Author Topic: Ta farväl av julskinkan  (Read 5333 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

F16_Filur

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1527
    • View Profile
Ta farväl av julskinkan
« on: December 21, 2011, 10:44:47 »
http://www.sydsvenskan.se/opinion/ta-farval-av-julskinkan-1/

"Opinion. Skinkätarens moral är inte bättre än sadistens, skriver Pelle Strindlund, författare och djurrättsaktivist.

 Julskinkan ska griljeras. Du går över till grannen för att låna ströbröd. Grannen sitter framför teven med ett leende. På skärmen visas tilltufsade hundar i mörka betongutrymmen. En golden retriever gnager på en labradors svans. Två taxar slåss.

 ”De har suttit i den där källaren ett halvår”, förklarar mannen uppspelt. ”Nu ska de avlivas.”

 En bultpistol pressas mot en schäfers panna. Med ett ryck faller djuret till marken.

 ”Jag älskar sådana här filmer”, säger grannen. ”Jag kan inte låta bli.”

 Du förstår att mannen är sadist. Han finner nöje i att se djur plågas och dödas. Med avsmak går du därifrån.

 Men är din egen moral bättre?

 99 procent av alla grisar i Sverige föds upp inomhus i trånga boxar på cementgolv. De ser aldrig solens ljus. De har inte möjlighet till naturligt beteende, som att böka bland jord och gräs. Sjukdomar och apati är vanliga följder av dessa levnadsvillkor.

 Flera svenska studier har visat att ett stort antal grisar biter i och tuggar sönder varandras svansar, sannolikt till följd av att de är uttråkade eller stressade. Även slagsmål förekommer.

 Slakterierna – där grisarna hamnar efter sex månaders uppfödning – förnekar inte att problemet existerar. De rapporterar årligen cirka 45 000 fall av svansbitning, en siffra som emellertid kan vara en underskattning eftersom rapporteringen är frivillig.

 Grisarna plågas alltså lika mycket som hundarna på filmen.

 Sadisten i berättelsen betalar för en produkt som han njuter av med synsinnet: filmen.

 Du betalar för en produkt som du njuter av med smaksinnet: julskinkan.

 Det finns ingen moraliskt relevant skillnad mellan ögats och gommens lust. Varken filmen eller skinkan är nödvändig. I båda fallen handlar det om att de egna egoistiska önskemålen får väga tyngre än djurs grundläggande intressen.

 Ärliga köttätare medger att det inte finns några moraliskt relevanta skäl för deras matval.

 Musikjournalisten Fredrik Strage säger:

 ”Min kärlek till entrecôte är så stor att hela min djurskyddskredd rasar samman så fort jag hamnar på ett steakhouse.”

 När deckarförfattaren Liza Marklund i ”Moraltestet” i programmet Christer i Sveriges Radio ombeds att motivera varför människor skulle ha moralisk rätt att föda upp och döda djur svarar hon:

 ”Därför att de är goda att äta och snygga att ha på sig.”

 Självinsikt är början i all förändring.

 Strage och Marklund har förstått att vad de gör är svårt att försvara. Nu hoppas jag att de och alla vi andra svenskar uppbådar en smula viljestyrka och tar de praktiska slutsatserna av vad vi redan vet: man ska inte döda djur om man kan undvika det.

 Faktum är att vårt alltmer internationaliserade livsmedelsutbud gjort det enkelt att ta farväl av skinkan och andra animalier – det finns numera en lång rad köttliknande vegoprodukter att ställa på julbordet för den som vill hålla sig med en bättre moral än den sadistiske grannen.


PELLE STRINDLUND

Pelle Strindlund är författare till Jordens herrar: slaveri, djurförtryck och våldets försvarare (Karneval förlag 2011)."
« Last Edit: June 13, 2013, 19:48:21 by F16_Filur »

ft

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2725
    • ICQ Messenger - 612969
    • View Profile
    • Email
Re: Ta farväl av julskinkan
« Reply #1 on: December 21, 2011, 18:56:51 »
Quote
man ska inte döda djur om man kan undvika det.

Fy fan... har du inget hjärta i kroppen! Så grymt. Käka stackars djur levande!?

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

F16_Filur

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1527
    • View Profile
Re: Ta farväl av julskinkan
« Reply #2 on: December 21, 2011, 20:01:47 »
Jag är medveten om att lejonflocken ibland hamnar i det läget, de har inte utvecklat det här med att minimera patientens lidande så långt...  :)

Per Ragnar var också inne på det temat lite i http://www.expressen.se/debatt/1.2413174/gastronomiska-kickar-med-unken-eftersmak om konsten att äta levande babybläckfiskar... djur som för övrigt uppmärksammats för sin höga intelligens (i alla fall några av dem).

Det viktigaste poängen tyckte jag dock var denna:
Quote
I hela världen används 40 procent av allt spannmål till djur. Att föda upp en 90-kilos gris kräver 270 kilo majs och 45 kilo soja. Den grisen räcker i 50 dagar för en person. Fodret den åt skulle räcka till för att föda en person i 500 dagar... FN:s klimatforskare fastslår att det släpps ut mer växthusgaser från köttindustrin än från världens alla transporter.

