Author Topic: Ny dator  (Read 14157 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Andreas

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1648
    • View Profile
    • Email
Ny dator
« on: January 30, 2012, 21:45:28 »
Hej!
Länge sen sist nu. Jag hade tänkt ta tag i mitt simulerande igen. Min nuvarande burk (AMD X2 3200+, Geforce 4200 mm) har sedan länge passerat bäst före. Min budget ligger kring 10.000 kr.

Jag håller på att plocka ihop olika komponenter, men sneglar även på Kompletts och Inets färdiga maskiner. Att man får mer för pengarna om man bygger själv vet jag också, MEN jag har ingen aning längre vad som "passar ihop".

Vad skiljer olika tillverkare åt inom exempelvis grafikkort? Det finns ett flertal - för mig - okända tillverkare. Är det först vid överklockning som till exempel Asus står ut?

Tips mottages varmt!  :)
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s Über II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

ft

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2725
    • ICQ Messenger - 612969
    • View Profile
    • Email
Re: Ny dator
« Reply #1 on: January 30, 2012, 22:12:00 »
Jag håller på att plocka ihop olika komponenter, men sneglar även på Inets färdiga maskiner.

Jag rättade lite åt dig. Du kommer att tacka mig.

http://nosig.net/forum/index.php?topic=5587.0

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: Ny dator
« Reply #2 on: January 31, 2012, 11:29:47 »
Några stalltips:

CPU: Intel Core i5 2500K. Billigare än i7, presterar i regel minst lika bra i spel.
RAM: Svinbilligt just nu. Ta minst 8GB i varje fall.
GPU: GeForce 570+ eller AMD Radeon 6950 el. nyare.
Moderkort: Något med socket 1155 (eller är det 1154?) Om du inte ska överklocka behövs nog ingen värstingmodell.

Chassi, kylning etc. har jag dålig koll på.

Men en i5:a med moderkort, ett high-end grafikkort och RAM, chassi etc. bör du lätt kunna plocka ihop för under 10000.

På horisonten: Intel släpper sin nya CPU-serie "Ivy Bridge" i april. Mer strömsnåla än dagens i5/i7 och ca 10% bättre prestanda. AMD har precis släppt sina nya grafikkort i 7xxx-serien. Grymt bra prestanda, men väldigt dyra. Senare i år kommer nvidia med sin GTX6xx serie. Ingen vet hur den presterar ännu, men dess entré lär ha positiv effekt på priserna överlag. Just nu är AMD ensamma på prestandatronen med sin 7970/7950 vilket avspeglas i prissättningen...
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Andreas

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1648
    • View Profile
    • Email
Re: Ny dator
« Reply #3 on: January 31, 2012, 15:02:51 »
Tack för tipsen!
Jag klarar mig alltså med mindre kända märken på grafik- och moderkort? Ingen överklockning är planerad heller.

En annan fundering är att köra systemet (OS) på en liten SSD (<60GB), med eventuellt någon/några spelinstallationer också. Förslag och synpunkter? :)
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s Über II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: Ny dator
« Reply #4 on: January 31, 2012, 21:54:49 »
Tack för tipsen!
Jag klarar mig alltså med mindre kända märken på grafik- och moderkort? Ingen överklockning är planerad heller.

En annan fundering är att köra systemet (OS) på en liten SSD (<60GB), med eventuellt någon/några spelinstallationer också. Förslag och synpunkter? :)

Jag kör lite som du tänker. Har Windows samt en del programinstallation + A10C, Black Shark och ev. något spel till på en 64gb SSD. Black Shark gick från ca 70 sekunder till 30 sekunder i starttid för ett enklare uppdrag.

SSD ser jag nog nästan som ett måste när jag tänker efter. Man kan ju komplettera med en stor klassisk hårddisk för övrig lagring.

När det gäller moderkort och märkesval så är man nog rätt safe med märken som Asus, Gigabyte och MSI i varje fall.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Andreas

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1648
    • View Profile
    • Email
Re: Ny dator
« Reply #5 on: February 01, 2012, 20:14:39 »
Den här sidan/tabellen har hjälpt mig i valet av chipset (Intel).

MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s Über II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Re: Ny dator
« Reply #6 on: February 01, 2012, 20:26:47 »
Tack för tipsen!
Jag klarar mig alltså med mindre kända märken på grafik- och moderkort? Ingen överklockning är planerad heller.

En annan fundering är att köra systemet (OS) på en liten SSD (<60GB), med eventuellt någon/några spelinstallationer också. Förslag och synpunkter? :)

Klart du ska överklocka! Det är ingen magi (in i BIOS och några knapptryckningar och sedan lite stabilitetstestning) och du kan köpa en CPU strax under high end och ändå få topprestanda. Det är enkelt att överklocka och inte farligt för datorn om du bara köper en bra kylare till CPU'n och ser till att få en fin luftström genom datorlådan (vilket i stort sett alla lådor fixar idag). Se överklockningen som något du gör en gång när du installerat OS'et, sen behöver du aldrig meckla med det igen. Jag kör en Intel E8500 3,1GHz i 3750GHz sedan jag köpte datorn hösten 2008 och den tuffar på så fint så. Finns ingen anledning att nöja sig med standard när det är så enkelt att få full fräs på både CPU och minnen. Grafikkortet ska man också sätta snurr på, det är ännu enklare än med CPU/minnen.

Som systemdisk ska du definitivt ha en SSD, men jag hade tagit en större än 60GB. Jag tycker att 200GB är lagom, med tanke på att bara Windows efter ett tags användning kommer att suga åt sig uppåt 50GB. Men vill du hålla på och ominstallera/försöka rensa i OS'et och ha dina spel/program på en långsammare snurrdisk så visst... ok... ;)

Lycka till med köpet!
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Andreas

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1648
    • View Profile
    • Email
Re: Ny dator
« Reply #7 on: February 01, 2012, 20:52:14 »
Så här ser min kundvagn ut (idag)


Ja det nog lite som du skriver Horizon. Min okunskap blandat med "rädsla" över överklockning gör väl att jag drar öronen åt mig.
« Last Edit: February 02, 2012, 08:36:17 by Chopper87th »
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s Über II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO