Kunde inte hålla mig, köpte Wargame: Air Land Battle igår på Steam. Inte för att jag egentligen har tid att spela, men två "Skirmish"-matcher hann jag köra sent igår kväll.
Visst - detta är i grund och botten ett RTS, men det är väl mer åt Company of Heroes-hållet än typ Starcraft. Dvs. riktiga enheter med enligt uppgift vettiga stats och verklig taktik funkar betydligt bättre än tank-rush etc. T.ex. så har en RBS-56 BILL ett maximalt skjutavstånd om ca 2200 meter, precis som den verkliga förlagan (enl. wikipedia iaf). Mina Strv 103 har ingen stabilisering, men den förlängda 10.5cm kanonen har mycket riktigt bättre precision och genomslagskraft än förlagan som sitter i Centurion/Strv 102/104. Osv.
Det är heller inte lika "realistiskt" som min gamla favorit Steel Panthers eller för all del Close Combat / Combat Mission, framförallt i hur man "köper" sin uppsättning enheter inför strider etc. Men i själva tillämpningen verkar det finnas riktigt mycket djup, många detaljer att grotta ner sig i och mycket att lära sig.
Jag körde med ett 100% svenskt "deck" och i min första match fick jag svinstryk av tjeckerna. Blev helt massakrerad av artilleri, helikoptrar och flyganfall. Att gruppera alla sina enheter alltför tight är ingen bra idé, speciellt när man inte har med sig ordentligt med eget luftvärn.
Andra striden, denna gången mot Sovjetarméerna lyckades jag vinna. Smartare gruppering, vettig placering av luftvärn, utnyttjande av höjdskillnader etc. och det funkade bättre även om jag fortfarande måste lista ut hur man bäst "skyddar sig" mot artilleribekämpning och flyganfall. Som exempel placerade jag en pluton 103C i någon som kan likna hull-down och dom delade ut bra stryk. Men vips så kom några Frogfoots och gjorde livet mycket surt för dem. Omgruppera ibland är nog en mycket god idé.
Grafiken är riktigt fin och det hela flyter på utmärkt på mitt gamla 5850.
Kan tänka mig att detta är sjukt kul att köra coop några pers ihop.