Och det är bara den ekonomiska och miljömässiga oförsvarliga biten av det. Hade vi bytat ut djuren mot våra sällskapsdjur, eller mot människor, hade man varit över gränsen för de värsta krigsförbrytelserna. Det är där det börjar halta, det kan liksom inte komma något gott ur detta. Dåligt karma, i ordets bokstavliga metafysiska betydelse. Jag har i mer än femton års tid försökt övertala mina föräldrar att stänga av skiten, men det går trögt, kanske lyckats till 50%. Men jag är övertygad om att det smartaste man kan göra för att maximera oddsen för en frisk och vital ålderdom är att lägga ner det här så mycket det går.

Den mest vidriga argumentet för vegetarism jag hört är att vårt matsmältningssystem, till skillnad från rovdjurens, är för långt för att hantera kött på ett bra sätt. Det hinner alltså börja ruttna på vägen ut, och de giftiga ämen som då frigörs lär vara en stor anledning till de vanliga folkhälsoproblemen.

ft

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2725
    • ICQ Messenger - 612969
    • View Profile
    • Email
Re: Ta farväl av julskinkan
« Reply #3 on: December 21, 2011, 20:43:20 »
Växthusgaserna från köttindustrin är klimatneutrala. De kommer från kol som varit koldioxid i atmosfären, tagits upp av växtlighet, ätits av djuren och sedan fisits ut som metan. Visst, metan är rätt giftigt som växthusgas och bryts ner sakta sist jag kollade, men den cykeln har alltid funnits. Innan vi gjorde åkrar av marken var den täckt av skog, och alla vet ju vad björnar gör i skogen.

All sojakorv som skeppas från sydostasien, däremot...

Kött och rotsaker är nog väldigt nära klimatoptimalt häruppe i den kalla nord. Följdaktligen bör vi alla bli vegetarianer och leva på sojakorv för att säkerställa att det blir många fartygs-, flyg- och lastbilstransporter som släpper ut mängder av koldioxid så den kalla nord blir lite mindre kall och vi slipper alla jäkla kålrötter.

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Phlerp

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1417
    • ICQ Messenger - 2462430
    • View Profile
    • SUL37
    • Email
Re: Ta farväl av julskinkan
« Reply #4 on: December 21, 2011, 22:34:11 »
Växthusgaserna från köttindustrin är klimatneutrala. De kommer från kol som varit koldioxid i atmosfären, tagits upp av växtlighet, ätits av djuren och sedan fisits ut som metan.
Inte alls... Om du försöker odla boskap i områden där de normalt inte skulle klara sig och du måste pumpa upp en massa vatten, vad tror du man använder för att pumpa upp det? Inte är det solkraft. Och boskap kräver enormt stora mängder vatten. I Sverige har man väl normalt inte det problemet, men vi värmer upp lokaler för att ha djur i för att vi har kallt klimat, vi odlar grödor som vi föder djuren med hjälp av traktorer, konstgödsel och en massa annat som inte alls är klimatneutralt.

Så att säga att köttindustrin är klimatneutral är rätt långt från sanningen. Jag tänker inte sluta äta kött, men man måste kanske inte äta de kopiösa mängder som väldigt många gör idag. Vi har mångdubblat vår köttkonsumtion de senaste 50 åren.

All sojakorv som skeppas från sydostasien, däremot...
Två fel gör inte ett rätt. Sojakorv är säkerligen en ännu större klimatbov än köttindustrin, men är enda alternativet till att äta de mängder kött vi gör idag att börja äta köttsubstitut i fom av Facon™ eller liknande?

F16_Filur

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1527
    • View Profile
Re: Ta farväl av julskinkan
« Reply #5 on: December 22, 2011, 01:22:27 »
Det är olika svårt för olika personer. Jag tyckte det var lätt att sluta, frestelsen att äta det kunde finnas kvar tio år efter, men aldrig när jag väl var mätt. Ändå, fram till det var jag en person som gillade råbiff och bara några år tidigare fanns planer på jägarexamen. Numera tänker jag att det djuret man skjuter mest för nöjes skull, hade kanske en fru.  :( Vilt är förstås ett snäpp bättre, lite mindre hyckleri eftersom jägaren är delaktig i hela processen, men likväl avslutar man någons levnadslopp av skäl som sinnesnjutning.

Den vegetariska recepttraditionen är egentligen mycket mångfaldigare, men också lite omständigare att komma in i om man är van vid pannbiff. Är dock inte svårt att hitta recept eller fantisera ihop själv, om man vill undvika sojaprodukter. Man bör inte sluta tvärt heller, finns ingen som säger det, och man kan kompromissa och acceptera fisk resten av sitt liv, eller som en övergångsperiod. Och Paul Mcartney har ju http://www.meatfreemondays.com/ som en del restauranger kör med.

