Author Topic: Hotas Warthog  (Read 5815 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: Hotas Warthog
« Reply #8 on: April 20, 2013, 10:45:59 »
Några frågor:

* Hur har du löst roder till Warthogen? Jag saknar pedalställ idag. Verkar som att det går att kidnappa en rotary på Warthogen, men att det inte rekommenderas.
* Hur pass "general purpose" är den? Programmerbar, så jag antar att det finns käcka profiles för Ka-50, Falcon 4 etc?

Jag är intresserad av att kassera min 11 år gamla X36:a.

Var finns spaken? Jag bor i Göteborg.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

ft

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2725
    • ICQ Messenger - 612969
    • View Profile
    • Email
Re: Hotas Warthog
« Reply #9 on: April 21, 2013, 12:10:28 »
Roder löser man nog helst med en uppsättning Saitek ProFlight-pedaler. Det finns ingen bra analog kontroll på en Warthog som går att planka.

I default är den två DirectX-enheter. Det fixar nästan alla simulatorer att använda. Programmerbarheten är ett krux, för det går idag inte att programmera en Warthog utan att gå via Thrustmasters bängliga T.A.R.G.E.T-mjukvara. Den slår ihop spak och dragkraftsreglage till en enhet. Givetvis medför detta att alla befintliga mappningar går åt fanders, då datorn inte längre ser enheterna utan en helt ny kombinationsenhet. Dessutom kan en DirectX-kontroll inte ha så många knappar, begränsningen är väl 36 st tror jag, varför man inte längre kan ha alla knappar som DirectX utan måste ha en del som tangenter.

Det som är bra är att man kan använda vilken knapp som helst, på dragkraftsreglage eller spak, för att skifta alla andra knappar. Det anges i alla fall som fördelen. Nackdelen är att det som helhet är helt värdelöst. Man måste ladda T.A.R.G.E.T, som är ungefär lika smidigt som sitt namn (skriv det tio gånger...). T.A.R.G.E.T (forstättningsvis utskrivet "TMJunk") är inte helt stabilt och är ett elände att jobba med. Vill man ha en problemfri DirectX-profil konfad i DCS (t ex den som medföljer) går det inte att smidigt behålla den så om man bara vill konfigurera en knapp att t ex vara tangentkommando för TeamSpeak, utan då måste du programmera upp spakarna, välja tangenter för knappar som inte får plats som DirectX och skapa en helt ny profil i DCS. En kul helkväll, ungefär. Antingen är det alltså helt DirectX, eller helt programmerad kombinationssticka.

Det sades att det skulle komma förbättrade versioner av TMJunk, men jag har inte sett dem. Hoppet står väl till tredjepartsleverantörer, men jag har inte sett något sådant än. Det fanns lite försök att kunna programmera en enhet enskilt via script, men jag hittade aldrig något som faktiskt fungerade.

Ömsom vin, ömsom vatten, alltså. Skitbra DirectX-kontroller och fungerar till det allra mesta som sådana, men vill du kunna programmera blir det en övning i frustration och i det fallet skulle jag nog stå över. Själv skulle jag inte vilja ha något annat än Warthog, även när jag vet vilka tillkortakommanden den har. Dock har jag kvar min Cougar för F-16-throttle, då jag använder den tillsammans med Warthog-spaken... och så har jag en Saitek Cyborg för att styra thrusters i Orbiter. ;)

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: Hotas Warthog
« Reply #10 on: April 21, 2013, 13:39:59 »
Tack för ett riktigt bra svar ft!

Pedalställ är nog ofrånkomligt, antar att alternativet är att skaffa en X52 eller liknande men jag har nog hellre en begagnad Warthog än en plastig X52. Dessutom ogillar jag twist rudder.

Programmeringsbiten verkar helt klart meckig. Jag är iofs van att mappa tangentbordstryckningar till knappar i hazardscript, som sedan skall mappas inne i simulatorn.

Antar dock att det finns bra profiler för Ka 50 och a10. Skulle jag damma av IL2 lär väl 36 buttons räcka väl.

Nåväl. Får se om Linden har stickan kvar.
« Last Edit: April 21, 2013, 13:41:45 by Lupson »
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

ft

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2725
    • ICQ Messenger - 612969
    • View Profile
    • Email
Re: Hotas Warthog
« Reply #11 on: April 21, 2013, 14:13:39 »
Japp, föga förvånande får man en bra A-10-profil med i lådan med DCS. Bara ladda in och köra!

Ka-50 är inga som helst problem att skapa en bra profil för heller.

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: Hotas Warthog
« Reply #12 on: September 22, 2016, 13:09:58 »
Tråd-nekro!

Är fortfarande på jakt efter en bättre beg. Warthog. Ingen som har någon att sälja? Har varit i kontakt med ett par som lagt ut Warthog på blocket men det har varit lite för höga priser för att få mig att slå till. Går att få nya för 3550:- inkl frakt i Sverige, då betalar jag ogärna 3000+ inkl. frakt för begagnade.

Ingen här som vill sälja Warthog? Även pedaler är av intresse.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X