News:

No significant change

Main Menu

Ny dator

Started by Andreas, January 30, 2012, 21:45:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Brat

#40
Statusuppdatering i datorparken:

Min tuffar på bra, är mycket nöjd med hastigheter och strömförbrukning, den har dock en liten egenhet, ASUS program som håller reda på temperaturer, fläktar och spänningar rapporterar lite tokiga värden, märker dock inta av något när det gäller stabiliteten på nåt sätt, att +12 volt skulle vara 0,0 volt eller +17 Volt tror jag skulle ha påverkat en hel del, samma sak när det påstår att temperaturen på moderkortet är -1C (Jag sitter inte utomhus! ;)) Måste vara rena mätfel, kanske fel på nåt på moderkortet eller i programvaran, jag lutar åt det sista även om jag läst om böjda pinnar till CPUn på dessa, eftersom den går bra ids jag inte börja plocka lös kylare eller CPU bara för att kika. Datorn innehåller nu 11 fläktar, jobbar på bra med Seti@Home när jag inte vill ha dess fulla uppmärksamhet, använder alla processorer och toppar +50 C med det Corsair H100i som kyler den, jag fick temperaturer på uppemot +65 C med originalkylaren. Jag tror att denna maskin borde hålla länge. ~30sekunders uppstarter annars, jag är nöjd, med de 15 minuter som fanns på den gamla är allt under minuten supersnabbt!

På tal om den gamla, den gillade inte att ställas åt sidan, då jag häromdagen skulle hämta hem mailen som jag hittills haft kvar på servern när jag hämtat med denna nya så protesterade SMART på dess något nyare 160Gb disk, så nu gäller operation räddning, lånat grabbens 1Tb bärbara disk för att spara en del, men alltid är det nåt som stoppar stora överflyttningar så vi får se hur det går.

På tal om grabbens bygge så har det uppgraderats lite, det blir en i7 4770K Haswell och ett Z87 moderkort samt 32Gb 1866Mhz minne, två 4Tb WD Black i raid, Fractals 1000watts nätdel  i den, han har redan köpt processor, hårddiskar, SSD, nätdel, låda och grafikkort nu återstår moderkort, minne och kylare, kylaren siktar vi på en Coolermaster Eisberg 240L Prestige då jag inte känner mig helt nöjd med min H100i och kompabiliteten till 1150 verkar vara diffus. Grafikkortet blev dock ett likadant GTX 760 som jag har, då kan man köra dubbla på en av datorerna om någon av oss vill byta upp oss så småningom.

Min H100i från Corsair var lite diffus vid monteringen, ramen man fäste på baksidan av moderkortet glappade när man drog fast dess inre del, jag satte då fyra gummibrickor emellan för att säkert dra kylaren mot processorn och har senare läst på deras forum om folk med samma problem där de haft höga temperaturer och Corsair skyller på moderkortstillverkare som använder tunnare kretskort, det tror jag vad jag vill om, glappet handlade om ca 2 mm, så stor skillnad tror jag inte att det finns mellan korten. Fläktarna är också de mest högljudda i hela lådan och en tanke finns att byta ut dem så småningom till några Noctua. Jo, jag sa 11 fläktar.... en i nätdelen, två små på moderkortet, två på vattenkylaren, två på grafikkortet och fyra 140mm i lådan! :) Tur man har ström så det räcker! ;) Nä, den drar ca 70 watt här jag sitter och skriver medan SETI@HOME jobbar i bakgrunden, och när det använder grafikkortets processor också när den får jobba själv ca 110 watt. Måste testa med FSX över storstad också! :)
-Brat

Horizon

Herregud, du behöver en direktledning från Forsmark snart. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Brat

Äsch, i de 41 000 kWh vi förbrukar märks inte detta så mycket. Oljepanna från 1973 med elpatroner på 4,5 och 6 kW.... ca 180 kvadratmeter hus i ett plan och vindläge från norr över en fjärd...
-Brat

Horizon

Det blir lite som där jag växte upp på västkusten. Gammal kurort där vårt hus byggdes 1884 och stuket var "stampat jordgolv och torv i väggarna". Direktverkande el i ett hus som det blåste rakt genom. Man gick konstant i mysbyxor, långärmat och tjocka ullstrumpor, gärna såna där med lädersula. Örsnibbarna var ständigt kalla under vintrarna. En kall vintermorgon hade vi 12 grader i köket. Då tyckte farsan det fick räcka och drog igång den gamla järnspisen som vi normalt aldrig använde. Annars eldades det friskt i två kakelugnar, en täljstenskamin och då och då i en bakugn vi hade i hallen. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Brat

Detta hus har en öppen spis också, men ska man elda där krävs det att luft kommer in någonstans också, vilket motverkar syftet på alla andra ställen än just bredvid spisen! Har dock bytta snart sagt alla lampor mot lysrör då de hade en förmåga att ploppa efter nog så kort tid, vet inte om det är den globala uppvärmningen eller den orsaken till att förbrukningen gått ned från 47 000 kWh/ per år. Första året hade vi -46 C under ett par dygn, då sprack två av tre äppelträd. Men här eldas så man inte fryser arslet av sig, hellre frisk och på jobbet än hemma sjuk och frysa ännu mer!
-Brat

Brat

Dessutom får ju nydatorn hjälpa till att värma upp nu under vintern! ;)
-Brat

Lupson

Hehe, tiderna och byggnormerna förändras. Far min bytte för några år sedan från vedmatad panna till pellets. Han var rätt nöjd att slippa gå ut till garaget varje morgon och lägga in huggen ved.

Flyttar själv till hus inom kort, här pratar vi fjärrvärme och värmeslingor i golven för uppvärmningen, kontrollerat via någon central termostat. Det enda man märker av uppvärmningen (förutom värmen) lär väl vara räkningen...

Börjar snegla på uppgradera grafikkort till ett av AMDs nya R290-kort. Men väntar nog till efter årsskiftet då deras stock-kylare verkar genomusel. Jag är grymt nyfiken på AMDs Mantle API som skall komma mer information om inom ett par veckor. Kortfattat verkar det vara ett sätt att gå förbi DirectX / OpenGL och jobba mycket mer direkt mot grafikhårdvaran med bättre prestanda som följd. Ungefär som Xbox360 och PS3 fortfarande hänger med hyggligt trots genomantik hårdvara. Eller för den som minns 3dfx och "Glide" som var något åt det hållet.

Men Mantle kan mycket väl bli en fluga det också, precis som PhysX inte direkt slagit på bred front pga att det bara funkar på ena sidans grafikkort.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

NeoBlood

Väntar med spänning på Mantle också då det stödjer modeller ur 7000-serien också. Kan nog ge lite extra FPS ur BF4:a.

Också sneglat på AMD's nya. Verkar ju vara otrolig prestanda för pengarna.

290X slår ju till och med Nvidias Titan, dock med en ynka procent  ;)
Asus P8Z77-V, IntelÃ,® Coreâ„¢ i7-3770K Processor @ 4.2GHz, Corsair Dominator DDR3 1600MHz 16GB, Corsair HX650M PSU,
2 x Micron 256GB SSD, Asus GTX 780ti, Corsair H80i, Fractal Define R3, Dell U2711 2550x1440, Logitech G710+, Logitech G500