News:

No significant change

Main Menu

Glassar vi minns

Started by Fluff, September 17, 2011, 18:50:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Fluff

Intressant och tankeväckande. Tyvärr endast GB. Inget om Triumfglass tidigare verk således.

Fredrik Lindström - Glassar vi minns, Ingesson, 1995
Odi profanum vulgus, et arceo

Horizon

Det ska vara Fredrik Lindström för att få till en sån intervju. :)

Har redan berättet det för elit-WoT'arna här på NoSiG men kan ju passa på att upplysa även de andra... Triumfglass hade under 50- och början av 60-talet en Magnumliknande glass som gick under namnet "Jätteneger". Den togs bort 1961 för att senare återkomma som "Chokladjoker". Detta är inte bara något jag läst på Wikipedia. Beviset finns uppsatt på väggen i Triumfglass butik i Majorna Gbg i form av en gammal prislista från 50-talet. Nästan värt ett studiebesök bara för att ha sett det live. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

F16_Filur

Det där sista du skrev får mig att tänka på en grej jag såg med SF-journalen från 30-talet med titeln "Afrikansk golf". Där var en extremt hurtig och speedad kommentatorsröst som lät ungefär så här:

"Så har vi här Dennis Hjort vid det fina Florida-hotellet och han har utvecklat en ny sport som vi kallar för afrikansk golf..." här ser man då svarta betjänter i färgglada eller vita skjortor stå ute på banan med en ballong i varje hand och den vite spelaren siktar på dessa genom att spela golf på rätt stort avstånd därifrån... kommentatorn beskriver hur detta funkar i ett mellansnack och avslutar sen glatt med: "... för tänk om det skulle bli en huvudträff!.. då vill det till att ha... n-e-g-e-r-s-k-a-l-l-e!"

Kanske hade GB en glass då som hette "Negertrumma"?  :)