News:

No significant change

Main Menu

@FT: The last real programmer

Started by griffin, January 12, 2013, 19:57:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Horizon

Jag skulle precis till att fråga vilket språk som passar bäst för att lära sig lite grunder. Ska kolla upp C-skarpt.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Subroc

Ett annat tips om man är helt novis inom programmering och vill börja känna på och lära sig lite grundläggande tänk är att göra lite scripts i ofp/arma, då har man också fördelen att man får väldigt direkt feedback på om/hur scriptet funkar. BIS scriptspråk är ju inte helt olikt hur många programmeringsspråk är uppbyggda.

Horizon

Ok, tack Subroc. Fluff tipsade mig även om php och vi letade reda på en tutorial, men jag blev lite modfälld då första meningen i den gjorde att jag kliade mig i huvudet.

In this tutorial we assume that your server has activated support for PHP and that all files ending in .php are handled by PHP.

Fattar nada. :D

Ja ja, det blir nog bra till slut.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

ft

PHP m fl har den stora nackdelen att man mÃ¥ste lista ut var man skall skriva sakerna. Att arbeta i en färdiginstallerad IDE (Integrated Development Environment, integrerad utvecklingsmiljö) har absolut sina fördelar. Man slipper fastna i märkliga konfigurationsfinesser, det som fungerar i den tutorial man hittat fungerar även när man provar själv. Lätt frustrerande när man gör allt som det är skrivet men det ändÃ¥ inte fungerar  eftersom nÃ¥got helt annat är konfigurerat annorlunda.

Just tillbringat rätt mycket tid studsandes mellan olika kompilatorversioner, bara som ett exempel... :)

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

griffin

Har precis gjort mitt första riktiga projekt i PHP och det är definitivt inget bra nybörjarsprÃ¥k. Man kan göra lite hur som helst utan att det riktigt framgÃ¥r varför och möjligheten till att debugga är minimal. Dessutom mÃ¥ste man, förutom att förstÃ¥ PHP ocksÃ¥ kunna grundläggande HTML samt förstÃ¥ hur en webbserver fungerar. DÃ¥ligt med "förlÃ¥tande"  sprÃ¥k, varför.? SprÃ¥k som sväljer inkonsekvens eller fel lämnar lite utrymme för förstÃ¥else och insikt i hur det funkar.

C# är en bra kandidat. Gratis utvecklingsmiljö, mycket med exempel online, ett hyfsat enkelt språk i sig med en mycket enkel men kraftfull editor., Jag kan gräva fram några bra länkar.

Dessutom har undertecknad jobbat med det de närmaste 6 åren så hjälpen är nära.
snappahead

Horizon

Fluff, vad har du att säga till ditt försvar? Försöka leda mig på villovägar på det där viset! ;)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

griffin

Hehe!

PHP har sina riktigt trevliga sidor med. Vill man enkelt skapa dynamiska hemsidor är det ett jättetrevligt verktyg. Kraftfullt och lätt att jobba med.
Men lätt, förutsatt att man har lite koll på programmering :)

Som skolspråk däremot, nej. Det finns nog de som inte håller med.

snappahead

Fluff

Bah!

Lyssna inte pÃ¥ griffin och ft!  Alla vet ju att det var tack vare C# som nazisterna kom till makten. (fegissmiley här  :))

Allvarligt talat sÃ¥ tror jag php (eller om man vill ha lite roligare, Perl) kan funka alldeles utmärkt för grundläggande programmering. Dvs för att fÃ¥ kläm pÃ¥ loopar, villkor, olika datastrukturer och sÃ¥nt. Det enda som behövs sedan php-paketet är installerat är dÃ¥ en editor. Min erfarenhet av IDE:er är att man kan fÃ¥ en rätt lÃ¥ng startsträcka innan man fÃ¥r ut sÃ¥ mycket som ett "Hello world".  Sedan behöver man ingen webserver för att komma igÃ¥ng med php, mycket utav grunderna kan man lära sig genom att köra i command line-läge  (se http://php.net/manual/en/install.windows.commandline.php) . När man sedan känner sig mogen kan man ex.v be baloo om ett konto pÃ¥ hans Raspberry Pi sÃ¥ kan man sjösätta sina revolutionerande egenkonstruerade webapplikationer där.

 

Odi profanum vulgus, et arceo