News:

No significant change

Main Menu

Ny dator

Started by Andreas, January 30, 2012, 21:45:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Lupson

Quote from: Chopper87th on December 28, 2012, 18:28:41
Då var det klart.
Intel i5 3570K
16 GB DDR 1600 MHz
MSI Geforce GTX 660 ti
MSI Z77A-G45
OCZ Agility 3, 120 GB SSD
Seagate Barracuda 1 TB
Corsair H60 vattenkylning

Hoppas på bra prestanda :)

Ser fint ut! Påminner en hel del om min rigg, samma CPU, kylare, SSD, minnesmängd, chipset etc.

Var lite uppmärksam på Corsair H60. Min kyler förvisso fint och är (var) tyst, men pumpen på H60 har en tendens att börja föra en del oväsen. Min lät första dagarna, sedan var den knäpptyst i ett halvår, för att sedan någon månad tillbaka föra oväsen igen. Inet erbjöd sig att ta den på reklamation när den var ny, men jag ids inte hålla på och mecka. Men spara originalförpackning etc. ifall din börjar bråka och du vill byta ut den.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Andreas

Igår fick jag min nya skapelse och är otroligt nöjd! En del i min stora frånvaro från flygsimulatorvärlden har varit en för svag dator. Nu ska det förhoppningsvis bli ändring på det. Falcon 4 BMS står högt upp på listan.

Är det 3DMark 11 man använder idag för att mäta prestanda?

Följande är kanske värt en egen tråd, men vi bakar in den här ändå. Jag valde till Windows 8. I stort fungerar det väldigt bra. DOCK får man fnatt när man hoppar mellan gränssnitten Metro och Aero. Det känns inte riktigt genomtänkt på alla punkter.
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

Brat

Också jag har efter 11 år beställt början på en ny dator, ungarna har legat före under många år, men nu inför MS släpp av stöd för WinXP samt slutet på möjlighet att slippa Win 8 känns det som att det är dags, skatteåterbäringen får arbeta i år.  ;D

Min gamla härk från 2002 som jag sitter och hackar på just nu har tjänat mig väl, men det börjar bli olidligt trögt att ens surfa på, IE8 är en drög men jag kör mest på Firefox då den klarar sig bättre. Datorn servas av Auslogics Boost Speed 5.5 som klarar att defragga min hiskeliga 80Gb partitionerad i två lika stora 40Gb drivar bra, trots att C bara har 5% ledigt utrymme, (ja, jag har städat allt jag kan och att göra nyinstallation efter att ha kört samma installation i 11 år kommer inte på tapeten, så mycket extrajobb vill jag inte skaffa mig) Så jag går från AMD Athlon 2000 XP på 1667Mhz, 1,5Gb ram, ASUS Nvidia N7600GS AGP 4 256Mb, 80gb Hitachi och en 160Gb Western Digital. till nedanstående beställning. Denna dator tar ca 15 minuter för uppstart så den får stå på så länge det inte åskar i närheten. Lägg märke till att grafikkortet går i AGP4 inte 8 som det klarar av, känns som att ha en turbomotor i en Epa-traktor, men moderkortet klarar inte mer. Detta är även resterna av den sista Bruttolöneavdragsdatorn som vi skaffade genom jobbet.

Så till den nya, här är beställningslistan:
1 st OCZ ZX SERIES 850 WATT PSU
1 st MICROSOFT WINDOWS 7 ULTIMATE SWE DVD
1 st LOGITECH WIRELESS DESKTOP MK710
1 st INTEL CORE I7 3770K 3.5GHZ 8MB S-1155 IVY
1 st INTEL 520 SERIES 2.5" 240GB SSD SATA/600 MLC 25NM RESELLER
1 st FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R4 TITANIUM
2 st CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ CL9 (2X4GB)
1 st ASUS SABERTOOTH Z77 S-1155 ATX IVY
1 st ASUS BC-12D1ST BLU-RAY COMBO 12X BD-R BULK
1 st ARCTIC SILVER 5 THERMALPASTE (3.5 GRAM)

Detta ger en summa på 13500 spänn, senare tillägg som jag kommer att ta eftersom är en 3Tb WD Caviar Black och ett Nvidia grafikkort, just nu lutar det åt ett 660 kort, men vi får se var priserna hamnar, runt 2000 spänn borde räcka till ett hyfsat kort. Varför jag tar i lite på processorfronten är för att denna maskin lär få göra tjänst under en lång tid framöver och jag vill ha en maskin som klarar av att byggas på allt eftersom. Jag känner inte för att satsa på senaste i7 processorerna, där går gränsen, och jag har en förutfattad mening om win 8 som jag inte kan komma förbi, jag tycker att det liknar en dator som vill kamoflera sig till mobiltelefon. Moderkortet har bra kylsystem med dammskydd och lådan har ett dammfilter i botten, det är en sak jag vill ha då våra maskiner brukar får en välbehövlig avblåsning med tryckluft två ggr om året. Jag vill ha en hyfsat stor SSD (240Gb) då det finns gott om program som vägrar flytta sig från C, den erfarenheten har jag från detta gamla monstrum, och det skulle vara trevligt om vissa flygsimulatorer kunde få största möjliga hastighet, att någon gång uppnå det där "flytet" i bild som man eftersträvat under alla år man haft dator.

