Author Topic: Wargame Air Land Battle  (Read 4564 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: Wargame Air Land Battle
« Reply #8 on: June 13, 2013, 20:07:44 »
Har kollat lite till och måste nog säga att jag skulle vilja ha lite mer "fps-läge" om ni förstår vad jag menar. Har aldrig riktigt fastnat för den typen av spel där man sitter von oben och styr trupper i drag och där man inte är direkt involverad i striderna. Men det är ju det som är det fina i datorspelsvärlden, det finns något för alla smaker. Hoppas ni finner det roligt! :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

KeyCat

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2629
    • View Profile
Re: Wargame Air Land Battle
« Reply #9 on: June 15, 2013, 10:00:31 »
Tack för infon Lupson och Subroc, skoj med Strv 103 för den var jag mek på :)

Får se om det blir köp, verkar lite mycket klickande så kanske håller mig till Men of War när jag känner för lite strategilr...

/KC

>> It's all about teamwork! <<

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: Wargame Air Land Battle
« Reply #10 on: June 15, 2013, 18:39:02 »
Jo, en av de mest efterfrågade ändringarna är ju att kunna pausa och ge order (i single player). Det funkar iofs ändå och GUI:t är riktigt lättjobbat överlag (med något undantag). Men det behöver helt klart klickas en del, framförallt precis i början av varje match då man vill vara snabb fram för att erövra 1-2 områden som ger löpande poäng att köpa mer enheter för.

Jo, Strv 103 har sina poänger i spelet. Framförallt sjukt hög Rate of Fire: 15 skott/minut jämfört med t.ex. Strv 104 som har 6 skott/minut. Dock så tror jag dom bommat lite med L/62:ans prestanda då den på 103A och 103B har samma genomslagsförmåga som den klassiska 10.5:an i Strv 102/104 (och alla andra som använder L7:an). På 103C har dom buffat upp genomslagsförmågan lite, möjligen att den versionen fick en bättre pilprojektil?

Man får iofs ta alla stats lite för vad de är, ett Cold War RTS med ca 800 enheter där varenda kotte har åsikter om vilka enheter som är "overpowered" respektive "underpowered".

Det ÄR lite jobbigt att ha 103C som bästa tillgängliga vagn när det står T-80 på andra sidan. De andra stora NATO-nationerna har ju i regel något trevligt, M1A1, Leo 2A4, Challenger I osv. som är generationen nyare. Allmänt sett verkar dock T-80U anses som bästa strv i spelet.

Nu handlar å det tredje spelet om så mycket mer än bara tanks. Några RBS 56 grupperade i tät skog/bebyggelse gör livet surt för vilken T-80 som helst. Attackhelikoptrar är svinjobbiga att tas med. En del flygplan släpper CBU:er eller ännu värre (i spelet) ett par Mk-84 i nyllet på dig. Spelet har ju det klassiska RTS-inslaget av sten/sax/påse, alla enheter har sina styrkor och svagheter.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Subroc

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 317
    • View Profile
Re: Wargame Air Land Battle
« Reply #11 on: June 16, 2013, 09:22:54 »
jo fast sten/sax/påse momentet är ju närvarande i verkliga drabbningar också. Testade igår att skapa ett "deck" som låg så nära det gick en IB77 med inslag av lätta attacken, den lyckade faktiskt kicka nöten ur en AI som köpte t80 och attackhelis hejvilt. Placerade huvuddelen av mitt inf i städer/skog kring viktiga knutpunkter, om fi viftade med sina t80 öppet och precis utanför skottvidden för mina pv soldater var det bara att kalla in 2-3 sk60 för raketanfall med påföljande rökläggning mellan strv och mina styrkor. Sen beordrade jag framryckning för en pansarskyttepluton som gick i närstrid med t80.

Dock hade jag lite tur att datorn inte köpte nått jaktflyg eller överdrivet mycket luftvärn.
Hade jag spelat i mp tror jag dock inte att min taktik hade blivit långlivad.

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: Wargame Air Land Battle
« Reply #12 on: June 16, 2013, 19:19:58 »
Fast när ni lägger upp det så där låter det ju ganska spännande... hmm... :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names