Author Topic: A-10c Cockpit  (Read 4415 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Lindén

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 17
    • View Profile
A-10c Cockpit
« on: December 10, 2012, 19:37:33 »
Hej Nordic Simulator Group!

Efter att inte hittat någon svensk sida som håller på med Flygsimulator,Hemmabyggen hittade jag MasterArms och nu denna!!
Vilket gör allt lite roligare:)
Tänkte även här dela med mig av mitt hemmabygge, denna byggtråd finns även på andra sidor men jag hoppas den är uppskattad och kanske
kan inspirera och tillföra tips osv till andra som är intresserade av att bygga sin egen cockpit.


Jag håller på ett projekt (A-10c) sen ca ett år tillbaks, det går sakta framåt men det går framåt iallafall.
Nu senaste tiden har jag enbart jobbat med paneler vilket har tagit mer tid än jag trodde det skulle göra så själva cockpitbygget har halkat efter tyvärr.
Så nu har jag 2st paneler kvar att göra "ILS,Tacan," innan jag ska ta tag i bygget igen.
Panelerna är gjorda i akrylplast "plexiglas" framdelen är 5mm tjock opalvit som jag lackat svart,Laserskuret och lasergraverat efter ritning,
mittenbiten "lightplate" är gjord av 3mm opalvit, denna fungerar som en distans så muttrar osv får plats imellan, bakbiten är i 2mm klar plexy.
Dessa ska jag sen belysa underifrån med ledstrips som sitter i ramen på cockpiten.
Alla brytare,encoder,pottar osv driver jag med i/o kort av olika fabrikat, alla leds till caution panelen drivs med ett ledkort från Phidgets, också
steppmotorer och servon till diverse mätare drivs med Phidgets kort och Helios.

Så här är det tänkt att den ska se ut när den är klar:


Detta är en ritning gjord av y2kiah från Ed forum, den är gjord för att köras ut på cnc eller laser som jag använder mig av.


Här är lite bilder från bygget, det blir som en snabbspolning från börja av bygget till där jag är nu...:)
Träkonstruktionen:













Paneler:
































Som ni ser så är det mycket jobb med att få till alla paneler både utseende och funktionsdugliga, just nu väntar jag på att laserföretaget ska får lite mindre att göra så jag
kan få tid i maskinen och få hem dom sista panelerna.
Och framdelen till ramen börjar ta form, behöver fixa till lite mått osv innan jag kan få den utskuren, hoppas få denna del i januari.

Till sist min julklapp till mig själv:)



20121207 121820

 



ft

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2725
    • ICQ Messenger - 612969
    • View Profile
    • Email
Re: A-10c Cockpit
« Reply #1 on: December 10, 2012, 21:29:21 »
Hej och välkommen!

Mycket imponerande bygge. Helt klart det jag sett som är mest likt det koncept jag har i mitt huvud för ett cockpitbygge modell skal, modulärt och med dzus-rails för att kunna modifiera och underhålla paneler på ett lätt sätt. Klart flygplansmässigt!

Håll oss gärna uppdaterade när du har mer att visa!

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: A-10c Cockpit
« Reply #2 on: December 10, 2012, 21:59:07 »
Hej och välkommen!

Kan bara instämma, ett synnerligen imponerande bygge!
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

zebra

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 627
    • View Profile
    • Email
Re: A-10c Cockpit
« Reply #3 on: December 10, 2012, 22:30:51 »
Häftigt!! :-)
Så när blir det studiebesök hemma hos dig??    :-)

/z.

Lindén

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 17
    • View Profile
Re: A-10c Cockpit
« Reply #4 on: December 10, 2012, 23:10:04 »
Tack så mycket!!:)  ja du zebra när den är klar är du/ni välkomna och ta en flygtur:)

zebra

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 627
    • View Profile
    • Email
Re: A-10c Cockpit
« Reply #5 on: December 11, 2012, 11:51:56 »
Man tackar.. kommer att följa utvecklingen med största intresse.    :)
"Flyger" du bara A10'an eller kör du annat också?

/z

Lindén

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 17
    • View Profile
Re: A-10c Cockpit
« Reply #6 on: December 11, 2012, 15:13:56 »
Jag flög mycket FC och flacon när det kom ut, köpte mig en f-16 50/52 cockpit från scsimulations "center delen" och tänkte sen bygga till sidorna men det projektet
dog av och sen har den bara blivit ståend i källaren och samlar damm...
Sen tog jag upp flygsimulator igen och började köra a-10 och startade detta projekt, så nu får jag nog hålla mig till detta tills det är färdigt:)


zebra

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 627
    • View Profile
    • Email
Re: A-10c Cockpit
« Reply #7 on: December 11, 2012, 20:04:24 »
Låter som en bra plan. Ska bli kul att följa utvecklingen.

/z