Author Topic: Wargame Air Land Battle  (Read 4558 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

KeyCat

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2629
    • View Profile
Wargame Air Land Battle
« on: May 27, 2013, 21:25:14 »
Någon som testat? Verkar som fighten sker här i Norden. Lite hektiskt i 10 vs 10 MP matcher men kanske skoj ändå?

http://www.wargame-ab.com

/KC


« Last Edit: May 27, 2013, 21:27:55 by KeyCat »
>> It's all about teamwork! <<

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: Wargame Air Land Battle
« Reply #1 on: May 27, 2013, 22:08:43 »
Inte testat, kollar med intresse.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: Wargame Air Land Battle
« Reply #2 on: May 27, 2013, 22:39:38 »
Sitter också och kollar lite Youtube-klipp. Verkar vara lite som World in Conflict, men i Skandinavien och multiplayerorienterat. Kul iaf att man kan lira med en massa klassiska svenska units man inte sett sedan man lirade Steel Panthers II för 10-15 år sedan. IKV91, Lvbv, Pbv302, Strv103 osv :-)

Kanske testas.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: Wargame Air Land Battle
« Reply #3 on: June 10, 2013, 16:13:55 »
Kunde inte hålla mig, köpte Wargame: Air Land Battle igår på Steam. Inte för att jag egentligen har tid att spela, men två "Skirmish"-matcher hann jag köra sent igår kväll.

Visst - detta är i grund och botten ett RTS, men det är väl mer åt Company of Heroes-hållet än typ Starcraft. Dvs. riktiga enheter med enligt uppgift vettiga stats och verklig taktik funkar betydligt bättre än tank-rush etc. T.ex. så har en RBS-56 BILL ett maximalt skjutavstånd om ca 2200 meter, precis som den verkliga förlagan (enl. wikipedia iaf). Mina Strv 103 har ingen stabilisering, men den förlängda 10.5cm kanonen har mycket riktigt bättre precision och genomslagskraft än förlagan som sitter i Centurion/Strv 102/104. Osv.

Det är heller inte lika "realistiskt" som min gamla favorit Steel Panthers eller för all del Close Combat / Combat Mission, framförallt i hur man "köper" sin uppsättning enheter inför strider etc. Men i själva tillämpningen verkar det finnas riktigt mycket djup, många detaljer att grotta ner sig i och mycket att lära sig.

Jag körde med ett 100% svenskt "deck" och i min första match fick jag svinstryk av tjeckerna. Blev helt massakrerad av artilleri, helikoptrar och flyganfall. Att gruppera alla sina enheter alltför tight är ingen bra idé, speciellt när man inte har med sig ordentligt med eget luftvärn.

Andra striden, denna gången mot Sovjetarméerna lyckades jag vinna. Smartare gruppering, vettig placering av luftvärn, utnyttjande av höjdskillnader etc. och det funkade bättre även om jag fortfarande måste lista ut hur man bäst "skyddar sig" mot artilleribekämpning och flyganfall. Som exempel placerade jag en pluton 103C i någon som kan likna hull-down och dom delade ut bra stryk. Men vips så kom några Frogfoots och gjorde livet mycket surt för dem. Omgruppera ibland är nog en mycket god idé.

Grafiken är riktigt fin och det hela flyter på utmärkt på mitt gamla 5850.

Kan tänka mig att detta är sjukt kul att köra coop några pers ihop.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Subroc

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 317
    • View Profile
Re: Wargame Air Land Battle
« Reply #4 on: June 10, 2013, 18:02:24 »
Tycker spelet är riktigt kul, håller mig mest till skirmish och kampanjläge men AI är hyffsat taktisk när man kör på de högre svårighetsgraderna så motståndet brukar vara bra ändå. Jag kör mest svenska decks dock något moddade för att få tillgång till rbs77. Helt klart värt pengarna, dock är användar interfacet lite yxigt och det saknas för mig självklara funktioner som samordnad framryckning dvs att alla enheter håller samma hastighet som enheten med den lägsta maxhastigheten

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: Wargame Air Land Battle
« Reply #5 on: June 10, 2013, 20:06:53 »
Hur många kan köra tillsammans?

Edit: Hmm, nu har jag kollat lite till och har fattat att det är ett sånt där spel där man flyttar runt en massa trupper som sedan ska slåss på egen hand. Hmm...
« Last Edit: June 10, 2013, 20:17:06 by Horizon »
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Subroc

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 317
    • View Profile
Re: Wargame Air Land Battle
« Reply #6 on: June 11, 2013, 06:30:40 »
Man kan köra 1vs1 upp till 4vs4 och alla varianter därav eftersom man tilldelas "startpengen" per sida, så en 1vs4 är hyffsat jämn förutom att det blir svårt att hålla reda på alla anfallsriktningar. Det finns även ett 10vs10 läge på särskilda kartor, detta har jag bara provat som hastigast men jag upplevde det som grötigt och mer team-deathmatch än taktisk tänkande.

zebra

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 627
    • View Profile
    • Email
Re: Wargame Air Land Battle
« Reply #7 on: June 13, 2013, 19:57:01 »
Någon som vet om den finns till Mac?  Köpte WG "European Escalation" för några veckor sedan, till Mac, och den är hur kul som helst. Men det skulle vara kul att köra MP på Air Land Battle...  :)