Author Topic: DCS:MiG-21Bis  (Read 7521 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Salsam

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 595
    • View Profile
    • Email
Re: DCS:MiG-21Bis
« Reply #8 on: September 08, 2014, 10:33:13 »
Tycker Ralfi´s video förklarar DCS: MIG-21 ganska bra. Verkar definitivt inte vara någon turnfigher dock  :P

https://www.youtube.com/watch?v=fvq6v9YW854


F16_Filur

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1527
    • View Profile
Re: DCS:MiG-21Bis
« Reply #9 on: September 08, 2014, 15:51:21 »
Härlig video, tackar för den!  :)

Det är något speciellt med de här kalla kriget-maskinerna, de har missiler men verkar extremt krävande för att man ska lyckas med något. Kanske en bra kombination.

Man kan se här att det är rätt många länder som ännu flyger den:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Mikoyan-Gurevich_MiG-21_operators
http://www.mig-21.de/english/inservice.htm

Quote
About 1000 MiG-21 are still in service all around the world. Most of MiG-21 user countries cannot afford new fighter aircraft. It is no wonder that at least three major upgrade programmes are running.
The MiG-21-93 of RAC MiG / SOKOL (Russia), the MiG-21 LanceR of Aerostar / Elbit (Romania / Israel) and the MiG-21 2000 of Israel Aircraft Industries (IAI) were on display at many recent airshows and aviation fairs. And every upgrade programme has found at least one customer:
 MiG-21 LanceR: Romania, Ethiopia and Croatia
MiG-21-93: India
 MiG-21 2000: Cambodia, Zambia, Uganda and two other yet unknown countries.

http://www.mig-21.de/english/technicaldataupgrades.htm

Tidigare finns denna för CFS2/FS2002:
http://www.justflight.com/product/mig-21-interceptor

Samma sak med L-39 Albatros. Hade varit ultracoolt om även den kommit för DCS någon gång. Vore logiskt att tillföra ett lätt attack/skolflygplan.
Jag har båda två, och testade L-39 lite för sådär tio år sen. Klickbar cockpit och kändes väldigt mycket som ett riktigt plan (tex skevroderbromsen), men hade svårt att komma in i CFS och FS då. Helt andra kommandon för vyer osv.

Quote
The L-39 Albatros was developed in the late 1960s to train Soviet pilots and has since become the most popular jet trainer ever built.
 Using software originally developed to train Ukranian Air Force pilots, this expansion includes the L-39 Albatros and the L-39ZA 'Aggressor' variant, accurate scenery of Konotop Air Force Base in The Ukraine, full printed and interactive manuals, and 20 missions for CFS2.

http://www.justflight.com/product/combat-jet-trainer

KeyCat

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2629
    • View Profile
Re: DCS:MiG-21Bis
« Reply #10 on: September 11, 2014, 19:07:39 »
Det är något speciellt med de här kalla kriget-maskinerna, de har missiler men verkar extremt krävande för att man ska lyckas med något. Kanske en bra kombination.

Vet inte varför men själv går jag inte riktigt igång på 50/60-tals kärrorna men vi är alla olika ;)

En sak som är skoj angående DCS: Mig-21bis är att en av utvecklarna är Svensk och bor i Helsingborg.

Quote
Samma sak med L-39 Albatros. Hade varit ultracoolt om även den kommit för DCS någon gång.

Verkar som du blivit hörsammad... det är ju bara ~3.5 månader till 2015 så om det stämmer lär den ju dyka upp inom kort. Vi vet snart om det stämmer...

Quote
Another new aircraft coming to DCS World later in 2014 will be the venerable L-39 jet trainer, developed by Eagle Dynamics.
...
We also plan for this module to include multiplayer front seat / back seat capability. We believe that this feature will add a new dimension of gameplay for this aircraft and several others like the UH-1H, Mi-8MTV2, Hawk, and C-101.

Själv ser jag mest fram emot dubbelsäte i MP - äntligen!

/KC

« Last Edit: September 11, 2014, 19:20:45 by KeyCat »
>> It's all about teamwork! <<

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: DCS:MiG-21Bis
« Reply #11 on: September 11, 2014, 21:39:18 »
Lyckades läsa mig till att en tredjepartsutvecklare jobbat på en L-39 i ett par år men kört fast. ED tröttnade till sist och ska som du skriver nu släppa en egen istället.

Jag går heller inte igång särskilt mycket på vare sig WW2 eller 50-60 talsflygplan i DCS. VK2 är visserligen kul, men känns rätt poänglöst i nuvarande DCS-theatre med endast något enstaka samtida flygplan att utmana etc.

Fanns en stor lista över planerade DCS-moduler från både ED och tredjepartare. En 39 Gripen fanns faktiskt med långt ner som "planned" på någon lista. Hade varit kul.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

F16_Filur

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1527
    • View Profile
Re: DCS:MiG-21Bis
« Reply #12 on: September 14, 2014, 08:19:39 »
Verkar som att jultomten kommer tidigt i år.  :)

Det intressanta med 50-60-talsplanen är att eftersom de ännu är i tjänst skulle de kunna möta de modernare generation 3+ och 4 i strid, och då krävs att man har desto mer har koll på realistisk rotetaktik osv. för att ha en chans. Min tanke var att det kanske tvingar fram en mer seriös och historiskt korrekt flygning pga det. Det är denna motsatsernas dynamik som med mitt sätt att se betyder oerhört mycket för att vitalisera denna simulator.

Angående vilken epok man gillar bäst:
Min första tanke är att det är mer tacksamt för en PC att simulera hitech-system än den äldre 1900-talstekniken, men frågan är om det stämmer? Immersionfaktorn och hur mycket av skaparens tanke som komer igenom verkar betyda mer än att man får träna på datorsystem via en PC. Rent konkret skulle nog både WW1- och WW2-piloter haft stor nytta av att träna taktik med dagens hjälpmedel.
« Last Edit: September 16, 2014, 16:26:25 by F16_Filur »

F16_Filur

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1527
    • View Profile
Re: DCS:MiG-21Bis
« Reply #13 on: May 04, 2016, 04:59:12 »
Intercepting B-52s with the Kh66
www.youtube.com/watch?v=4AlNvh3gBcI

Tjeckiska Mig-21, ARMY CHANNEL
www.youtube.com/watch?v=CsF4WBNXl0s
« Last Edit: May 04, 2016, 06:44:04 by F16_Filur »

Salsam

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 595
    • View Profile
    • Email
Re: DCS:MiG-21Bis
« Reply #14 on: May 17, 2016, 07:40:12 »
Vet inte om MIG-21an är ett stridsplan eller en rymdraket mht alla brytare, mätare och knappar   ??? ;D

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: DCS:MiG-21Bis
« Reply #15 on: May 17, 2016, 23:02:43 »
Hehe. Ser inte direkt lättjobbat ut i cockpit jämfört med moderna stridsflygplan. MiG-21 är lite fulsnygg. Fast mest ful.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X