Author Topic: Ny skärm behövs  (Read 2566 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

zebra

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 627
    • View Profile
    • Email
Ny skärm behövs
« on: January 24, 2012, 18:15:51 »
Hej gubbar,

Jag vet inte hur det är med aktivitet på forumet, men jag chansar så får vi se om det blir något liv i luckan.

Då har det äntligen hänt,,, frustration & förbannelse leder till att jag helt sonika tar mitt tangentbord och skickar rakt in i skärm-helvetet....   :P. Och därmed är jag nu på jakt efter en ny skärm.  Jag behöver en 24-26" 16:10 skärm. Vet inte vad som finns och vad man bör ha för att kunna köra tex BF3 och, inte minst, Falcon. 
Någon som har tips vad jag bör införskaffa?  Jag förstår att det inte finns stryktåliga modeller så jag får helt enkelt lägga band på mig själv.  Som  min flickvän precis sa,, "och han som verkade så sansad".   ;)

All info motages med tacksamhet.

/zebra.
« Last Edit: January 24, 2012, 21:51:45 by zebra »

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: Ny skärm behövs
« Reply #1 on: January 24, 2012, 19:03:11 »
Hej gubbar,

Jag vet inte hur det är med aktivitet på forumet, men jag chansar så får vi se om det blir något liv i luckan.

Då har det äntligen hänt,,, frustration & förbannelse leder till att jag helt sonika tar mitt tangentbord och skickar rakt in i skärm-helvetet....   :P. Och därmed är jag nu på jakt efter en ny skärm.  Jag behöver en 24-26" 16:10 skärm. Vet inte vad som finns och vad man bör ha för att kunna köra tex BF3 och, inte minst, Falcon. 
Någon som har tips vad jag bör införskaffa?  Jag förstår att det inte finns stryktåliga modeller så jag får helt enkelt lägga band på mig själv.  Som  min flickvän precis,, "och han som verkade så sansad".   ;)

All info montages med tacksamhet.

/zebra.

Tjenare,

jag har en en 24" Samsung 1920x1200 som jag tycker duger bra. Minns inte exakta modellbenämningen, men Samsung har nog ett antal hyfsade skärmar med efterfrågade egenskaper för ca 2000 kr. Dock utan pansarglas.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

zebra

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 627
    • View Profile
    • Email
Re: Ny skärm behövs
« Reply #2 on: January 24, 2012, 21:53:21 »
Tack Lupson,,, jag ska checka vidare. Faktum var att jag tror det var en Samsung jag hade,,, utan pansarglas. 
Tycker det är få modeller som verkar ha 16:10.  Eller är det något som inte tillverkarna skriver ut i specifikationerna?

/z.

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: Ny skärm behövs
« Reply #3 on: January 24, 2012, 22:24:56 »
Tack Lupson,,, jag ska checka vidare. Faktum var att jag tror det var en Samsung jag hade,,, utan pansarglas. 
Tycker det är få modeller som verkar ha 16:10.  Eller är det något som inte tillverkarna skriver ut i specifikationerna?

/z.

Vanligast är ju skärmar i 16:9, dvs 1920x1080. "1080p". Jag föredrar helt klart 16:10. Frågan är om man vill investera i en 27"-tummare med 2560x1600? Billigaste verkar ligga på strax under 5000:-, t.ex. http://www.dustin.se/samsung-syncmaster-s27a850d-27-wide-tft-led-black/product/5010602424?intcmp=searchProvider_dacsa

Men då behöver man dessutom ett rätt kraftigt grafikkort om man ska köra BF3 i skärmens "native"-upplösning.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

zebra

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 627
    • View Profile
    • Email
Re: Ny skärm behövs
« Reply #4 on: January 26, 2012, 18:36:28 »
Hmm,, frågan är om man vågar ge sig på en 27".  Jag är nyfiken på att sätta ihop 3 skärmar så att man får lite "vid-vinkel". Så det blir nog att hålla sig till 24". 
Tack Lupson för supporten.

ctrl

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1161
    • View Profile
    • Email
Re: Ny skärm behövs
« Reply #5 on: January 27, 2012, 08:28:27 »
Så länge du inte sysslar med fotoredigering eller annat som kräver korrekta färger så duger de här billiga <1500:- skärmarna bra.

16:20 / 1920x1200 finns för strax över 2. För kontorsbruk tycker jag att de är mycket bättre än 1920x1080... Nu när tom en gammal goding som IL-2 klarar 1920x1080 så faller de flesta av mina argument för att 1920x1200 är bättre (för spel)
Control
87th Stray Dogs VFW


zebra

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 627
    • View Profile
    • Email
Re: Ny skärm behövs
« Reply #6 on: January 28, 2012, 11:17:27 »
Tackar för tipset Ctrl.
Har funnit en vinnare,, blev lite dyrare än jag hoppades på,  men samtidigt så ska priset hindra mig från att skicka in mitt "nya" tangentbord i nästa skärm.   :police:


http://www.dustinhome.se/dell-u2410-ultrasharp-24-wide-tft-black/product/5010330369?intcmp=searchProvider_dacsa

/z.

Brat

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 522
    • View Profile
Re: Ny skärm behövs
« Reply #7 on: March 13, 2012, 18:53:04 »
Skaffa ett sånt där hoprullbart gummitangentbord så klarar du dig billigare undan nästa gång! :P
-Brat