Poll

Vilkar dagar vill ni åka på lan?

Oktober 14-16 Fredag EM till Söndag FM
2 (8.7%)
Oktober 21-23 Fredag EM till Söndag FM
1 (4.3%)
Oktober 28-30 Fredag EM till Söndag FM
2 (8.7%)
November 4-6 Fredag alt (Torsdag EM) FM till Söndag FM
4 (17.4%)
November 18-20 Fredag EM till Söndag KV
5 (21.7%)
December 2-4 Fredag EM till Söndag KV
5 (21.7%)
December 9-11 Fredag EM till Söndag KV
3 (13%)
December 16-18 Fredag EM till Söndag KV
1 (4.3%)

Total Members Voted: 6

Voting closed: October 02, 2011, 11:29:17

Author Topic: Karlsborgslan - Intressekoll (Primärt Falcon, Sekundärt (ej fastslaget)  (Read 11663 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rivvern_

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2769
  • "Guns don't Kill people. Chuck Norris kills people
    • MSN Messenger - Rivvern@hotmail.com
    • View Profile
    • Master Arms
    • Email
Bra inlägg där Lupson. Jag håller med om det du skriver.

Självklart är det ju så att alla inte kan eller vill åka på lan. Det handlar dock om lågt intresse och lågt deltagande rent allmänt. 7st har visat intresse och det är ju alldeles för dåligt för att vi ska åstadkomma något över huvud taget.

Att lanet inte blir av är bara ett bevis på att vi inte är tillräckligt många och inget har gjorts de senaste åren för att locka in nya medlemmar. Ingen har varit intresserad av det.
NOSIG är ett utdöende kompisgäng som mer och mer tappar anknytning till genren Simulatorer.

Halmstadslanen var lyckade pga av att det låg i Halmstad och att det var den kompiskretsen som var stommen i det hela.



Jag ska försöka sammanfatta med följande påståenden. Alltså vad jag tror.

Vi är för få.
Vi försöker inte rekrytera nya medlemmar.
Vi är numera intresserade av helt olika saker.
Vi tappar medlemmar pga: söker sig någon annanstans, bristande intresse, familj, jobb.
De flesta har inte tiden som krävs att lägga på en simulator idag. (möjliga orsaker: familj, hus, jobb)
De flesta som är kvar är nöjda med läget.
Vi har få aktiva i forumet.
Vi har nästan ingen onlineaktivitet när det gäller simulatorer.


Har vi inte några medlemmar så har vi egentligen ingenting. Bara ett forum med en massa gamla inlägg i.


Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Quote from: ctrl
Oooouch, inte nog med att du var en av dem som fick spelandet att dör ut Horizon, nu klankar du dessutom på Rivvern som ändå kämpat hårt under de senaste åren för att få igång det.

Vad, sa du? Kan du förtydliga det där en aning? Vad gjorde jag som fick spelandet att dö ut? Det där var nytt för mig.

Quote from: Rivern
Otaliga gånger har folk försökt få igång spel med LockOn, Arma, IL2 och Falcon men utan att lyckas. Istället sitter folk och spelar andra spel som då borde läggas detta åt sidan och faktiskt bidra till att få något att fungera. WOT, WOW, COH och andra arcade spel är inte några huvudspel.

Oj, jag visste inte att vi hade såna skyldigheter och att det fanns 'huvudspel'. Men... hur som helst så bestämmer jag gärna själv vad jag vill spela och inte spela. Sorry.

Om jag får lov att förtydliga så var jag en av de som denna gång både röstade och anmälde mig till ett eventuellt Karlsborgs-LAN. Såg fram mot det. Fixade ledigt från familjesysslorna och satt och kollade efter nya spakar eftersom min gamle Sidewinder klappade ihop helt för några veckor sedan. Jag gillar verkligen det sociala i att träffas och flyga/kriga och snacka skit med likasinnade. Det jag reagerar på är de då och då uppdykande åsikterna (och medföljande menande blickar) att vi på något sätt skulle vara skyldiga att göra ditt och datt här på forumet/i föreningen/gruppen. Vad jag vet har vi inga föreningsstadgar som säger varken det ena eller det andra och jag blir ärligt talat irriterad när det hintas om att jag skulle göra något fel som sitter och spelar ett spel jag tycker mycket om - i det här fallet WoT. Därav mitt första något syrliga inlägg.

Så tänker jag. Take it or leave it.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Control87th

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 886
    • View Profile
    • Email
Vi har redan haft den här diskussionen... sen kanske det mesta av den försvann i den stora utrensningen...

