Piloter på CBS 60 min om probs med F-22

Started by Horizon, May 09, 2012, 19:35:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Horizon

We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

F16_Filur

De har inte riktigt samma kultur där kanske, inom sitt flygvapen, som här.

Verkar vara ett problembarn, F-22. Har den verkligen bäst SA jämfört mot gripen, rafale och eurofighter?

Tror det kommer att dröja mycket länge innan de bygger en vassare generation, och att vi inte kommer att se en likadan utveckling eller evolution, som under 1900-talet. Mer att man kommer att använda det man redan har och att man nått en platå. Tex, att Mig-29, Su-30 och F-16 fortfarande flyger om 50 år. Samma sak med Kalashnikov (används). Under ett sekel har vi gjort många språng, men sen kan krigföringen se snarlik ut under flera sekel, kanske till och med gå bakåt mot det mer primitiva. Bara min intuition. Men finnarna skrotar ingen äldre materiel har jag hört.


Horizon

Nu misstänker de G-dräkten i F-22.

http://chefsingenjoren.blogspot.se/2012/06/nya-misstankar.html

Har ingen aning om SA i något av flygplanen. Någon engelsman som hade flugit Rafale tyckte att den var outstanding och hade tagit en sån alla gånger framför t.ex. Eurofighter. Sen vill ju alla bara prata positivt om just sitt flygplan. Stridsflyg är sjukt inkomstbringande om man lyckas sälja, det är väl därför det är så mycket mutor och fult spel.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

F16_Filur

Syreproblemet för piloterna är alltså mer än ett år gammalt? Över två år kanske?

F22Ã,´s omvärldsbild måste ju handla om datalänk. Har läst ett rykte om att F-15 skulle haft något liknande förut, men om man bortser från det så måste Sverige ligga 2-3 decennier före jänkarna med detta. På officiella filmer verkar de alltid vilja säga "vi har världen bästa flygplan" oavsett vilket det gäller, dvs noll objektivitet, men när några F16-piloter från USA fick testa Gripens SA vid en övning i Norge blev de mäkta imponerade.

Farlig blog det här, snubblade över en massa intressant. :) Det framgår ganska snart att han är kritisk till F-22 och F-35, och jag tror han har rätt. System som är för dyra och komplicerade att hålla i luften med tillräckligt stor frekvens. Frågan är vad som hade varit klokare för för USA, om de skulle gått en annan väg än dessa två plan?

http://chefsingenjoren.blogspot.se/2010/07/lfs-2025-del-1-ledning.html

Quotehttp://chefsingenjoren.blogspot.se/2010/07/lfs-2025-del-2-flygbassystemet.html

Om man tittar på t.ex. Kosovokriget där den allierade sidan hade stor luftöverlägsenhet (inte totalt luftherravälde då man bevisligen förlorade några flygplan och serberna var uppe i luften med sina Mig-29) så misslyckades dom till stor del att slå ut det serbiska flygvapnet på marken. Serberna använde sig bl.a. av Mig-29 modeller i skala 1:1 som skenmål, vilket resulterade att dom lyckades behålla en stor del av sitt flygvapen även efter alla flygplan rapporterats som förstörda av NATO.

Quotehttp://chefsingenjoren.blogspot.se/2010/08/nya-forebilder.html

Serberna var mycket duktiga på att maskera sina enheter. Man använde även egentillverkade MD-04 radarsändare som simulerade luftvärnsradar och gjorde det mycket svårt för NATO att lokalisera de riktiga luftvärnsställningarna. I kombination med ständiga omgrupperingar så lyckades t.ex. en enhet undvika 23 anfall med HARM och 2 anfall med vanliga bomber.

http://chefsingenjoren.blogspot.se/2012/01/vem-vill-egentligen-ha-eurofighter.html

Quotehttp://indrus.in/articles/2012/02/03/rafale_why_it_is_the_last_plane_standing_14721.html

Rafale vs the Rest

There are some who say India should have gone for the F-22 Raptor or the F-35 Lightning. Failing that, India should have gone for the MiG-35 or Typhoon.

