Author Topic: Strike fighters 2 - Svensk kampanj  (Read 9380 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Subroc

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 317
    • View Profile
Re: Strike fighters 2 - Svensk kampanj
« Reply #8 on: November 19, 2011, 11:59:21 »
Op Isbjörn - 1 Oktober 1956
Ärnafältet
Lt Von Gyllendohlme

Dagens mål: Överskeppningstonnage i Paldiski
Vi har fått veta att våra finska vapenbröder även idag kommer att stå för jakteskorten. vi kommer att mötas upp söder Åland.


Startar Ärnabasen, Rote 2:a Fältflygare Gunnar Enderlein.


Morgonen har just börjat i Uppsala. De som inte redan är inkallade försöker fördriva tiden så gott det går i väntan på nästa flyglarm.

Stril rapporterar att läget är lugnt över Östersjön. Finsk jakt ansluter som planerar söder Åland.
Vid sista brytpunkten innan målet tar vi upp för att komma i bra skottläge på fartygen som just har löpt ut från Paldiski
Just som vi dyker in mot målet rapporterar våra finska vänner att sovjetisk jakt startar Tallin troligtvis Mig-15.


Mål i sikte, dyker in och låter 18cm ARAK göra sitt jobb. Träff i målet men verkan uteblir, Bomberna missar.

Nedan följer en redogörelse från Fältflygare Enderlein /DivC anm.
"Vid utgång från målet hamnade jag på efterkälken när jag försökte manövrera undan från den sovjetiska jakten. Jag kom ikapp Lt Gyllendohlme strax söder Åland. Plötsligt hör jag snarkningar på radion, jag försöker ropa upp löjtnanten men får inget svar. Strax därefter ser jag hur löjtnantens plan börjar tappa höjd. Jag ropar och ropar men allt jag får till svar är snarkningar. Löjtnantens plan slår i vattnet kl 09:56 utan nån tillstymmelse till undanmanöver. Nog för att löjtnanten hade lätt för att somna och att det var lugnt under vår återfärd men detta trodde jag inte om honom. Det var nästan som om han var styrd av någon och denne hade gått och hämtat kaffe och glömt slå på styrautomaten."

Lt Leonard von Gyllendohlme kommer att postumt dekoreras med Silverdrullen för utomordenlig trötthet i fält /DivC anm.
« Last Edit: November 19, 2011, 12:05:50 by Subroc »