Nåväl, kort historialektion från ctrl:
1. NOSIG gick från en maillista till ett forum och växte snabbt trots problemfyllda lir som OPF, Falcon och tidiga IL2
2. Liren blev bättre och vi sågs på flera LAN och det spelades friskt flera gånger per vecka
3. Sen började det dala trots att spelen blev bättre, min uppfattning om vad det var som orsakade detta är att det plötsligt vart poppis att påtala att man hade ett liv utanför NOSIG. När någon la ut ett föslag på speltid och spelide så kom det inte som innan, en ström av "jag är på" svar utan svar i stil med (väldigt fritt översatt som man brukas säga) "Jag är en cool person och har mycket viktigare saker för mig än ert löjliga spel". När de tre första svaren på ett förslag ofta var av denna typ så slutade "jag är på" svaren att komma.
4. I min minnesbild var du Horizon, ofta den första som kom med ett negativt svar på spelförslag. Jag bad vid flera tillfällen de som inte kunde att helt enkelt ignorera förslagen men det gick inte och/eller blev för sent
5. Sen var vi inne i den negativa spiralen vi lirade mindre, väldigt få nya lockades till NOSIG, än mindre lirades, flera av de gamla rävarna fick helt enkelt ett liv som inte tillät spelande i samma utsträckning...
6. Nu är vi i princip bara ett löst gäng av de som var med på (2.) tiden... 

Nåväl... visst är det kul att snacka om gamla tider, få förvånandsvärt snabb och bra hjälp vid hård- och mjukvaruproblem, delta i underhållande politiska diskussioner etc. Men vissa verkar helt ignorera eller glömma bort att detta skapades med hjälp av aktivt spelande. Det är stor risk att vi dör ut helt inom kort
« Last Edit: October 04, 2011, 11:19:39 by Control87th »
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW



Rivvern_

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2769
  • "Guns don't Kill people. Chuck Norris kills people
    • MSN Messenger - Rivvern@hotmail.com
    • View Profile
    • Master Arms
    • Email
Oj, jag visste inte att vi hade såna skyldigheter och att det fanns 'huvudspel'. Men... hur som helst så bestämmer jag gärna själv vad jag vill spela och inte spela. Sorry.


Detta är inget personligt mot dig Horizon det hoppas jag du förstår. Jag vet att du är en av de som är mest aktiv och gärna åker på LAN med gott humör.

Men samtidigt så försvarar du att det spelas helt andra spel som direkt missgynnar NOSIG eller det som NOSIG skapades för. Och det är att träffa och spela med andra likasinnade simulatorintresserade.

Det finns inget kvar i NOSIG som har med simulatorer att göra. Thats it.


Stay tuned.

granQ

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1109
    • View Profile
    • Anrop
Problemet är att Nosig har 400 forum avdelningar och aktivitet i 2-3. Det gör att jag inte orkar lägga tid på kolla här, för se om finns någon som smyger runt.  Hemsidan har ju helt försvunnit.

Trivs bra "borta" på anrop, började här och tyckte var kul men brist på aktivitet och stort flygfokus ledde till jag startade anrop. Kände att kunde bli liknande fast en "mark division" om vi säger så.

Sen dess har blivit mindre och mindre aktivitet här,  på anrop har jag noterat att vi har "peaks" på 30 personer, folk som kommer och går.. men det är alltid öppet för alla. Enda regeln vi har är att vem som helst får hoppa in på teamspeak, men ingen får skapa en "låst kanal". Om man spelar WoT, Falcon4, Arma2, Ro2 spelar ingen roll.

Vi får dagligen flera medlemar, hur skall det lockas hit när man knappt hittar sidan (yllestrumpan?), teamspeak är dold och ingen vet vad man skall göra för spela.

Personligen var jag på ett Nosig lan i Halmstad (när Gudrun hälsade på), och personligen älskar jag spela simulatorer men tycker rätt tråkigt när vi inte spelar.. vilket var minst 50% av tiden. Det var bra organiserat men har aldrig lockat åka på ett till när det är så uppstyrt att det blir svårstyrt.

Sen tycker jag folk skall ta tagga ned rent generellt mot varandra här i tråden.. men det som lockar mig mest med NOSIG är "debatt" avdelningarna. I övrigt håller jag med till Anrop för få speltid, ironiskt har vi spelat Falcon 4, Il-2 osv.. var skall man annars spela?


EDIT. Nu är det mer off-topic men kom på att kanske skulle fixa att Nosig mergades in på anrop på något sätt. En flygavdelning, med eget (fast integreat) forum, blå design, istället för gröna på anrop... ungefär som typ en sportbilaga på aftonbladet.
« Last Edit: October 04, 2011, 18:12:58 by granQ »
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

Control87th

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 886
    • View Profile
    • Email
Anrop har tyvärr inte varit lösningen för mig, alltför ofta lirades de här RTS varianterna på banor när man bygger baser, köper AI-gubbar mm. Naturligtvis helt ok för de som gillar detta men jag är helt ointresserad av den spelformen. Om det liras lite mera normala Arma2 uppdrag framöver så kommer jag nog besöka anrop.

