Author Topic: Aldrig mer (M) så länge...  (Read 6812 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Aldrig mer (M) så länge...
« on: February 06, 2013, 19:54:25 »
...den här killen sitter för dem i riksdagen. Nu röstade jag iofs på ett annat parti i förra riksdagsvalet, men tankar kring M har funnits ska jag medge. Men när man läser blogginlägg som dessa (ni måste läsa kommentarerna) så börjar man allvarligt fundera på vad som händer i riksdagen. Det är skrämmande att en så okunnig och ignorant (läs även hans uppföljning till bloggposten, där han fortsätter att försvara sina åsikter) person kan få en plats där. Ja ja, läs och begrunda.

http://fredrikschulte.blogspot.se/2013/01/proportionerna-i-forsvarsdebatten-ar-pa.html
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

F16_Filur

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1527
    • View Profile
Re: Aldrig mer (M) så länge...
« Reply #1 on: February 09, 2013, 01:51:01 »
Den här tycker jag är ganska talande, även för det tabubelagda ämne vi diskuterat innan.

"Herregud, är det såhär ni tar fram underlag för era beslut så förstår jag hur ni lyckats göra en sådan pannkaka av försvarspolitiken. Du är riksdagsledamot, men bemödar dig inte ens att göra en femminuters faktakoll?"

Men jag antar att det är ljusbruna funderingar att tycka att man ska föra noggranna diskussioner där man väger olika alternativ mot varandra innan man sätter igång en förändring.  ;)

ft

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2725
    • ICQ Messenger - 612969
    • View Profile
    • Email
Re: Aldrig mer (M) så länge...
« Reply #2 on: February 09, 2013, 13:52:28 »
Fullkomligt skrämmande, men tyvärr inte förvånande. Hade jag någonsin övervägt att rösta (m) så hade den tanken åkt ut genom fönstret genom den senaste tidens försvarspolitiska debatt.

ÖB skall ha en stor eloge för att han äntligen lyfte frågan upp på agendan. Det är talande i sig att vissa ansåg det vara landsförräderi. Och sedan kom Renåker med sin särintressegroda, och plötsligt var kejsaren naken.

Frågan är - bryr sig the great unwashed? Eller krävs det ännu mer? Tyvärr sträcker sig det politiska intresset hos en stor del av befolkningen inte längre än Maslovs behovstrappa. Bröd, skådespel och tak över huvudet och allt är frid och fröjd.

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

F16_Filur

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1527
    • View Profile
Re: Aldrig mer (M) så länge...
« Reply #3 on: February 09, 2013, 20:17:23 »
Horizon, om vi säger att Reinfeldt var den enda personen som stack ut inom Moderaterna, skulle du överväga en röst då?

Här debatterar han försvarssatsningarna med Jimmie Åkesson en bit in i videon. Reinfeldt förlitar sig helt på försvarsberedningens analys, som han tycks betrakta som en ofelbar auktoritet. Vad hans eget omdöme säger delar han inte med sig av.

Jimme Åkesson äger Reinfeldt - Partiledardebatt 2013

Utifrån ft´s kommentar kan man också fundera över när det senast fanns ett vettigt alternativ att rösta på för en vän av försvaret?

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: Aldrig mer (M) så länge...
« Reply #4 on: February 09, 2013, 21:08:33 »
Horizon, om vi säger att Reinfeldt var den enda personen som stack ut inom Moderaterna, skulle du överväga en röst då?

Nej, Reinfeldt behöver be våra försvarsanställda och deras anhöriga om ursäkt (och lite till), innan jag skulle kunna tänka mig att rösta på honom. Att häva ur sig en sån sak som att kalla vårt försvar för ett särintresse visar att han antingen är väldigt pressad och slinter med tungan (men kan inte erkänna sitt misstag och be om ursäkt), eller så har han helt tappat greppet (vettet?) och gud vet var han har sitt fokus för närvarande.

