Mycket intressant läsning, flyg på oväntat ställe!

Started by Brat, February 12, 2012, 19:04:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Brat

http://www.idg.se/2.1085/1.424514/sa-flyger-du-trafikflygplan---del-1  Kan ju vara kul att få kommentarer från våra experter här, mycket trevlig läsning, och mer ska komma! Nästan så man undrar om inte skribenten är en av våra pseudonymer här?
-Brat

ft

Hoppas jag inte, för den var rent journalistiskt nästan smärtsam. Däremot så känner jag en av Swesimherrarna och är övertygad om att många här har sprungit ihop med honom i olika sammanhang, i alla fall på nätet. :)

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

ctrl

Jösses vad många faktafel de hann få in i en så kort artikel ;)
(Oj, det var tre sidor till men... )
Control
87th Stray Dogs VFW


Brat

Jo, fyra sidor och sedan tre delar till så småningom, men snälla döda inte artikeln innan den finns i sin helhet, annars kanske det inte blir nåt mer alls? Jag tycker den var intressant, ni får gärna peka ut felen så slipper man fatta helt fel. Vissa saker kan jag tänka mig att man nästan medvetet skulle vilja vilseleda om, men jag vet inte vad som är sant, t.ex. transpondernumret om planet är kapat mm.
-Brat

ctrl

Tja, jag börjar väl med att fokusera på det som ligger mig närmast:

Utbildningen
Flygplanet framför alltid av två piloter. Det är en viss skillnad mellan kaptenens (captain) eller styrmannens (F/O eller first officer) utbildning, men med två lika utbildade tjänstemän bestämmer man bara vem som ska vara kapten inför varje flygning (PIC, Pilot In Command). Det blir då kaptenen som får sista ordet vid alla konflikter, kaptenen som inleder genomgången av checklistorna och kaptenen som ger order om olika manövrer, till exempel motorstart, taxning, start osv. Båda piloterna kan utföra (nästan) alla manövrer, vilket kan bli nödvändigt om den ene skulle bli hastigt sjuk eller behöva gå på toaletten.
Stämmer väl till stor del så länge vi talar om passagerartrafik men även här finns det felaktigheter. Vem som gör vad beror mycket på varje bolags SOP, regelmässigt är det bara taxning som måste utföras av kaptenen


För att få bli trafikpilot måste man ha tagit ett kommersiellt certifikat med instrumentflygbehörighet. Efter detta måste man gå en samarbetsutbildning (MCC) för att man ska lära sig att flyga två personer tillsammans. Det är skillnad mot att flyga själv i sin Piper eller Cessna. Man ska veta vem som bestämmer och vem som gör vad och man måste lära sig berätta för varandra vad man gör.Regelmässigt finns inget krav på I

Efter det gäller det att få jobb på ett flygbolag. När man fått det, vet man vad bolaget använder för flygplanstyper och då måste man utbilda sig på dessa. Förr bjöd flygbolagen på det, men det sker mera sällan idag. Att lära sig flyga en B737 går på omkring 300.000 kronor. Den där glamourösa pilotkarriären med skyhög lön finns inte längre.

Naturligtvis kan denna lilla artikel inte förklara alla detaljer. Mycket har fått utelämnas. Boeings Operations Manual för 737-800:an är trots allt på 2410 sidor. Det är därför en pilotutbildning är så dyr.

Som privatflygare får man bara flyga VFR som innebär att man måste se marken hela tiden och får aldrig flyga i moln. Går man en tilläggsutbildning kallad NQ får man dessutom flyga på natten, men man måste fortfarande se marken. Med IFR-utbildning kan man flyga i vilket väder som helst, så länge flygplanet tillåter det. Trafikpiloter måste givetvis vara IFR-utbildade.Jasså, så jag flög olagligt de år som gick mellan min I-behörighet och att jag tog mitt CPL?

Glöm nu inte att du bad om det ;) Hade du bara postat länken hade jag inte alls reagerat på "felen" utan bara glatts åt att det skrivs om flyg.
"...Kan ju vara kul att få kommentarer från våra experter här,..."
Control
87th Stray Dogs VFW