Author Topic: Intressant info om Meteor  (Read 1967 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

zebra

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 627
    • View Profile
    • Email
Intressant info om Meteor
« on: March 01, 2014, 18:31:52 »
Jag brukar följa Wiseman och hans visdoms-blogg. I dagarna la han ut info om FVs framtida uppgradering från den 20 år gamla trotjänaren
Amraam, AIM 120B, (som "vi" tydligen har 100 ex av) till Meteor och vad det innebär. Klart läsvärt för den som är intresserad av BVR.

http://wisemanswisdoms.blogspot.se

/z.

F16_Filur

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1527
    • View Profile
Re: Intressant info om Meteor
« Reply #1 on: March 01, 2014, 18:53:45 »
Tackar, alltid intressant!

Skulle inte förvåna mig om ryktet om 100 st är desinformation. Precis som att Gripen inte kan bära Skyflash. Alla konstiga och undvikande svar man fått angående den, och ingen bekräftelse att den skulle vara skrotad. Finns ingen som helst logik i att systemen inte skulle klara en semi-aktiv, eller att man inte tänker använda det lager man byggt upp sedan 80-talet vad gäller Rb71.

Den ska ju vara en förbättrad version av AIM-7 Sparrow, och jag läste någonstans att jänkarna "flyttar ner" sina Sparrows till luftvärnsrobot när de blir över. Finnarna skulle aldrig heller skrota någon fungerande materiel.

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: Intressant info om Meteor
« Reply #2 on: March 02, 2014, 15:30:03 »
Jag läste också Wisemans inlägg. Riktigt bra och det bådar gott för framtiden. Snacka om tröskeleffekt om vi bara får våra Gripar i luften. Ett medel-/långräckviddigt luftvärn med samma typ av missil (motor) skulle sitta perfekt. Som jag förstår är målsökaren ett derivat från Aster och Aster 30 skulle ju vara som klippt och skuret för oss. Basera på Gotland till att börja med. Lägg till RBS-15 Mk.IV i kustförsvarsversion och bra närskydd så skulle det kännas ännu bättre.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names