Intressant är också att Reinfeldt inte ens verkar bry sig om försvarsberedningen, eftersom han går ut i media och deklarerar hur försvaret ska se ut i framtiden utan att ens ha låtit beredningen komma med sitt utlåtande. Det säger en del om vad han tror om sig själv för närvarande.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: Aldrig mer (M) så länge...
« Reply #5 on: February 10, 2013, 10:18:11 »
När inte ens (m) verkar bry sig om försvaret längre är det väl bara att konstatera att det inte finns något parti man kan rösta på ifall man tycker det är en viktig fråga. Jag vet iofs inte vad (sd) tycker, men dom har jag ingen lust att rösta på andra anledningar. Det sagt så är ändå inte försvarsfrågan topp-5 för mig, jag bryr mig mer om förskola, infrastruktur och sånt nuförtiden. Sig själv och sitt livspussel närmast osv.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: Aldrig mer (M) så länge...
« Reply #6 on: February 10, 2013, 18:01:32 »
Sig själv och sitt livspussel närmast osv.

Jo, det är ju så. Men samtidigt får man inte blir för snäv i sitt tänk. Jag försöker få åtminstone 20 procent av min röst åt ett håll som hjälper de som inte har det lika bra som jag har det. Men jag förstår precis vad du menar, jag kollar också mycket på min egen och familjens situation. Skolfrågor ligger mig nära av någon anledning, därför låg FP högt förra gången. Men samtidigt sitter ju den där token Hamilton i riksdagen för FP. :/
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

F16_Filur

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1527
    • View Profile
Re: Aldrig mer (M) så länge...
« Reply #7 on: February 10, 2013, 18:40:09 »
Quote
Intressant är också att Reinfeldt inte ens verkar bry sig om försvarsberedningen, eftersom han går ut i media och deklarerar hur försvaret ska se ut i framtiden utan att ens ha låtit beredningen komma med sitt utlåtande. Det säger en del om vad han tror om sig själv för närvarande.

Ja, det är i så fall väldigt motsägelsefullt med tanke på att han anger att han hämningslöst litar på dem i debatten mot Åkesson.

För övrigt, så länge man anammar megalögnen "globalt ansvar" eller "globalt perspektiv" som en prioritet kommer det att fortsätta gå åt helvete i Sverige. Försvaret hör i högsta grad ihop med det lokala perspektivet och länken mot det förflutna.
Det enda sättet för oss att göra något som är i den globala riktningen är fullständigt medvetna punktmarkerade insatser där de delaktiga har personligt ansvar. Allt annat är fantasier. Jag fattar inte hur man kan missa att sd har den mest realistiska politiken där och att samtliga övriga givit sitt bifall under decennier åt en riktning som leder mot garanterad segregation. Detta angående att hjälpa de som har det sämre internationellt sett, men det påverkar i högsta grad vad som händer på den nationella banan. Lupsons topp-5 är redan kraftigt negativt påverkad av anti-sd politiken eftersom den typen av överbelastning som följer i dess spår påverkar alla samhällsaspekter. Detta är inget man kan lösa med en lång lista av komplicerade åtgärder, det enda som fungerar är noll tolerans mot de grova förenklingar som utgör upprinnelsen till att det kan hända. Det handlar om att man baserat sin politik på korthuggna stavelser som värdegrund, människosyn, allas lika rätt och värde, globalisering osv. istället för seriös analys där man pratar med varandra och förstår hur motparten tänker.

Thomas Gür gör en viktig reflektion. Det angår ju vad pengarna går till.
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/migration-ar-mer-an-nationalekonomi_7882080.svd

Quote
"Varje lands befolkning har rätt att bestämma vilka migranter som det är mest gagneligt att ta emot och i vilket antal. Likaså har de rätt att bestämma att migrationen ska ske i en takt som inte innebär alltför stora omvälvningar av den kultur och de seder som frammejslats genom historien, och av den tillit som bygger på den gemensamma identiteten i att vara en nation och inte bara ett slumpmässigt antal människor innanför ett lands geografiska gränser."

Allting hänger som sagt ihop, det gäller ju också frågan vilka som ska försvara landet. Tror man att nationalitet endast är det samma som medborgarskap är man nog rätt högt uppe i det blå.