Sen blev jag less på diverse politiska aktiviteter som att stänga forum/ts/irc under earth hour... Så länge det finns en oberäknelig admin på anrop så kommer det forumet aldrig kunna ersätta Nosigs för mig.
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW



granQ

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1109
    • View Profile
    • Anrop
RTS varianterna har jag i princip aldrig spelat under de 5 år som anrop funnits.. däremot, är vi som sagt öppna och stänger inte ute någon. Så finns iallafall 2 spelservrar senaste året.. konstant uppe för arma, och fler för andra spel.

Oberäknelig admins.. ja om du tycker det så tycker jag du skall hänga lite på anrop innan du påstår något, 5 år och vi har inte bannat någon trots varit besökare från väldigt långt till höger, vänster, kyrkan som propagerat. Inte stängt trådrar.. bara spam botar som tas bort. Men ja, en gång under 5 år stängdes ts 1 h.. det har nog hänt :)

IRC, Forum ligger dock på servrar som vi inte har någon koll på,  (hänger man på IRC ser man förövrigt när det skrivs på forumet == lockar till mer, snabbare aktivitet)
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Quote from: ctrl
3. Sen började det dala trots att spelen blev bättre, min uppfattning om vad det var som orsakade detta är att det plötsligt vart poppis att påtala att man hade ett liv utanför NOSIG. När någon la ut ett föslag på speltid och spelide så kom det inte som innan, en ström av "jag är på" svar utan svar i stil med (väldigt fritt översatt som man brukas säga) "Jag är en cool person och har mycket viktigare saker för mig än ert löjliga spel". När de tre första svaren på ett förslag ofta var av denna typ så slutade "jag är på" svaren att komma.
4. I min minnesbild var du Horizon, ofta den första som kom med ett negativt svar på spelförslag. Jag bad vid flera tillfällen de som inte kunde att helt enkelt ignorera förslagen men det gick inte och/eller blev för sent

Jag är mållös. Vet inte riktigt vad jag ska svara. Kanske något om att jag trodde att det var bättre att visa att man uppmärksammat meddelandet och sedan lämnar en förklaring till varför man inte kan eller har tid att delta? Tidigare har det ju hetat att man bidrar till NoSiG's förfall om man "ignorerar" eller inte svarar i trådar. Jag trodde aldrig att någon skulle kunna koka ihop det där som du precis skrev. Jag har aldrig haft för avsikt att sabba något i NoSiG.

Quote from: Rivern
Men samtidigt så försvarar du att det spelas helt andra spel som direkt missgynnar NOSIG eller det som NOSIG skapades för. Och det är att träffa och spela med andra likasinnade simulatorintresserade. Det finns inget kvar i NOSIG som har med simulatorer att göra. Thats it.

Varför ska det ena utesluta det andra? Vem är det som bestämt att NoSiG ska vara en förening där endast de spel och simulatorer som du/ni(?) godkänt får köras? Forumavdelningarna för "övrigt" har ju funnits i evigheter. Vad gör det att vi är ett gäng som diskuterar och spelar t.ex. WoT samtidigt som ni andra har dragit igång F4 igen? Jag gjorde ju till och med ett försök att köra BMS innan hårdvaran gav upp för mig. Får ni inte med oss andra får ni väl jaga deltagare på annat håll eller nöja er med vad ni har? Är vi som inte deltar i era onlinesessioner per definition svikare? Antingen fattar jag ingenting eller så har vi bara diametralt olika åsikter om vad det innebär att ha ett användarkonto i det här forumet.

Som jag skrev ovan, det har aldrig varit min avsikt att sabba något i och omkring NoSiG. Föreningen är något jag varit stolt över och pratat om när jag träffat likasinnade runt om i landet. Jag har skrivit och skrivit och skrivit i forumets alla avdelningar (vilket inte kan ha undgått någon) och jag har under alla år försökt hålla igång kontakten genom tider av jobb, studier och familjebildande, även om onlinespelandet gått i vågor. Jag har aldrig gett mig på andra för att de inte gjort som jag vill. Däremot har jag reagerat när jag känt mig påhoppad eller fått menande blickar i något sammanhang. Jag avskyr när folk försöker få mig att dansa efter deras pipa, integritet är viktigt för mig.

Det känns riktigt trist att höra vad ni faktiskt tycker, när jag själv känner att jag försökt göra vad jag kan för att dra mitt strå till stacken i mån av tid, intresse och möjligheter. Du säger att det inte är personligt, men hur kan det uppfattas på något annat sätt? Jag lämnar gärna över min stafettpinne när det gäller att försöka hålla forumet och aktiviteterna levande. Varsågod.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names