Author Topic: JA 37Di Viggen simulator F21 Kallax Luleå  (Read 2710 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

F16_Filur

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1527
    • View Profile
JA 37Di Viggen simulator F21 Kallax Luleå
« on: June 19, 2013, 15:48:32 »
Publicerad den  9 jan 2013

This simulator is unique. It is the only JA37Di "Viggen" simulator ever built. This simulator where used for pilot training in northern Sweden, at F21, Kallax in Luleå. The simulator has real instruments (115V 400Hz) and they are controlled by software in Windows-based systems. The restoration of the simulator has taken 4 years, and is still developing to its former glory. Flight Training and landing training in different weather conditions are fully simulated. Tracking and weapons training are under development, but can be simulated with a little preparation. A warm welcome to enjoy this unique simulator.
http://www.flygmuseetf21.se/

Quote
Denna simulatorn är helt enkelt bäst. Testade den 31 juli 2012 och lyckades landa i ett oväder. I december 2012 testade jag en Viggen simulator i Göteborg, på Aeroseum och den på Flygmuseet F21 fullständigt utklassar den på Aeroseum. Mycket mer realistisk och kostar lika mycket att flyga.

JA 37Di Viggen simulator F21 Kallax Luleå

JA 37 Di Viggen Ti test

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: JA 37Di Viggen simulator F21 Kallax Luleå
« Reply #1 on: June 19, 2013, 19:03:59 »
"Simulatorn" på Aeroseum är inget annat än en gammal Viggencockpit där man kopplat spaken och gasreglaget till MSFS 2004 och den suger gammal sur wettextrasa. Inga instrument fungerar, de funktioner som finns sitter på en ditklistrad panel, typ parkeringsbroms, klaff och ställ. Jag kastade 50 spänn i sjön när jag testade den. Flög runt i drygt fem minuter, sen kraschade jag medvetet och klev ur. Grafiken hackade och var i stil med Minecraft. Roderutslagen var helt knasiga. Nä usch och fy. Hade mycket hellre testat den i filmen ovan, även om grafiken och flytet även i den verkar halvbra. Finns det ingen bättre mjukvara att koppla sakerna till?
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Brat

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 522
    • View Profile
Re: JA 37Di Viggen simulator F21 Kallax Luleå
« Reply #2 on: June 26, 2013, 21:44:26 »
Intressant, synd att man bor hela 9 mil bort, då orkar man ju inte åka dit och kolla!  :angel:
-Brat