Author Topic: IL-2 Battle of Stalingrad  (Read 8025 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Salsam

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 595
    • View Profile
    • Email
Re: IL-2 Battle of Stalingrad
« Reply #8 on: September 12, 2014, 18:52:14 »
Äger det men inte haft tid att testa det något djupare  :-\

KeyCat

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2629
    • View Profile
Re: IL-2 Battle of Stalingrad
« Reply #9 on: October 10, 2014, 12:57:59 »
Verkar som allt inte står rätt till med BoS så läs på innan du köper...

  I Backed a Simulation in Early Access, not a WT-ish type 'game'

Kan ännu inte säga hur mycket som är sant eller inte men om det stämmer att det är ett XP system typ WT är jag personligen inte intresserad! Blev tillräckligt bränd av Ubi/1C's CloD fiasko (tills TF kom till dess räddning) så jag är glad att jag inte hoppade på Early Access.

"Fool me once, shame on you. Fool me twice, shame on me."

/KC
« Last Edit: October 10, 2014, 13:41:51 by KeyCat »
>> It's all about teamwork! <<

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: IL-2 Battle of Stalingrad
« Reply #10 on: October 11, 2014, 12:30:06 »
Jag har följt IL2 BoS ganska noga, läser en hel del på forumet där och man kan väl säga att det finns en riktigt högljudd skara där som är riktigt sura på att det finns ett "unlock"-system för modifieringar och skins som man bara kan låsa upp genom spela singleplayer-kampanjen (som i sig verkar lite torr). Multiplayer-folket är väldigt sura på att behöva spela single-player för att få dessa upplåsningar.

Jag kan förstå deras sätt att se på saken, men konstaterar också att det är väldigt få som klagar på simuleringen i sig. Flygkänsla, skademodellering, grafik etc. verkar folk väldigt nöjda med, det som framförallt saknas är sakerna runtomkring. Exempelvis ingen Full Mission Builder (verkar som de kommer släppa en senare), torr kampanj osv.

XP-systemet är alltså INTE för att låsa upp flygplan utan mer grejer som vinterkamouflage (viktig grej i MP utan labels dock!), borttaget nackskydd eller extra kanoner till din 109:a.

Tycler väl unlocks-grejen är rätt onödig men jag förstår samtidigt att utvecklarna behöver testa att lägga in lite "nya" element i spelet för att locka en ny kategori spelare. Hardcore-simulatorfantaster är inte så många längre. Dessa har väl också en tendens att hitta grejer att klaga på. Hur var det nu med Ctrl och sidvindsmodelleringen i Il-2 forgotten battles? ;)
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: IL-2 Battle of Stalingrad
« Reply #11 on: October 11, 2014, 14:10:48 »
Man får ändå ge BoS att det rent grafiskt verkar förmedla väldigt mycket flygkänsla:

https://www.youtube.com/watch?v=07cMFVsR5s0
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

KeyCat

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2629
    • View Profile
Re: IL-2 Battle of Stalingrad
« Reply #12 on: October 11, 2014, 16:39:51 »
Håller med om att det ser rätt nice ut på videon men är själv allergisk mot påtvingade XP/unlock system (därför jag bara testat WT/WoT etc. för att snabbt tröttna) så för mig är det en dealbreaker och speciellt när prislappen är 95.00 USD för att få tillgång till det plan jag skulle vilja spaka (La-5'an) och sedan ovanpå det inte själv få bestämma hur jag vill spela med det innehåll jag betalat för.

Quote
...
Then the developers even take much further steps in restricting what players can do. You only have a limited amount of graphics options, not even a mission builder yet, and then to top it off, you're forced to grind to gain XP to unlock certain armaments that are part of the planes load out. No longer can you just fly around with a buddy and do whatever you want. The devs are actually forcing you to play the most boring lifeless set of missions ever introduced into a flight sim just to get those XP points and "unlocks" for your plane.

What in the f*** happened to these people? IL-2 was the greatest brand in history of combat flight sims. This "game" is worst attempt at anything I've ever seen with regards to what flight sim fans want.

You get a boring, lifeless world. Take away all user options, difficulty settings, graphics settings. Don't give the player the ability to choose what he wants to do with his free time. And then force them to get some weapons and unlocks by grinding through a set of the most atrocious, stabbing your eye balls out, set of single player missions known to man. But not only do you do all that.. Oh wait.. There's more! You then take away the player's ability to at least use time compression and autopilot to try and get through that crap as fast as possible.
...

