News:

No significant change

Main Menu

JAS + Österrike= ???

Started by zebra, June 25, 2002, 16:23:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

zebra

Idag sker det... förhoppningsvis. Österrikes regering samlas och tar ett beslut (vilket sker på tisdagar) om man ska säga ja till sitt flygvapens rekommendation att lägga en order på JAS-sysemet till ett värde av 16 mljdr SEK. :D

Det ser ljust ut så följ nyheterna som förhoppningsvis har något att säga ikväll.

Det blå-gula blodet svallar varje gång som vi får slå amerikanarna på fingrarna. Tydligen så låg deras anbud högre i pris, trots att man erbjuder ett "gammalt" system. :-OO Och EUROFIGHTERN är väl inte att tala om när det gäller pris och running costs. ;)

sandro

Lupson

Erbjöd jänkarna F-16 Block 60 eller vad erbjöd dom? Personligen har jag nog ansett Österrike som en tämligen given Gripenkund, dom har ju kört svenskt i typ 40 år nu, vi utbildar väl deras piloter till viss del, har liknande säkerhetspolitk etc.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

zebra

Hörde från en Österrikare för ett halvår sedan att det mesta lutade åt Gripen. Relationerna och samarbetet har fungerat mycket bra så de ser det nog positivt att fortsätta på den banan. Nackdelen är väl kanske att de inte får ta del av jänkarnas erfarenheter.
Man kan väl knappast säga att svenskarna har så mycket erfarenhet från skarpa lägen.

SledgeHammer

Det var väl i oktober 1961 som F22 trillade in i Kongo och 1963 nångång som de åkte hem så det är ju ett tag sen, ja. =)
Mvh  - Stefan -


Lupson

Enligt aftonbladet.se sköts gårdagens möte i Österrike upp, dock så verkar Brasilien grymt sugna på lite Gripar enligt samma artikel. Detta rimmar väl med en artikel jag såg på www.gripen.com daterad 2002-06-20 där Saab och en Brasiliansk firma - VARIG tydligen ingått något slags partnerskap. Jag citerar ur artikeln:

" The president of SAAB AB, Mr. Bengt Halse stated that "this cooperation initiative between VARIG and Gripen will assure the Brazilian Air Force of the best and most advanced support when the new Gripen fighter aircraft go into operation and our preparation has already begun. Our expectations are for this to be the start of a new phase in further increasing the relations between Brazil, the United Kingdom and Sweden ". "

Hmm, vet han något inte jag vet? :)
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

zebra

 Såg samma sak i dagens tidning. Det vore inte alls dumt om Brasilien slog till. Det kan bli en hel del plan i framtiden. Annars så trodde jag att det franska eller amerikanska alternativen låg närmare än Gripen.
Men helt klart att det börja lossna för SAAB/BAE. :D

Mr Jim

Sen är väl Polen på G oxå? Typ 40-50 kärror snackas det om.
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

griffin

Nån som vet hur det går?

Har varit borta från Civilisationen (tm) en vecka nu :)

Griffin
snappahead