett par valium och bortser från dylika skönhetsfel så måste jag säga att spelet är en väldigt trevlig upplevelse. Använder det mest i "sandbox"-läge. Dvs jag kommer på något jag vill testa som t.ex en klassisk invasionsflotta på väg över östersjön 1968 och ser hur många attacklansen med rb04 som krävs för täcka havsytan med kosackmössor. Då spelar jag i editorläge  så jag kan lägga till och dra ifrån enheter allteftersom. Inte ovanligt att det hela avslutas med en välbehövlig ICBM-attack när man tröttnar :) 
Odi profanum vulgus, et arceo

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: Command: Modern air/naval operations
« Reply #14 on: April 15, 2014, 15:03:52 »
Hehe, inte lätt med sådana missar. Från 1.03 finns meteor från 2016 på 39C och på NG. Men NG verkar ha samma motor och samma balkuppsättning som 39C. Kan man lägga till mounts eller loadouts på flygplan? Låt säga att jag vill testa NG med 3x4 Brimstone, går det att fixa i editorn? Eller är det databasen man måste in i då?

Dela gärna med dig ifall du har några hyfsat spelbara scenarion. Jag tycker det är roligast att köra scenarier med svenska enheter, finns i stort sett inga medföljande tror jag?

Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Fluff

  • Administrator
  • Sr. Member
  • *****
  • Posts: 302
  • Dum felis dormit mus gaudet et exsilit antro...
    • ICQ Messenger - 1198899
    • View Profile
Re: Command: Modern air/naval operations
« Reply #15 on: April 16, 2014, 00:20:26 »
Du kan lägga till vapen men inte ändra flygplanens fördesignade load outs. Dvs vill du prova Gripen med Brimstone mot en stackars Spansk Watchman-radar (som jag just gjorde) får du gå in på planets weapons-fönster (när planet är i luften) och sedan Add Weapon Record och välja önskad last samt "add selected". Har kan du även plocka bort de befintliga Meteor eller vad du nu har laddat men vill du kan du lasta på hur mycket skoj som helst (kanske finns någon gräns, har inte gått helt bananas i detta avseende). Har inte provat att ändra i databasen men gissar att man kan ändra värden relativt riskfritt men att det kan vara svårare att lägga till eller ta bort rader/records utan oönskade bieffekter.

Mina scenarion är hittills är inte så mycket att skryta med och knappast spelbara. Min plan nu är att sätta mig mer in i eventeditorn så man kan få lite liv i scenarierna. Annars tycker jag det svåraste är att få dem balanserade när man inte kan slänga in ett par Type 45-jagare eller en Kirov  för att jämna ut oddsen.   
Odi profanum vulgus, et arceo