Nu är ovanstående ryckt från en negativ review på Metacritics och det finns även positiva men
en genomsnittlig user score på 5.8 är knappast något de kan jubla över. Den som är intresserad kan läsa mer här...

  http://www.metacritic.com/game/pc/il-2-sturmovik-battle-of-stalingrad/user-reviews

Sen verkar det ju som de vänder sig mer mot WT skaran än sim skaran även om de motsägelsefullt säger att detta är den rättmätiga efterföljaren till orginal IL-2  :-\ Sen förstår jag inte hur utvecklarna tror de kan få WT spelare - som de flesta spelar gratis - att punga ut med 55+ USD men jag har kanske missat något?

Kan inte kalla mig själv "hardcore" (tycker DCS FC3 nivån är helt OK) men om detta är en indikation på framtiden för oss simintresserade så håller jag mig nog till det vi redan har för jag ser ingen mening att köpa nya sims som ger mig snyggare grafik men är sämre överlag (tänker bland annat på antalet plan i MP osv).

Bara mina 0.20 SEK!

/KC
« Last Edit: October 11, 2014, 16:58:57 by KeyCat »
>> It's all about teamwork! <<

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: IL-2 Battle of Stalingrad
« Reply #13 on: November 16, 2014, 20:34:16 »
Fortfarande ingen som kör detta?

Ska "bara" spela klart ett annat spel, sedan tänkte jag sätta tänderna i BoS. Följer med på officiella forumet. Mycket drama och gnäll på unlocks, få servrar, kass kampanj etc. men känslan man får är ändå att själva grundsimulationen håller riktigt bra klass gällande flyg- och skademodellering. Lär dock nöja mig med standardutgåvan, visserligen gillar jag FW-190 men innan jag lägger mer pengar får nog spelet mogna.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Salsam

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 595
    • View Profile
    • Email
Re: IL-2 Battle of Stalingrad
« Reply #14 on: November 17, 2014, 16:49:20 »
Sorry det tagit tid att svara. Ja, jag äger BoS men bara testat det som hastigaste då det skulle vara (under begränsad tid) stöd för OR. Men eftersom det togs bort under betan och skall återlanseras - vilken patch som helst (tm) - så har jag inte lagt mer tid på BoS i nuläget.
Det lilla jag flugit gör mig delad - snyggt! härlig känsla! detaljrikt! men besviken då det verkar vara ett "nerköp" eller steg tillbaka från CloD TF, främst gällande klickbar cockpit, skademodellering och sämre möjlighet till stora servrar (gällande antal spelare samt antal enheter på kartan samtidigt).
Sen är ju allting vitt... positivt är väl att det är mindre påfrestande på GPU/CPU men orolig att man snabbt tröttnar på terrängen.

Unlocks vara eller icke vara.. jag är kluven. Jag tillhör nog den breda massan som gillar utmaningen och ha ett mål framför sig att kämpa för och sträva mot dvs. unlocks.
Förstår å andra sidan de som inte gillar det, som tvingas "grinda" för att få tillgång till dem. Dock tycker jag sakerna som kan låsas upp inte på något sätt påverkar ens möjlighet att vinna dogfighten eller luftslaget.
Kör man ändå inte kampanjen när man "flyger in sig på spelet och planen" och då låser upp de flesta modulerna? Förväntar man sig att kasta sig ut i MP för första gången med 2x37mm gunpods på Ju-87an och allt funkar? behöver man både extra gunpods, pansar frontruta och extra ryggpansar i första dogfightsen för att vinna?
Jag tror hela unlock diskussionen är lite höna av en fjäder gällande BoS
Visst finns det de personer som inte har lika mycket tid att lägga på flygning och samla XP, när man har familj och ett liv att sköta samtidigt - men vi snackar ju inte "WT-grinda-första-till-jet-plan-vinna-mot-alla-noobs"
De som inte har jobb och liv och sköta (eller bara är naturbegåvningar) kommer låsa upp modulerna fortare än kvickt och ändå hinna flyga så mycket MP att när jag väl får tid att flyga är jag ändå pucktvåa :-P


Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: IL-2 Battle of Stalingrad
« Reply #15 on: November 18, 2014, 23:42:52 »
Tack!

Köpte det ikväll och hann köra några Quick Missions, samt 5 uppdrag i kampanjen. Börjar "snällt" på Normal.

Det är snyggt och planen flyger vad jag kan bedöma trovärdigt. Inga "skriptade" stalls etc tror jag. Skademodelleringen är väl rätt okej ändå, gillar att pricka in några 20 mm-granater i motorn på nån Pe-2 med trevlig eldsvåda som följd osv.

Känns ju ändå lite halvfärdigt - man kör ett "quick mission" men man får ingen återkoppling på vad man eg. sköt ner. I kampanjen får man också väldigt rudimentär feedback - "2 bombers". Jag vill ju veta träffprocent per vapentyp, egna skador, egnas vinster och förluster osv.

Kan nog växa över tid detta, nu blir det nog mest inflygning av de olika planen, upplåsning av wing cannons och annat och såklart så måste man ju bomba lite med Stukan.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X