De argument jag främst kollar på är det djupt sjuka i att använda teknik- och industriutvecklingen till att skapa fabriker för mord. Särskilt som vi då med den levnadsstandard och kommunikation vi bygger upp också gör köttätandet överflödigt för överlevnad. Det är oehört destruktivt, men så normaliserat att få ser det, trots att lika få vill veta något om processen bakom. Man behöver inte vara Sherlock Holmes för att räkna ut att något inte stämmer där. Det räcker man jämför det ruttnande avfallet, köttprodukter mot vegetariska - det ena ger en slags helvetisk situation, det andra ger inte det. Det är en felriktad intelligens, som ökar lidandet istället för att minska det.

Sen om man kollar på djuret, så är det en varelse med ögon, sinnen och ett medvetande precis som vi. De får givetvis ingen chans att utveckla sin personlighet pga av hanteringen, lika lite som en hund skulle göra under samma behandling, eller varför inte en människa. Men av någon anledning ger vi oss rätten över deras liv, för vi vill åt deras kroppar. Till och med läkare blundar för det, fastän de skulle kunna kolla upp priset vi betalar. Minst några gånger varje år kommer larmrapporter om smittor osv. Och ingen här skulle vilja vara det där djuret eller kycklingen, vilket är rätt angeläget med tanke på att medvetandet troligen är något utöver en rent fysisk process, vilket innebär att vill det sig riktigt illa skulle vi kunna hamna där de är, precis som att kliva in i en mardröm.

Det går inte att hantera det här på ett fint sätt. Om det var så varsamt och naturligt som en del vill säga kan vi väl låta lågstadieklasser göra studiebesök vid alla instanser i i kedjan fram till slutprodukt? Men det gör vi inte, av samma skäl som de inte får göra studiebesök i krigszoner. Pelle Strindlund har rätt i att det är en form av sadism, men till skillnad från "tv-sadisten" så hålls det oftast på en "ignorance is bliss"-nivå. Som sagt, många vill ha njutningen, men ingen vill betala vad det kostar i form av reaktionen (what goes around, comes around).

Mycket intressant det där att vi åt mindre kött på 50-talet. Man skulle kunna tro att det inte var så, eftersom en vegetarian säkert sågs som konstigare då. Men det är klart, Are Waerland och frisksportrörelsen var inne på detta 20-30 år tidigare. Och som jag fattat det var han strikt laktovegetarian. Typ hare krishna.

Are Waerlands tal

http://sv.wikipedia.org/wiki/Are_Waerland

F16_Filur

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1527
    • View Profile
Re: Ta farväl av julskinkan
« Reply #6 on: March 13, 2012, 02:53:39 »
Slutsatserna på aktuellt igår, ett steg i rätt riktning. Men de har troligen fel om att de andra produkterna skulle vara ofarliga.
http://svt.se/2.108068/1.2740305/rott_kott_okar_risken_for_dodliga_sjukdomar

Äldre skit:
http://svt.se/2.22620/1.2696362/kott_fran_plagade_djur_saljs_i_sverige
« Last Edit: March 13, 2012, 02:55:59 by F16_Filur »

F16_Filur

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1527
    • View Profile
Re: Ta farväl av julskinkan
« Reply #7 on: March 19, 2012, 01:12:31 »
Snabbmatslandet
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9173249726

Quote
Smaken och doften på din hamburgare och dina pommes frites tillverkas kemiskt på särskilda »smakfabriker«. I Snabbmatslandet gör Eric Schlosser en fascinerande resa i snabbmatens hemland USA. Han granskar den minst sagt tvivelaktiga processen kring produktionen av snabbmat, men han tar också en titt på själva fenomenet.

 Snabbmat är inte längre en enbart amerikansk institution, det har blivit en global företeelse med 28.000 McDonald's-restauranger över hela världen. Vad som började med några enstaka restauranger i Kalifornien efter andra världskrigets slut, har förvandlats till ett förödande effektivt strömlinjeformat snabbmatskoncept. Det har lett till en värld där mindre aktörer slås ut av de stora kedjorna, där snabbmatsföretagen kommit att stå som symboler för globaliseringsprocessen, och där en epidemi av övervikt breder ut sig i kölvattnet av burgare och friterad kyckling.

 Läs Snabbmatslandet och en Big Mac kommer aldrig att smaka som förr igen.

"Stark bok! 
 Snabbmatslandet finns som film också, men den är inte lik boken på något sätt.
 Det är helt klart boken ni ska läsa. Den berättar ALLT om snabbmatskulturen som sprider sig över jorden i takt med globaliseringen.
 Om du någongång tuggar på en Big Mac så är detta en bok som ger dig information som du kommer ha nytta av
av kompis, 2008-02-25

Klassiker 
 En riktig klassiker som man kan jämföra med boken - en tyst vår. Den här boken var en av de första böckerna i ämnet och beskriver mer brett och mycket djupare om ämnet än andra efterföljande böcker som t ex - Den hemliga kocken.
 Boken beskriver bl a om hur arbetet och livet i städer och byar förändras när stordrift av matindustrin är det som gäller, alltså kvantitet före kvalite.
av Jerka, 2009-03-03"

Paul Mccartney about Vegetarian, Vegan life-style. (if slaughter houses had glass walls)
Paul Mccartney about Vegetarian, Vegan life-style.