Jag har följt IL2 BoS ganska noga, läser en hel del på forumet där och man kan väl säga att det finns en riktigt högljudd skara där som är riktigt sura på att det finns ett "unlock"-system för modifieringar och skins som man bara kan låsa upp genom spela singleplayer-kampanjen (som i sig verkar lite torr). Multiplayer-folket är väldigt sura på att behöva spela single-player för att få dessa upplåsningar.
Jag kan förstå deras sätt att se på saken, men konstaterar också att det är väldigt få som klagar på simuleringen i sig. Flygkänsla, skademodellering, grafik etc. verkar folk väldigt nöjda med, det som framförallt saknas är sakerna runtomkring. Exempelvis ingen Full Mission Builder (verkar som de kommer släppa en senare), torr kampanj osv.
XP-systemet är alltså INTE för att låsa upp flygplan utan mer grejer som vinterkamouflage (viktig grej i MP utan labels dock!), borttaget nackskydd eller extra kanoner till din 109:a.
Tycler väl unlocks-grejen är rätt onödig men jag förstår samtidigt att utvecklarna behöver testa att lägga in lite "nya" element i spelet för att locka en ny kategori spelare. Hardcore-simulatorfantaster är inte så många längre. Dessa har väl också en tendens att hitta grejer att klaga på. Hur var det nu med Ctrl och sidvindsmodelleringen i Il-2 forgotten battles?