Author Topic: Aldrig mer (M) så länge...  (Read 6810 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

F16_Filur

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1527
    • View Profile
Re: Aldrig mer (M) så länge...
« Reply #16 on: July 01, 2014, 23:09:25 »
Men, it has been well said, think in herds; it will be seen that they go mad in herds, while they only recover their senses slowly, and one by one.
Charles Mackay

F16_Filur

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1527
    • View Profile
Re: Aldrig mer (M) så länge...
« Reply #17 on: August 01, 2014, 16:11:51 »
Mackay som skrev boken "Extraordinary popular delusions and the madness of crowds" 1841.  :)

-

Given to exaggeration in its feeling, a crowd is only impressed by excessive sentiments. An orator wishing to move a crowd must make an abusive use of violent affirmations. To exaggerate, to affirm, to resort to repetitions, and never to attempt to prove anything by reasoning are methods of argument well known to speakers at public meetings.

Gustave le Bon (ur The Crowd: A Study of the popular Mind - översatt till engelska år 1893)

F16_Filur

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1527
    • View Profile
Re: Aldrig mer (M) så länge...
« Reply #18 on: August 22, 2015, 19:21:50 »
Jaja...

Fredrik Reinfeldts dolda hemligheter avslöjade, Granskning Sverige
https://www.youtube.com/watch?v=5FbyI6nYDII

Quote
Vi vet att du helst järnrör dig på avpixlat och SD:s andra inofficiella propagandaorgan, men det är faktiskt nästan bara där som det är samma lösning på alla problem. ...
Jag tror inte att någon här vill debattera immigrationspolitik med dig, i alla fall inte i detta forum. Vi är här av andra skäl. (detta skriver ft när det finns en speciell avdelning för politiska ämnen) ...
Det har konstaterats förut att det finns en person här som har ett intresse av att debattera immigrationspolitiken genom avpixlatlänkar, och det är du själv. Den förra tråden som du kapade hade ett par sidor med inlägg bara av dig. Jag sa det då och jag säger det igen: Är det inte läge att fatta vinken och ta den debatten till ett annat forum?

Vet du ens själv hur du kommit fram till dina åsikter? Verkar inte så, då du haft ganska god tid på dig att komma med en seriös replik.

Om jag tillåter mig leka djävulens advokat lite, så skulle jag tippa på "magkänsla", dvs att där är något i den "sverigevänliga rörelsens kultur" som man/du finner frånstötande. Utifrån den magkänslan tror du dig rycka ut och göra det rätta. Om det sen beror på indoktrinering, att tidsandan säger att man ska tycka så, eller är verkligt är en bra fråga. Särskilt med tanke på att oavsett vilket politiskt läger man skulle välja så kommer man att hitta personer man inte gillar. Skulle denna andel vara större i ett SD-sammanhang? Jag tror inte det. Precis som tv-programmet Tårtan delar det upp folket i två läger. Det märks hos flera personer inom andra partier där man resonerar väldigt nära SD´s linje men samtidigt säger sig ta avstånd från det partiet. Det är någon identitet där, eller bild av identitet, man inte kan förlika sig med. Eftersom man tillhör "det goda och kloka sammanhanget" och "där måste finnas andra sätt att lösa det på". Men jag tror att den typen av personer på sätt och vis tillhör de största stolpskotten och är genuint spelade på. De driver kanske inte den extrema politiska agendan, men de blir medlöparna som godkänner den och hjälper till att skapa en repressiv och odemokratisk samhällsanda. De är inte av det rätta virket, och det kommer att visa sig.

Alternativt tror de sig vara tvungna att svära sig fria, och försöka förändra sina egna partier inifrån, men då kan man ju inte lita på vad de säger. Om företrädarna inte vågar stå för vad de egentligen tycker, vad får vi då för samhälle? De ser sig kanske som smarta, men jag ser en feg och passiv väg där man redan accepterat ge upp en del av sin yttrandefrihet. Alltför positionellt i en snabb och taktisk verklighet.

För den inslagna vägen innebär noll vilja att skydda landet. Noll vilja att skydda Sverige från det destruktiva.
Ett land har alltid ett försvar. Sitt eget, eller någon annans.
En hel kår av tyckare och politiska företrädare som varken bryr sig, tar ansvar eller står för vad de säger. Totala lögnare och posörer. Hur hamnade vi här?
Är man kapabel att gå med på den psykopat-mångkultursretorik som Fredrik Reinfeldt förespråkade, är man kapabel att gå på vad som helst. Jag menar hänsynslösheten är ju då gränslös. Den är vad man säger ja till. Vill du ge din egen familj mångkultur och segregation? Inte? Varför vill du då ge det till andra svenska familjer?

Quote
Du sa det ganska bra och tydligt, ft.
Jag funderar fortfarande på vad han sa som var bra. Men det kanske var djupt?  ;)
« Last Edit: April 15, 2016, 19:35:44 by F16_Filur »

F16_Filur

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1527
    • View Profile
Re: Aldrig mer (M) så länge...
« Reply #19 on: April 15, 2016, 19:08:27 »
Sydvenskan idag 15 april 2016:
http://www.sydsvenskan.se/opinion/med-andra-ord/darskap-florerade-under-m/

"Dårskap florerade under M

Under Aktuella frågor (11/4) skriver tre tunga moderater en debattartikel som borde göra dem rödare än en marxistleninist – av skam. De tre tog alltså upp försvaret.

Under alliansens åtta år vid makten gjordes ständiga neddragningar av försvaret. Så grava att den första försvarsministern, Mikael Odenberg – en ovanligt rakryggad moderat, kastade in handduken i september 2007. Han ansåg att han inte kunde fullfölja sitt uppdrag på grund av neddragningarna i försvaret. Alltså mindre än ett år efter att han tillträtt.

Men århundradets fetaste valfläsk – jobbskatteavdragen – måste finansieras på något sätt. Hela offentliga sektorn drabbades. Inget att förvånas över om man har läst Fredrik Reinfeldts (M) försök som författare i Det sovande folket. Boken finns för övrigt att tillgå på nätet.

Så fick försvaret kännas vid fler och fler neddragningar. Den hårt prövade mannen Sverker Göranson – dåvarande ÖB – funderade under sommaren 2012 på om det inte var läge att helt lägga ner en av vapengrenarna.

Dårskapen florerade under åren med alliansen, bland annat såldes ett antal fullt användbara helikoptrar med beteckningen Hkp4 till det privata amerikanska bolaget Columbia Helicopters. Här fanns med en del utrustade för ubåtsjakt. Och den minnesgode läsaren kommer säkert ihåg att det var just dessa som saknades vid den senaste incidenten i Stockholms skärgård. Givetvis beställdes nya helikoptrar, Hkp14 kallas dessa. Med möjlig leverans 2020 eller troligare 2023.

Sedan var det jobbskatteavdragen. Totalt sänkte alliansen skatterna med omkring 140 miljarder kronor. Det motsvarar mer än tre (3) försvar. Men det är väl numera sossarnas huvudvärk eller …?

Kaj Lönnqvist"
« Last Edit: April 15, 2016, 19:10:41 by F16_Filur »