Author Topic: War Thunder  (Read 17156 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Salsam

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 595
    • View Profile
    • Email
Re: War Thunder
« Reply #56 on: January 20, 2014, 13:53:27 »
Mer intressant utbildning gällande propp ACM - kan även denna gång rekommendera RAMJBs övriga videos, även om hans engelska inte alltid är den bästa  ;)

http://www.youtube.com/watch?v=0Ej8-KCq5Ro#t=1897

bALoO

  • Administrator
  • Sr. Member
  • *****
  • Posts: 427
    • ICQ Messenger - 49170318
    • View Profile
Re: War Thunder
« Reply #57 on: January 20, 2014, 16:32:28 »
Helt underbar engelska. ;D Jag tycker att han har bra och tydliga beskrivningar. Tack för länken Salsam!
christian punkt bjorkman vid gmail punkt com

Intel i5-4690K -  ASUS Z97-P - 2x4096MB DDR3 - Radeon HD7970

Salsam

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 595
    • View Profile
    • Email
Re: War Thunder
« Reply #58 on: January 21, 2014, 07:10:23 »
Jag och far min, körde en SB "Custom battles" igår, bara vi 2. Det var lärorikt och skönt att slippa bli nerskjuten direkt av alla ess där ute, utan kunna koncentrera sig på att flyga, hitta varandra samt hitta och döda lite markmål.
De tyska He51orna var faktiskt inte helt lätta att skjuta ner heller... kurvar ju som bara den :P
Nackdelen med "Custom battles" är iofs att man inte får några pengar/poäng till utveckling av plan, men å andra sidan behöver du inte betala för ev. reparationer på dem heller.
Sedan ger det ju möjlighet att flyga mer än de, max 4 i en squad, som gäller ute på de riktiga servrarna.

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: War Thunder
« Reply #59 on: January 21, 2014, 11:10:06 »
Jag har lite on/off med tid igår kväll så jag körde själv. Testade min 109E1 i Historical Battles istället och det går ju minst sagt väldigt mycket bättre för mig där än i Arcade. I Arcade hamnar jag nästan alltid bland de 3-4 sista i mitt lag, medan jag toppade i Historical Battles. Fick en fin kill på en Spitfire och en B-25:a, rasslade till fint i researchhögen.

109:an är dock jäkligt svårflugen, så fort man drar lite g så viker sig planhelvetet och en gång kraschade jag precis när jag skulle ge en Spitfire nådastöten. Funderar på om man skall köra med Combat Flaps så snart det vankas kurvstrid.

Är iaf halvvägs till 109F2 nu.

Slutligen körde jag lite Arcade och testade att ställa om från simulation controls till simplified. Blev ju nästan som en helt annan flight model, mycket stabilare "gun platform" och enklare att skjuta på folk. Får fortfarande smisk, men träffar bra mycket oftare.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Salsam

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 595
    • View Profile
    • Email
Re: War Thunder
« Reply #60 on: January 21, 2014, 13:38:40 »
Tja, vissa jämför mus flygning som att flyga ett, modernt, Fly-by-wire plan, där du riktar musen dit du vill och sedan löser "flight instructorn"  så du kommer dit. Därav är det mycket stabilare att flyga och sikta med flygplanet. Dock har du inte lika mycket kontroll över flygplanet och ibland förstör "han" mer än hjälper, speciellt i kurvstrid.
Joystick skulle då mer liknas med äldre plan med hydraliks/mekanisk styrning. Detta ger bättre känsla men ställer högre krav på piloten, och gör det definitivt svårare att skjuta!
Med mus i AB toppade jag oftast listorna med 10+ airkills, i HB kanske 1-2.
Nu, med joystick och SB, är jag glad om jag överlever - fast jag har f-n så mkt roligare  ;D
Sedan bör ju tilläggas att vissa plan fortfarande bara har "låne" FM tills de blivit rätt modellerade. Försökt läsa på forumen om vilka det gäller, men det verkar som att det alltid är någon som klagar/påpekar något fel på samtliga FM  ::)
Tror mkt av det handlar om vana.. Vem säger att en helt korrekt FM gör det lättare? Sedan är det klart tråkigt om en spit svänger som en bombare och tvärt om  :P
A fun note: Tydligen har det upptäckts att om du flyger en Ju-87D-5, dumpar dina bomber och sedan dyker (utan dykbroms) till en hastighet av ca 600km/h, så slits dina fasta landningsställ av - who-la! Du har nu kanske spelets mest OP Turn-fightern kärra med 20mm och tailgunner  ;D

bALoO

  • Administrator
  • Sr. Member
  • *****
  • Posts: 427
    • ICQ Messenger - 49170318
    • View Profile
Re: War Thunder
« Reply #61 on: January 21, 2014, 15:39:01 »
Det var lärorikt och skönt att slippa bli nerskjuten direkt av alla ess där ute, utan kunna koncentrera sig på att flyga, hitta varandra samt hitta och döda lite markmål.

