Author Topic: Saitek X36 + Windows 7 + Hazardscript = funkar!  (Read 2354 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Saitek X36 + Windows 7 + Hazardscript = funkar!
« on: October 06, 2011, 16:19:35 »
Tack vare en vänlig själ (som jag dessutom tror är medlem på forumet, okänt användarnamn) har jag fått min X36F/X35T att funka ihop med HazardScript i Windows 7. Det var ganska enkelt när allt kom omkring:

1. Se till att ha Dauzimmers X36-drivrutin, det är samma som man kört sedan typ 2003.
2. Öppna kontrollpanelen / enhetshanteraren och titta under HID. Här finns ett gäng USB-enheter och HID-enheter.
3. Plugga i X36:an. Windows 7 identifierar den som en "Gaming Device" eller liknande. Det tillkommer dessutom en USB-enhet i HID-listan.
4. Öppna den nya USB-enheten (alltså INTE "gaming device") i enhetshanteraren.
5. Välj att uppgradera drivrutin. Låt INTE Windows söka själv utan använd "Have Disk" eller motsvarande. Peka ut mappen där Dauzhimmers x36-drivrutin finns. Välj X36.
6. Klart!

Japp. Om allt funkar som det skall skall din USB-enhet nu heta något i stil med "X36 Flight Control System" och när du drar till .hsp-fil till Hazardscript-sökvägen så klagar den inte på drivrutinsfel.

Det luriga för mig var 1) att komma ihåg att använda "Have Disk" och 2) att det INTE är "gaming device" som skall ha drivrutinen utan en av de anonyma "USB-enhet"-posterna i listan.

Kanske hjälper någon annan med antik HOTAS!
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Subroc

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 317
    • View Profile
Re: Saitek X36 + Windows 7 + Hazardscript = funkar!
« Reply #1 on: October 06, 2011, 18:18:01 »
de där hazardscript, så som jag förstått är det en 3de parts editor för saitek mappning. Såg att det fanns för x45 också men är det nån fördel med den jämfört med saiteks egna editor?

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: Saitek X36 + Windows 7 + Hazardscript = funkar!
« Reply #2 on: October 06, 2011, 21:42:30 »
Jag har nog aldrig använt mjukvaran som följde med Saitek X36 när den inköptes för snart 10 år sedan.

Men det som HazardScript gör är väl att man helt enkelt mappar tangentbordskommandon till knappar på HOTAS - med stöd för pinkie-switch samt de tre lägena M1, M2 och M3. Vilket gör att varje knapp potentiellt kan mappas till sex olika tangentbordskommandon beroende på mode och ifall man använder pinkie-switchen. I Falcon kör jag t.ex. M1 för start/landning/navigation, M2 för A-G och M3 för A-A. Antar att man kan göra något liknande med Saiteks egna editor, men jag antar att det måste funnits en orsak till att vi X36-ägare redan 2002 började med Hazardscript?

Jag tror det fanns någon form av grafisk editor till Hazardscript, men jag har alltid fixat och trixat i mappningsfilen (.hsp) för hand med valfri texteditor.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: Saitek X36 + Windows 7 + Hazardscript = funkar!
« Reply #3 on: December 14, 2011, 12:36:42 »
Kan tillägga att Dauzimmers X36-drivrutin även finns och funkar för Win7 64-bit.

Passade på att införskaffa Win7 64-bit i samband med att jag fick ärva en SSD. Installerade BS2 på SSD:n. Inladdningstiden för "Free Flight Sukumi" med allt på HIGH var nu ca 25 sekunder. Tror det rörde sig om minst 70 sekunder tidigare, även med lägre inställningar. Mycket trevligt.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: Saitek X36 + Windows 7 + Hazardscript = funkar!
« Reply #4 on: December 27, 2011, 19:32:34 »
Berättelsen fortsätter...

visade sig att jag inte kollade tillräckligt noggrant när jag installerade Dauzimmers 64-bit drivrutin för X36. Visar sig att Win7 64-bit är stenhård med att alla drivrutiner måste vara ordentligt signerade för att få laddas. Vilket Dauzimmers inte är. Underligt nog är 32-bits Win7 inte lika sträng...

Enda workarounden verkar vara att trycka F8 när man startar Windows och välja att starta Windows i läget "Disable Driver Signature Enforcement" varje gång man vill använda sin X36:a.

Tydligen går det att automatisera, men ändå rätt besvärligt må jag säga. Kanske börjar bli dags att snegla på en uppgradering?
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

KeyCat

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2629
    • View Profile
Re: Saitek X36 + Windows 7 + Hazardscript = funkar!
« Reply #5 on: December 27, 2011, 23:22:59 »
Enda workarounden verkar vara att trycka F8 när man startar Windows och välja att starta Windows i läget "Disable Driver Signature Enforcement" varje gång man vill använda sin X36:a.

Denna fixar så du slipper göra det manuellt varje gång...

  http://www.ngohq.com/home.php?page=dseo

/KC

>> It's all about teamwork! <<

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: Saitek X36 + Windows 7 + Hazardscript = funkar!
« Reply #6 on: December 28, 2011, 11:32:09 »
Tack, skall testas!
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Re: Saitek X36 + Windows 7 + Hazardscript = funkar!
« Reply #7 on: December 28, 2011, 18:39:40 »
Funkade perfekt!
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X