Så, vad tror ni, funkar detta ihop? Beställningen är lagd... :)
-Brat

KeyCat

#27
Imponerande med 11 års tjänstgöring! Den är värd en salut innan du drar sladden för gott ;)

Är själv bara inne på mitt 6:e år med min gamla burk (fortfarande XP, håller med angående Win 8!) men planerar uppgradering precis som du och mitt enda tips är att du spänner fast dig innan du drar igång din nya för skillnad kommer det att vara :D

Berätta gärna hur det går...

/KC

>> It's all about teamwork! <<

Lupson

Om du känner för att snåla lite så kan man ta följande i beaktande:

* 850W nätagg är overkill om du inte planerar att köra två värstinggrafikkort i SLI/CrossFire. För enkelkortslösningar räcker 650W långt.
* I spel och daglig användning kommer du riktigt långt på en Core i5 istället för Core i7. Det som skiljer är väl endast att i7 har Hyperthreading, vilket inte ger så jättemycket på en processor som redan har fyra riktiga kärnor.

Ser fint ut annars, jag har kusinen till ditt chassi, varianten för mATX. Trevligt chassi. Jo, förresten så hade jag nog kikat på en sån där integrerad vattenkylning för processorn. Jag har en Corsair H60 som kyler bra och var riktigt tyst fram till dess att den började knarra. Kostar ungefär samma som en bättre traditionell kylare.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Brat

Jag har ett 650watts skrytaggregat i denna gamla härk, den drar ändå inte mer än 100-150watt om jag inte kör FS4, då kan den hoppa upp emot 300-400 watt. Att ha lite extra watt gör ju bara att det finns kapacitet över, och skulle jag vilja sätta i fler grafikkort så håller det. Kylningen vill jag än så länge se vad originalkylaren ger, om det finns plats och så, ska jag över på vattenkylning så vill jag även veta vad som får plats eller eventuellt kan eller behöver göras på grafikkortet, eftersom jag inte har skaffat nåt än så får vi se, det kan kan känna mig lite orolig över är om minnenas kylflänsar får plats under processorkylaren, men det får vi se, denna behöver inte vara fullt operativ under de närmaste månaderna. Vissa saker gör att jag nog kommer att ha kvar denna apparat för att ibland leta reda på saker och ting, den innehåller ju mail ändå sedan 1997, nu får man väl inte över sånt i och med att Outlook Express inte längre finns, jag tänker nog köra med Thunderbird i fortsättningen om jag kan få Norton att kolla mailen där när man hämtar posten.

Knarrar den för att du har luft i systemet eller har du för högt varvtal på pumpen så att den kaviterar?
-Brat

Lupson

Knarrandet är så vitt jag vet ett känt fabrikationsfel på just H60. När den var ny knarrade den några dagar. Jag anmälde till Inet att den lät och bad mig skicka in den. Reste bort några dagar, och när jag sedan kom hem så hade den slutat låta. Allt frid och fröjd i ett halvår eller så tills den en dag började väsnas igen. Har dock inte tagit mig tid att reklamera den, orkar inte mecka på en luftkylare och hålla på. Blir kanske en ny mojäng liknande H60 när lusten faller in.

Man kan knacka med fingret på pumpen så slutar den väsnas några sekunder, någon påstod också att man kan lägga datorn ned för att åtgärda problemet :-) Vet ej rotorsaken.

Angående strömförbrukning så är jag ganska säker på att moderna komponenter drar betydligt mindre ström än för 10 år sedan. Men visst, planerar man att köra CLI/CrossFire kan ju 850W vara bra för att vara på den säkra sidan. Tror dock man klarar sig ganska långt på 650W också. Vill minnas att jag kollade upp om 650W skulle räcka ifall jag skaffade ett 5850 till och det skulle inte vara några problem.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Brat

#31
Min äldste son som filmar och fotar mycket tänkte också skaffa en likadan dator, då han samlar enorma mängder data så tänkte vi att denna låda, plus alla anslutningsmöjligheter för hårddiskar kommer vara till hjälp, och då kan det kännas tryggt att ha ström så det räcker till dessa också. Idag kör han med en två år yngre dator än mig, men fortfarande med XP, han har sex diskar, fördelat på en 750Gb C:drive, en intern 1Tb, en extern 1Tb USB och två externa 2Tb USB,  samt en 1Tb USB3.0 som åker runt mellan hans stationära och bärbara, den bärbara är bara 1Ã,½ år gammal och har i7 processor, så den tjänar som redigerings apparat just nu då den har bäst fart. Och om vi bygger likadana datorer så kan vi ju flytta prylar mellan dem om det kniper. Då kan 850watt kännas som en tillgång eller hur? 8)

Edit, var tvungen att byta lite sorter.... det var ett tag sedan hårddiskar kom i 1Gb storlekar....  :angel:
-Brat