För mig är det just nu väldigt mycket fokus på att lyckas hålla kontakten med rotekamraten. I SB så tar det nästan all uppmärksamhet att inte tappa bort kamraten i vanligt flygning på väg mot målområdet. När väl motståndarplan dyker upp så tar det inte lång tid innan roten är splittrad och man sitter ensam kvar med en La-5a i ryggen. Väldigt svårt att hitta tillbaka till varandra då och lyckas manövrera så att man kan få hjälp/hjälpa till i tid. Lite träning utan ess i motståndarlaget är nog inte dumt.
christian punkt bjorkman vid gmail punkt com

Intel i5-4690K -  ASUS Z97-P - 2x4096MB DDR3 - Radeon HD7970

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: War Thunder
« Reply #62 on: January 22, 2014, 10:03:52 »
SA är ju fundamentalt i Simulator Battles, tror jag är lite handikappad av att inte ha Track-IR.

Försökte mig på lite boom n zoom i 109E1:an igår kväll, mest i Arcade - med simulator controls förstås. Kanske ska kalla det "energy fighting", det funkar iaf lite bättre än att ge sig in i en furball för då blir man ju nedskjuten på studs. På plussidan blir man ju inte nedskjuten så lätt när man direkt tar höjd efter ett anfallsförsök. På minussidan så är det rätt svårt att träffa, och träffar jag så gör mina 4st 7.92 ksp löjligt lite skada. Men övning lär väl ge färdighet och förhoppningsvis blir det lite mer utdelning med 109F + gun pods  ;D

Dessutom så får man ändå problem när någon arcade-fåne spawnar över en och på så vis raderar ut mitt energiövertag.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Salsam

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 595
    • View Profile
    • Email
Re: War Thunder
« Reply #63 on: January 22, 2014, 16:14:38 »
Kanske redan sagt det, men det är, tycker jag, sjuk skillnad på AB och SB. Ibland kan jag inte fatta att det är samma spel  :o
Det är väl iofs positivt! Har ju haft många roliga timmar i AB, och kan fortfarande ha!
Det blir bara svårt att gå tillbaka till AB och FRB efter man testat SB  :P

Igår fick jag äntligen flyga ett par rundor 110:a med Baloo (får rätta mig med detaljer).
Förutsättning & läge:
Berlin 1945 (fast med Rank 1 flygplan á la 1940)
2x110C4 med start från flygfält mitt i stan
Mål var att inledningsvis slå mot en anfallande fientlig fordonskolonn, för att därefter övergå till fightersweep över egna linjerna.
Sidoförbanden bestod av 1xJu87B, 1xMc.202 samt 1xHe112.

Mission 1
Efter lite strul med mina kontroller/knapp inställningar lyfter vi bägge kort efter varandra och kunde forma upp lågt över berlin.
Efter en kort felnavigering, från min sida, hittade vi rätt väg att ta ledstång på och följa fram till målområdet.
Efter en kort tids snurrande över målområdet hittade vi kolonnen, strax söder om beräknad punkt.
Då jag var lastad med 1x500kg bomb beslutade vi fort att jag skulle inleda anfallet och Baloo direkt skulle följa upp anfallet med MG och akan.
Inledde anfallet från ca 1000m.
Jag fick en bra line-up och försökte sikta in mig på de tyngre fordonen i fronten (medium tanks), upptäckte först 1 mål mitt på vägen men snart därefter ytterligare 2 mål som stod relativt tätt tillsammans, så jag tog ny riktpunkt på dessa istället, vilket strulade till min lineup lite.
Vid det här laget hade det fordonsburna Lv öppnat eld mot mig och spårljusen strök längst cockpitglaset och det smäller och hoppar i planet.
Jag fällde min bomb och drog upp hårt då jag insåg att jag redan var farligt lågt och jag precis fällt en 500kg bomb! Som tur var satte jag den på 0.5 sec delayed fuse, vilket gjorde att jag han undan den värsta smällen.
Jag tar upp planet på lite höjd igen och lägger mig i svag vänster sväng för att bedöma verkan, rapporterar Baloo att jag slagit ut 2 st mål.
Samtidigt upptäcker jag i ögonvrån att min höger motor helt lagt av och snurrar bara hjälpligt i fartvinden. Samtidigt som jag försöker hitta motorkontrollerna och "feather propp" på 2ans motor, går Baloo in för anfall med akan. Jag ser eldbollar och rök från vägen nedanför mig och nu är där 2 mål till mindre.
Då jag har fullt upp med att farten upp, anmäler jag att jag måste RTB pga motorskada, som tur var är det inte så långt till flygfältet.
Men då jag fortsätter tappa fart och efter anfallet inte lyckat ta tillräckligt höjd, inser jag snabb att jag ganska snart kommer behöva landa.
Jag hittar en "hyffsad" plan yta mellan en skog och en by dit jag riktar in mig mot. Under tiden fortsätter Baloo sitt anfall mot kolonnen, som nu även är i eldstrid med egna markenheter, och slår ut kvarvarande pansarbilar och luftvärn, stridsvagnarna biter inte akanen på.
Jag lyckas iaf att sätta ner kärran på åkern utanför byn, men får först stop på kärran när vänster vingen slår i ett hönshus i utkanten av byn. phew!
Vi väljer därefter att avbryta uppdragen och försöka på nytt igen.