A few problems here. First up, the Raptorââ,¬â,,¢s export is banned by US federal law. There is no way the US can sell it outside even if it wanted to. Besides, at $412 million each, it is a horrendously overpriced aircraft. For every hour it is in the air, the plane spends more than 30 hours in maintenance.

...

The Project On Government Oversight, a nonpartisan independent American watchdog, has rubbished the US Air Force's claim that the F-22 will "have better reliability and maintainability than any fighter aircraft in history". "More procurement of the F-22 isn't smart strategically or financially,ââ,¬Â it says.

Another myth floating around is that the Rafale will fare poorly if it goes into combat against the F-22. However, the question of an encounter with the Raptor does not arise simply because the Raptor is stationed for the defence of the continental United States. Last heard, India had no plans to invade America.

Lighting fails to strike

The F-35 Lightning, a stripped down version of the F-22, is still several years away from delivery, and is currently facing a range of problems, including potentially crippling design, power and range limitations. Plus, it has a long line of ââ,¬â€œ mostly unconvinced ââ,¬â€œ customers, including Israel, South Korea, the UK, Japan, Italy, Spain and even Australia; India canââ,¬â,,¢t hope to jump the queue. At any rate, the Russian T-50 (with some Indian inputs) will be superior to the F-22 so the IAF doesnââ,¬â,,¢t need an interim stealth fighter. Certainly not the poor man's F-22.

Mer om problemen med F-22 och F-35
http://chefsingenjoren.blogspot.se/2011/05/ny-teknik-nya-utmaningar.html

http://chefsingenjoren.blogspot.se/2010/09/negativ-traning.html

Horizon

Japp, en mycket bra blogg. Killen är f.d. Viggenpilot (och Gripen?) och skriver sansat och kunnigt.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

F16_Filur

#5
Kolla in de här Jaguar-filmerna:
http://chefsingenjoren.blogspot.se/2011/03/nostalgi.html

Och sen skrivbordsfantasin här med F-22:
History Channel Dogfights Season 2: Dogfights of the Future

Intressant är förstås supercruise och svängprestanda i det högre fartregistret (edit: kanske där thrust vectoring får sin största användning), samt användande av B1-R som missilplattform.

Det verkar finnas ett evolutionstänkande längs en linjal, att den som befinner sig längst till höger på linjalen garanterat har övertaget, något jag tror är felaktigt. Man kan ha nått en platå, och bortom den blir det för dyrt och känsligt. Jänkarnas stealthplan är uppenbarligen ÄNNU mindre fältmässiga än föregångarna. I viss mån kompenserar väl F-22 för detta genom att vara ett renodlat plan för luftherravälde på hög höjd och som försvar av det egna landet.

F16_Filur

#6
Quote from: Horizon on June 28, 2012, 14:51:18
Japp, en mycket bra blogg. Killen är f.d. Viggenpilot (och Gripen?) och skriver sansat och kunnigt.

Både och verkar det som.

http://chefsingenjoren.blogspot.se/2012/06/hogsta-beredskap.html
Själv så har jag haft förmånen att stå i både spaningsberedskap med SF/SH 37 Viggen, samt jaktberedskap med JAS 39A Gripen.

Där finns även denna länk http://www.flygtorget.se/illustrationer/fil_20110110093819.pdf med SU-15 som kraschade i havet (i ett ELDMOLN) när den följde en Viggen i en halvroll från 500m höjd. Irriterande namn det där, "halvroll", istället för att säga split-S.  :)


F16_Filur

http://chefsingenjoren.blogspot.se/2011/02/i-kanten-av-envelopen.html

QuoteEn halvroll är en halv looping i nedåtgående riktning. Du rollar först och lägger dig på rygg. Tar sedan spaken i magen och gör en 180 graders manöver i tipplanet och hamnar rätt på vingarna.

Viggen hade ett mycket stort inducerat motstånd och det gick därför att göra mycket snäva halvrollar som få andra flygplan kunde hänga med.

500m låter som en smula på gränsen dock för en rak halvroll, men det kan räcka med en sned manöver för att en Flagon inte ska hänga med.