Mission 2
Baloo lyfter.. jag börjar lyfta, när jag inser att jag är påväg rakt in i flygledartornet!
Jag trycker full sidroder höger, när jag känner planet börjar lätta.. jag försöker kompensera försiktigt för att inte stalla men samtidigt undvika tornet.
Det går bra.. till att börja med.. sedan tar vingspettsen i marken och jag hjular över flygfältet med 2x250kg bomber under kroppen.
Det hela slutar med en spektakulär explosion mitt på landningsbanan  ::)

Mission 3
Jag är mer noga med att taxa och lyfta denna gången.. och lyckas!
Vi formar upp över Berlin och stiger sakta upp till 1500m höjd medan jag navigerar oss mot kolonnen.
Denna gång hittar vi målen tidigt då kolonnen redan är under anfall av vår Ju87 Stuka. Målområdet är fullt av spårljus och svarta puffar från luftvärnet.
Då, jag även denna gång, bär med bomber anfaller jag först. Men jag har, trots något högre höjd, svårt att identifiera målen under dykningen, ser jag dem allt för sent. Dum som jag är så avbryter jag inte för ett nytt anfall utan slänger istället iväg mina två bomber, som missar grovt.
Baloo följer däremot upp fint och slår ut 1 mål under första anfallet.
Under min nästa anfallsrepa ser jag hur mitt mål plötsligt försvinner i vitt och grått damm för att sedan explodera i en stor eldboll och ur röken sveper en 110a i det lätta motljuset - värsta starwars sekvensen där Han solo återvänder med Millenium falcon och räddar Luke Skywalker  ;D
Processen görs kort med kolonnen och snart finns det inga mål kvar.
Jag och Baloo går istället mot punkt A för att understödja vår egen jakt som är i en stor furball över stan (6+)!
Men det är ju inte helt lätt att skilja He-51orna från I-153orna som snurrar lågt över staden.
Tillslut hittar mina 20mm sitt mål och vi har fått vår första airkill.
Men ingen tid att fira för det smäller till i planet och jag hör hur min tailgunner börjar skjuta, jag har en fiende på min 6!
Men med lite samarbete hittar Baloo och jag varandra igen och planar ut och draggar I-153an efter mig. Det öppnar upp för Baloo att smyga sig på honom och skjuta av honom vingen! Samarbete är A-O, det märks i SB, men hade vi kört högre rankade flygplan med tyngre beväpning hade det hela kanske slutat annorlunda.
Vi kan åter kasta oss in i slagsmålet över stan men jag får åter ett flyg på min 6. Denna gången gör jag själv processen kort med honom då jag hoppar bak till min tailgunner och skjuter honom i brand.
Det som följer är sedan ett virrevarr av fienden, egna, manövrar på låghöjd och skjutande tailgunners.
Det är märkligt hur det kan vara flyg högt och lågt för att i nästa sekund kännas som man är helt ensam i luften och man mest är rädd och vilsen.
När slaget väl är över har vi tillsammans försvarat Berlin och nedkämpat samtliga fientliga flygplan.
Stolt kunde jag landa med 5 airkills (2 players+3 ai) men utan min wingman, som tyvärr fick betala det ultimata priset (full repair+ammo refill  :P )

3 uppdrag under ca 50 min spelande tillsammans, varav 2 usla rundor för mig - MEN f-n vad kul jag hade tillsammans med Baloo!
Kröp ner i sängen med frugan med ett stort leende och somnade sött drömmandes om fartvind, lågflygning, brinnande konvojer och spårljus streck på himlen - God I love this game!  ;D